Löneutbetalning?
När kommer lönen? På fredag eller på måndag??
När kommer lönen? På fredag eller på måndag??
om du har löneutbetalningsdag den 25.e (alla har ju inte det) så bör den väl komma på måndag?
Fredag om du får 25:e
Har man den 25:e så kommer den på fredag.
Fråga lönekontoret. Det finns ingen sådär fast regel som alla arbetsgivare följer.
Där jag jobbar nu får vi alltid lönen dagen innan helg om den 25:e infaller på en helg. Under årens lopp har jag fått lön 25:e, 26:e och 28:e.
Kan säga att jag har aldrig hört talas om att man får efter helgen om 25:e infaller på helgen.
Både jag och sambon ska få den 25:e, jag får den 23:e och sambon den 26:e. Så det finns ingen regel, såvida inte 26:e inte heller är en bankdag, så betalas den ut den 23:e (eller 22:a som det har hänt inför julen)
Du får höra med din arbetsgivare för att få ett säkert svar. Både jag och min sambo får vanligtvis lönen den 25:e och om den 25:e infaller en söndag (som det gör nu) får min sambo lönen på fredag och jag på måndag. Han jobbar privat och jag statligt.
Jag jobbar statligt och får lönen på fredagen om den 25:e är på en lördag. Om den 25:e infaller på en söndag kommer lönen på måndagen.