Biommamman har gjort vårat liv till ett helvete
Göra en lång pågående historia kort. Biomamman som är skild från min sambo sedan ca fyra år är helt från vettet och gör allt för att förstöra mellan mig och min sambo genom att använda det elakaste vapnet, elakare och hemskare än kärnkraft: deras gemensamma dotter på sju år. Biommamman har sedan skilsmässan förföljt, hotat och trakasserat min sambo och försökt göra allt för att ta dottern ifrån honom. Han har dock större delen av vårdnaden pga hennes opassande beteende i tidigare sammanhang. Sedan jag kom in i bilden för ca ett år sedan och senare blev sambo och styvförälder åt den här lilla tjejen så har biomammans beteende eskalerat. Varje dag väntar vi oroligt på att bli polisanmälda, anmälda till soc och diverse falska anklagelser. Jag och min sambo har båda blivit mordhotade ett flertal gånger. Både från biomamman och hennes familj. Utredningarna från soc. läggs ner och de tror inte på henne längre eftersom vi är en bra och välfungerande familj som vill väl och vill att det ska finnas ett samarbete för dotterns skull. Biommamman är dömd för trakasserier av min sambo och jag var senast förra veckan på målsägandeförhör angående de hot hon gjort mot mig. Men inget kan få henne att sluta, ingen myndighet ser att hon psykiskt misshandlar sitt barn och att hon behöver hjälp. Hon har bland annat tvingat dottern att gå till skolan och säga att vi slår henne, annars ser hon inte pappa mer. Biomamman har dragit in passet så att vi inte kan resa på semester. Biomamman slänger kläder som pappan köper åt dottern så att han tvingas köpa nya. Hur sjukt är inte detta?
Självklart läggs all vår tid och energi på att göra den här lilla tjejens liv så bra, tryggt och meningsfullt som vi bara kan på grund av situationen. Självklart kommer min och sambons relation i kläm. Min sambo mår mycket dåligt, känner sig konstant nedstämd, orkeslös, orolig, stressad och ointresserad av vår relation. ALLT fokus lägger han ner på dottern, jobbet och kämpandet med myndigheter. Han har dåligt samvete för detta och för mig, att jag ska behöva stå ut med detta. Vi har båda svårt att se ett slut på detta, i alla fall inom en snar framtid är detta omöjligt.
Det känns som biommamman är på väg att vinna trots allt, att få mig ur bilden framförallt. Jag känner att jag har tagit mycket, kämpat mycket, stått ut med mycket för att visa, stå på mig och hävda min rätt till att få vara tillsammans med den här mannen och självklart få en underbar bonusdotter på köpet. Men min motivation börjar tryta och jag är konstant ledsen. Jag vill planera en framtid, se fram emot en semester, köpa hus och skaffa barn. Detta tas längre och längre ifrån mig när jag ser hur min sambo mår sämre och biomamman får ny kraft till att fortsätta förstöra. Min sambo som har ett högt ansett arbete och utbildning, har tagit hand om dottern i princip heltid själv i fyra år, får ihop vardagen med hämtning/lämning, dotterns fotbollsträning, mat ja allt rubbet. HAN ska behöva försvara sitt föräldraskap varje dag på grund av en kvinna är sjukligt avundsjuk och INTE ser till sitt barns bästa. Skulle hon få dottern så flyttar hon direkt 100 mil bort bara för att han inte ska få träffa henne igen. Otäck tanke som hemsöker hans drömmar varje natt.
Hur ska jag samla kraft? Jag försöker lägga ner tid och energi på sådantt som gör mig glad och håller mig borta från det här eländet. I långa perioder känns det som jag är i ett förhållande, med mig själv. Jag får stå tillbaka i väntan på att det ska lugna sig. Ibland vill jag ha en kram av min sambo i vardagen men den kommer inte, det finns inte utrymme för detta. Jag ska eventuellt få börja få träffa en kurator genom brottsofferjouren. Idag firar vi ett år tillsammans, jag önskar att jag kände mig pirrande nykär och att han gjorde det tillbaka. Ett år av glädje och konstant oro och sorg. Han är min drömman och jag vill inte släppa honom och bonusdottern, men till vilket pris?