• Anonym (mamman)

Löneutbetalning?

När kommer lönen? På fredag eller på måndag??

• Svar på tråden Löneutbetalning?
  • Fjärilslarv

om du har löneutbetalningsdag den 25.e (alla har ju inte det) så bör den väl komma på måndag?

• Currykoalan

Fråga lönekontoret. Det finns ingen sådär fast regel som alla arbetsgivare följer.

Där jag jobbar nu får vi alltid lönen dagen innan helg om den 25:e infaller på en helg. Under årens lopp har jag fått lön 25:e, 26:e och 28:e.

På de olika ställena har lönen utbetalats innan helg om lönedatum infallit på en lördag och efter om det infallit på en söndag. Efter helg om lönedatum infallit på en helg. Innan helg om lönedatum infallit på en helg. En arbetsgivare varierade sig lite och betalade ut lönen lite som det föll sig, före eller efter helg om lönedatum inföll på helgen.Det hade inte ens med om lönedatum var lördag eller söndag.
    Variationerna är många, och din arbetsgivare lär vara den enda som vet helt säkert hur just de gör.
  • Anonym (A)

Kan säga att jag har aldrig hört talas om att man får efter helgen om 25:e infaller på helgen. 

• Fjärilslarv
    Anonym (A) skrev 2014-05-19 18:44:21 följande:
    Kan säga att jag har aldrig hört talas om att man får efter helgen om 25:e infaller på helgen. 
    om man har löneutbetalningsdag då ja.
    det har jag varit med om.
  • sextiotalist

Både jag och sambon ska få den 25:e, jag får den 23:e och sambon den 26:e. Så det finns ingen regel, såvida inte 26:e inte heller är en bankdag, så betalas den ut den 23:e (eller 22:a som det har hänt inför julen)

• sextiotalist
    Anonym (A) skrev 2014-05-19 18:44:21 följande:
    Nu har du fått höra det. Min sambo (arbetat statligt inom Universitet)
  • Anonym (A)
    sextiotalist skrev 2014-05-19 18:49:36 följande:
    Nu har du fått höra det. Min sambo (arbetat statligt inom Universitet)
    Ja där ser man. Vid julen så har vi alltid fått några dagar innan julafton. Åter igen, har aldrig hört någon som fått efter julen. 
  • Anonym (A)
    Fjärilslarv skrev 2014-05-19 18:45:06 följande:
    om man har löneutbetalningsdag då ja.
    det har jag varit med om.
    Det var 25:e som det var tal om. 
  • Currykoalan
    Anonym (A) skrev 2014-05-19 19:20:43 följande:
    Ja där ser man. Vid julen så har vi alltid fått några dagar innan julafton. Åter igen, har aldrig hört någon som fått efter julen. 
    Det har jag fått. Fast under alla drygt tjugo (eller är det trettio, oops)år i arbetslivet bara en gång.
  • Currykoalan
    Currykoalan skrev 2014-05-19 19:25:08 följande:
    Det har jag fått. Fast under alla drygt tjugo (eller är det trettio, oops)år i arbetslivet bara en gång.
    Inflikar att det var faktiskt jättebra, jag var fattig och eländig under den tiden och på något konstigt sätt kände jag mig helt rik när jag hade hela lönen kvar efter annandagen .
  • MissDecibel
    Om det är inskrivet i anställningsavtalet att lönen ska betalas ut senast den 25:e varje månad så ska arbetsgivaren betala ut lönen sista bankdagen (vardagen) före helgen. Står det endast 25:e och det är en söndag eller helgdag, så kan utbetalning ske på måndagen.
  • JPT

Du får höra med din arbetsgivare för att få ett säkert svar. Både jag och min sambo får vanligtvis lönen den 25:e och om den 25:e infaller en söndag (som det gör nu) får min sambo lönen på fredag och jag på måndag. Han jobbar privat och jag statligt. 

• Fiorenza

Jag jobbar statligt och får lönen på fredagen om den 25:e är på en lördag. Om den 25:e infaller på en söndag kommer lönen på måndagen. 

Svar på tråden Löneutbetalning?