• Tiriyaki86

Jag har tänkt att skaffa min första egna katt

Jag är en kille på 27 år och har tänkt att skaffa en egen katt för första gången. Växte upp med en katt från födseln och som vi fick avliva när jag var runt 14 tyvärr och jag har nu tänkt på att skaffa en egen katt. Jag vill ju verkligen att den ska må så bra som möjligt men är det för litet att ha en katt i en 39 kvadrats lägenhet? Vill ha en innekatt. Är det vissa raser som lämpar sig bäst som innekatter? Är det elakt att bara ha en katt och låta den vara ensam på dagarna när man är på jobbet? Och vad tycker ni tjejer om en kille som är 27 och bor ensam med en katt? Som om man vore ensam och kelsjuk? Det är ju dock sant.

• Svar på tråden Jag har tänkt att skaffa min första egna katt
  • liten2014
    Tiriyaki86 skrev 2014-05-20 22:07:39 följande:

Jag är en kille på 27 år och har tänkt att skaffa en egen katt för första gången. Växte upp med en katt från födseln och som vi fick avliva när jag var runt 14 tyvärr och jag har nu tänkt på att skaffa en egen katt. Jag vill ju verkligen att den ska må så bra som möjligt men är det för litet att ha en katt i en 39 kvadrats lägenhet? Vill ha en innekatt. Är det vissa raser som lämpar sig bäst som innekatter? Är det elakt att bara ha en katt och låta den vara ensam på dagarna när man är på jobbet? Och vad tycker ni tjejer om en kille som är 27 och bor ensam med en katt? Som om man vore ensam och kelsjuk? Det är ju dock sant.

Hej! Vad roligt att du vill skaffa katt! Världens mysigaste djur verkligen!

Jag och sambon bor i en två, nu har vi 2 katter men har haft som mest 4 st vilket inte var några problem! Jag tycker att man ska ha två katter eftersom det blir som en kompis för katten och just dör att den inte ska känna sig ensam när du är borta! Men det finns ju de katter som trivs som ensamkatter. Du kan ju alltid prova med en och se fall katten nöjer sig eller om han/hon vill ha en kompis.

Ras spelar ingen större roll! Älskar män med katter ;)
  • nemo1

Först och främst läs på INNAN du skaffar katt. En mycket bra sida är kattstatus.se
    Jobbar du heltid så är det resten av tiden hemma som gäller och inte en massa fritidsaktiviteter. Kanske är du just nu hemma väldigt mycket men man måste tänka framåt, hur ser det ut om ett år fem år? Har du samma tid för katterna då tror du? Det är 15-20 års åtagande ska man vara medveten om och man blir väldigt bunden.
    Och sen tycker jag att det är en självklarhet att man skaffar två så att de har varandra när man är på jobbet.

• Whitetrash86

Hade 2 katter på 33kvm. Gick jätte bra eftersom jag tänkte uppåt Glad Alltså mycket avsatser där katterna kunde hoppa upp och sitta/ligga.
    Ett klätterträd som gick hela vägen upp till taket.

Det finns raser som är sjuk aktiva, och det kanske inte riktigt är ett bra val för dig, just för att du bor så litet och jobbar. För då skulle du troligen aldrig få göra annat än att leka med katten när du kommer hem från jobbet Skrattande 

Börja med 1 katt och se hur det går. Vissa vill vara ensamma, andra behöver en kompis.

Annars är de det vanliga, försäkring, vet. konto, gärna kastrering (oavsett kön) för du slipper du en massa problem både psykiskt och fysiskt.

• nemo1

Är det en kattunge du har funderat på så ska du köpa två.

• Pathfinder

Skaffa absolut två (kattungar, minst 12 veckor gamla) så kommer de acceptera varandra och växa upp med en kompis.

Ta till exempel två syskon. (Kanske från en kattjour? Det finns många som söker ett hem)

Det är inte mer jobb med två katter än en. Lite mer kostnader för försäkring, mat och veterinär bara.

Lycka till! Glad

• liten2014
    nemo1 skrev 2014-05-21 15:11:22 följande:

Är det en kattunge du har funderat på så ska du köpa två.

Finns ingen som säger att man SKA skaffa två om det är en kattunge -.-"""""
  • Yumi

Jag håller med dom andra om att du antagligen gör bäst i att skaffa två katter. Många katter avskyr att vara ensamma och räknar sekunderna tills människan kommer hem igen. Vår katt är en sådan... han står och skriker vid dörren när vi går ut utan honom. Lyckligtvis är jag väldigt hemkär... Risken att katten blir uttråkad och ensam medans du är på jobbet minskar ju om du har två stycken. Du gör även bäst i att skaffa katt när du kan vara hemma från jobbet ett tag.

Gör även som Whitetrash86 gjorde och skaffa/bygg klätterträd och avsatser som katten kan hoppa runt på, sådant uppskattas alltid. Och som nemo1 säger: Tänk framåt! Katter lever länge.

Kommer katten att ha en given plats i ditt liv när du träffar någon, bildar familj, flyttar, osv? Är du redo att lägga ut pengar på kattpensionat för att kunna åka på semester eller har du någon i din närhet som kan vara kattvakt?

Att ha en katt som enbart innekatt fungerar absolut. Införskaffa en bra sele och gå ut med katten ibland om du känner för det! Och nej, det är inget töntigt med att gå ut med sin katt i koppel. Ta med en kaffe/öl/whatever och sätt dig i gräset och låt katten härja runt (flexikoppel rekommenderas för detta -_- )

Som Pathfinder säger: Kolla katthemmen. Där finns det (tyvärr) gott om katter att välja på och dom bör ha blivit kastrerade och vaccinerade.

Ja, och läs kattböcker! Det finns alltid något nytt att lära sig! ;)

Legitimerad tråddödare.
Svar på tråden Jag har tänkt att skaffa min första egna katt