Varför finns juridiska kön? Syftet med ett tredje kön?
Just nu debatterar ju en del om huruvida det ska finnas ett tredje juridiskt kön, för de som inte känner att de är män eller kvinnor. Jag har bara svårt först syftet med att införa ett tredje kön, och inte avskaffa de juridiska könen helt istället. I länder där lagarna syftar att vara könsneutrala och där alla ska ha samma rättigheter och skyldigheter fyller uppdelandet av kön ingen funktion, vad jag kan se.
Den grupp som är rädda för att "alla ska bli likadana", "spänningen mellan könen försvinner", eller hur de nu uttrycker det, har ju fel. Till deras stora lycka kommer ju människor fortfarande att se olika ut. Kroppar, mode och utseendenormer styrs inte av vad som står på ett papper, och människor kommer fortfarande att ha ett behov av att fortplanta sig. Dessutom står det ju alla fritt att använda vilka ord de vill. Alltså man kan ju fortfarande kalla varandra för kvinnor, män, flickor och pojkar. Precis som man kan kalla varandra för tonåring, tant, pappskalle, blek och massa andra saker. Det behöver bara inte lagstiftas om det.
Fyller de juridiska könen något syfte jag inte har förstått? När är det egentligen viktigt att bestämma vilket kön någon har?