• Nyfikeeen

varför slickar min hund mig HELA TIDEN?

Så fort min hund får något tillfälle slickar han mig på händerna,fötterna eller benen? Oavsett om jag är hemma eller utomhus?
    Varför gör hundar så?:O

• Svar på tråden varför slickar min hund mig HELA TIDEN?
  • LillaJag06

Vi hade en hund som gjorde så. Efter att vi uteslutit att det inte var något fysiskt fel hos veterinär ( tex med hals och snnat)

Drog vi slutsatsen att han faktiskt var stressad. Vi har andra hundar som aldrig gjort så och jag har inte heller sett beteendet på någon annan förutom när de varit superstressiga.

Hoppas någon annan vet.

• Nelliesson

De tycker om en och vill visa sig undergiven genom att slicka en dominant hund skulle hoppa på dig men visar hunden det så får du avleda hunden att inte göra så

• Nelliesson
    LillaJag06 skrev 2014-05-21 08:23:21 följande:
    Vi hade en hund som gjorde så. Efter att vi uteslutit att det inte var något fysiskt fel hos veterinär ( tex med hals och snnat)

Drog vi slutsatsen att han faktiskt var stressad. Vi har andra hundar som aldrig gjort så och jag har inte heller sett beteendet på någon annan förutom när de varit superstressiga.

Hoppas någon annan vet.

Stressad kan den vara med absolut
  • Hoppfull84

kan vara ett tecken på stress eller att den är understimulerad. lurigt det där med maniskt slickande. men man bör inte låta det pågå utan försöka göra nåt åt det, försök att avleda

• LillaJag06

Vår hund slickade alltså inte bara på oss utan ALLT som en galning.

Vår mellersta slickar inte så mycket men är väldigt undergiven och den äldsta slickar som "vanligt" om man kan säga så :)

Kolla bara upp så det inte något fel i mun eller hals :)

• nernu

Låter som stress eller osäkerhet.

• Dexter dot com

Smärta i hals/mun, stress och understimulering brukar vara dom vanligaste orsakerna till maniskt slickande. Börja med ett besök hos veterinären och är hunden fullt frisk så testa att öka den mentala aktiveringen.

• mittlivmedvovve

Tack, jag fick också hjälp ur denna tråd. Min hund slickar alltid mina händer hela tiden också.. Visste inte att det var tecken på stress/osäkerhet. Men pusselbitarna faller lite på plats..

• Rafael90

Min inneboendes hund slickar jämt på mina händer när hon kan, ägaren har sagt att det är ett tecken på tillgivenhet. Hon (hunden) får nog mer kärlek och närhet av oss än av den riktiga ägaren, så det kanske är därför hon slickar på just mig.

• Birgitta02
    mittlivmedvovve skrev 2014-05-21 14:15:42 följande:

En sån här produkt skulle man kanske kunna skaffa och spruta på handen om man ser slickandet som ett problem?

www.zoozoo.com/sv/ecom/product/vapet-250-ml-1...

Tar ju bara bort slickandet från handen. Inte grundproblemet såsom stress och understimulans.
Svar på tråden varför slickar min hund mig HELA TIDEN?