Cykla gravid och med nyfödd?!
Hur ställer ni er till att cykla när man är gravid? Och med nyfödd? Att cykla med bärsele eller vagn med nyföddsinlägg, ej rekommenderat i Sverige. Eller bör man avstå helt?
Hur ställer ni er till att cykla när man är gravid? Och med nyfödd? Att cykla med bärsele eller vagn med nyföddsinlägg, ej rekommenderat i Sverige. Eller bör man avstå helt?
Jag har cyklat när jag är gravid, men undviker det sista tiden. Tar det lite vackert. Vi sjalar våra barn men cykla med barn på mage eller på ryggen vill jag inte göra. Det innebär för stor risk om jag skulle ramla. Man har även annan tyngdpunkt när man bär och lättare att ramla om man tappar balansen. Ha bebis i cykelkärra skulle jag inte vilja ha, men jag vill ju inte ha bebis i någon vagn .
Cykla som gravid är väl inga problem, så länge man inte förolyckas och landar med magen först... Det är väl en risk man får kalkylera med.
Cykla med bärsele går bort helt.
Cykla kortare sträckor med bebisen fastspänd i babysäte i cykelvagn känns OK i min värld. Finns rekommendation om det? Det handlar antagligen om att man inte har uppsikt över bebisen. Och såvitt jag förstått gäller inte lagen om cykelhjälm för vagnarna.
Pappor som far fram på rullskridskor med sina liggvagnar känns som ett riktigt problem i jämförelse.
vi cyklade med dottern i chariot vagnen( med spädbarnshängmattan) från att hon var ca 3månader.
det gick hur bra som helst och hon sov mycket bättre i cykelvagnen än i vanliga vagnen, cykelvagnen är dessutom säkrare vid ett ev fall än en vanlig vagn.
men man anpassar såklart hastigheten och cyklar långsammare med bebis än utan
Lagen om cykelhjälm gäller även i cykelkärran. Vi planerade att spänna fast babyskyddet i kärran, men det blev så att jag var ändå så sjukt medtagen fysiskt efter dotterns födelse, så det blev inget cyklande den sommaren. När hon var åtta månader spände vi fast sittdelen från vår resevagn i kärran, det funkade perfekt.
Jag cyklar inte med bebis, tanken att man kan har inte ens slagit mig. Däremot cyklade jag ganska långt in i graviditeten.
Enligt alla cykelvagnstillverkare jag läst om får man INTE använda babyinsatserna under cykling, endast under joggning och vandring... Hjälmkravet är väl bara till för dem som färdas på två hjul? Eller läste jag helt fel i lagen? Hr nämligen fogloss ig ochblivit rekommenderad att cykla istället för att gå/köra bil. Tänkte om man kunde cykla sen fortsätt ngsvis med nyfödd men verkar ju uteslutet.
Är i vecka 36+1 och cyklar än ,inte så fort och sen blir det att promenera i uppförsbackar men annars är det lugnt.
Däremot kommer jag inte att cykla med bebis sen utan det blir raska promenader med vagnen och mina två stora barn får cykla eller kickbike:a sig fram^^
cykla som gravid kan man ju göra om man vågar, jag gjorde inte det.
cykla med nyfödd bebis skulle jag aldrig göra.
jag vill cykla med min 10-månaders nu, har en cykelsits till cykeln. men hon har för litet huvud för minsta hjälmen så vi får vänta ett tag till
Jag har cyklat hela tiden som gravid, mycket mindre ont för fogarna än att gå.
När de varit nyfödda har jag spänt fast babyskyddet i cykelkärran och cyklat. Men väldigt lungt och så lite guppiga vägar som möjligt. Att cykla med dem i sjal har jag inte ens övervägt lika lite som jag vill åka slalom med barn på ryggen som vissa gör.