• theartofwarlock

Varför finns juridiska kön? Syftet med ett tredje kön?

Just nu debatterar ju en del om huruvida det ska finnas ett tredje juridiskt kön, för de som inte känner att de är män eller kvinnor. Jag har bara svårt först syftet med att införa ett tredje kön, och inte avskaffa de juridiska könen helt istället. I länder där lagarna syftar att vara könsneutrala och där alla ska ha samma rättigheter och skyldigheter fyller uppdelandet av kön ingen funktion, vad jag kan se. 

Den grupp som är rädda för att "alla ska bli likadana", "spänningen mellan könen försvinner", eller hur de nu uttrycker det, har ju fel. Till deras stora lycka kommer ju människor fortfarande att se olika ut. Kroppar, mode och utseendenormer styrs inte av vad som står på ett papper, och människor kommer fortfarande att ha ett behov av att fortplanta sig. Dessutom står det ju alla fritt att använda vilka ord de vill. Alltså man kan ju fortfarande kalla varandra för kvinnor, män, flickor och pojkar. Precis som man kan kalla varandra för tonåring, tant, pappskalle, blek och massa andra saker. Det behöver bara inte lagstiftas om det. 

Fyller de juridiska könen något syfte jag inte har förstått? När är det egentligen viktigt att bestämma vilket kön någon har?

• Svar på tråden Varför finns juridiska kön? Syftet med ett tredje kön?
  • Aniiee

Tredje juridikt kön eller inget juridiskt kön, som kei kvittar det mig lika.....

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • barrbarra

En intressant fråga tycker jag, jag hoppas att någon jurist som förstår det här kan komma in i tråden och reda ut begreppen, för jag vet inte i vilka sammanhang juridiskt kön är viktigt. Några områden jag kan tänka mig är i samband med föräldraskap, adoptioner och giftermål. Har vi en helt könsneutral lagstiftning omkring dessa skulle väl inga juridiska kön behövas?

Kan dock tänka mig att det är nödvändigt ur ett internationellt perspektiv, att ha ett juridiskt kön. Frågan är då i vilka sammanhang en tredje könskategori är till hjälp eller till hinder för den person som definierar sig som varken man eller kvinna.

Hoppas som sagt att någon som har bättre insikt kan sprida lite ljus på frågan.

• Gathenhielm

Signalement om någon efterlyses eller eftersöks. Genom att delge vederbörandes kön har man redan uteslutit 50 procent av befolkningen.

Sedan är det helt enkelt så att det samhället och dess lagar ska spegla befolkningen, och den absoluta majoriteten ser könstillhörighet både som ett binärt system och att det är viktigt att veta huruvida en given person är man eller kvinna.

Därmed inte sagt att det inte finns utrymme för undantag, men systemet kommer av nödvändighet att rätta sig efter lejonparten av befolkningen. Konstigare än så är det inte.

Reasons... we all have them, at times.
Svar på tråden Varför finns juridiska kön? Syftet med ett tredje kön?