Varför röstar folk blankt?
En blank röst är en ogiltig röst. Varför ens bemöda sig att gå till vallokalen för att rösta ogiltigt? Är det inte vettigare att göra något vettigt istället?
En blank röst är en ogiltig röst. Varför ens bemöda sig att gå till vallokalen för att rösta ogiltigt? Är det inte vettigare att göra något vettigt istället?
För att visa missnöje. Tidigare räknades ju blankrösterna och då kunde ju folk få visa sitt ogillande, tyvärr görs det inte längre, vad jag vet.
För att man vill visa att man tar rösträtten på allvar även om man inte hittar ett parti att ställa sig bakom.
Bättre med blanka röster som räknas i procent. än att låta procenten gå till partier man inte stödjer.
Du räknas som valdeltagande.
För att visa att man vill rösta men det finns inget bra alternativ.
hmm Jag tänkte t.ex om 80% av befolkningen röstar (100% = 10 000 000) då är 8 000 000 = 80% (k = 000)
4 kk = 50% på S
3,2 kk =40% på M
och till sist 800 k = 10% blankt
Jämfört med utan de 800 k (de 10% som röstade blankt) blir resultatet: (7 200 000 = 80%)
4 kk = 55% på S
3,2 kk = 45% på M
Då gick procenten upp både på M och S..
Funkar inte så?
För att visa att man uppskattar att man har rätt att rösta
Jag är emot EU men tycker ändå att man ska rösta. Det är det som är grunden i en demokrati. Om man väljer att rösta blankt och skriver typ "Sverige ut ur EU" på en blank valsedel, kan det påverka på nåt vis? Det är ju inget registrerat parti eller kandidat och det måste det väl vara för att röstsedeln inte ska räknas som blank?