• Olivia0023

Strandhund

Jag behöver hjälp och tips! Jag bor i Peru precis vid stranden, där det finns en hemlös tik, jag matar henne på stranden och hon verkar trivas att bo där. Jag har försökt få henne att komma in i mitt hus men hon blir då orolig och vill inte vara kvar då det är vid en väg och hon är livrädd för bilar. Nu är det så att hon är dräktig, har ingen aning om hur länge. Jag undrar om hon "klarar" att föda på stranden och om valparna klarar det sen också? Eller ska jag ta in henne till huset fast hon inte vill? Vill det bästa för den här söka lilla tjejen och har ingen alls erfarenhet av dräktiga tikar innan! Har svårt att ta hjälp av andra då de inte bryr sig om djur så bra här...

• Svar på tråden Strandhund
  • Nelliesson

Snälla ring polisen!!!! De kommer ta hand om hunden!

• Nelliesson

• Nelliesson

• Nelliesson

Om den inte visar tecken på aggressivitet eller rädsla så den kan bitas kan du ta med hunden hem och låta den vara i ett rum först och bekanta sig, ge lite köttbullar eller korv och gärna nordic färskfoder eller annat bra hundfoder, låt den vara och undersöka själv. Om det inte är långt kvar till den ska valpa och du känner att du har råd så låt den valpa hemma hos dig! Ta med alla till veterinären sen och låt dem undersöka mamman och valparna. Se om det finns chipnummer på mamman och kolla vaccinationer, avmaskning m.m. Är hon mager?? Jag tycker du ska vara försiktigt om du ska ta hon eftersom en osäker hund har tendens till att bitas. Har du ingen bekant som har hund som kan lite om beteende?

• Nelliesson

Det borde finnas någon polis som tar hand om djur? Något djurhem eller liknande?? Kolla upp detta först och låt det inte ta för lång tid!! Helst idag!! Det handlar om hundens överlevnad och vi har ansvar för våra djur!! Låter sjukt om det inte finns någon som kan hjälpa denna stackars hund!

• Nelliesson

hon kanske har blivit påkörd så hon är rädd för bilar? Ta hon till veterinären anmar eller att en veterinär får undersöka henne på stranden? Det finns många alternativ men låt det inte ta för lång tid! Hon ska inte föda på stranden då kan det bli många hemlösa hundar framöver!! Vilket inte är lagligt i Sverige

• Nelliesson

Oj trodde det var i Sverige då är det en annan sak! Det kan finnas djurhem någonstans där du är! Kolla detta tyvärr är det så i andra länder att dem inte bryr sig lika mycket som vi gör i Sverige. Om du inte vet om det finns djurhem eller veterinär polis m.m är det tyvärr väldigt svårt att göra något

• sarnil

Jag ha bott i Chile och där är mkt gatuhundar. Att ta in en gatuhund är jättesvårt då dens revir är just gatan. Tror inte du behöver oroa dig bädda åt henne utanför ditt hem så kanske hon väljer att valpa där. Dem brukar klara det rätt bra själva. Låter kanske hemskt men om någon valp inte klarar sig är det en valp mindre på gatan.

Jag ville rädda alla hundar men insåg sen att många gatuhundar ha de bättre än vissa hundar i våra hem i Sverige.

• Dexter dot com

Om hunden inte är van att bo inne och rastas i koppel är risken att den kommer bli superstressad om du flyttar den men det är väl det bästa alternativet. Försök flytta tiken genom att ta den i bur. Har du trädgård där du kan rasta henne i början så hon inte får panik och sticker och du står med ett gäng föräldrarlösa valpar?

Sen tycker jag personligen att du avlivar alla valpar utom en om du kan tänka dig att ge tiken och valpen ett permanent hem så du inte står med valpar som ingen vill ha.Tiken behöver även bra, näringsrik hundmat och  tillsyn dygnet runt. Läs på om förlossningar och ta kontakt med en veterinär som kan hjälpa dig om något går snett.

Svar på tråden Strandhund