• Anonym (hus)

Hur delar vi kostnaderna för boende?

Jag ska flytta in till en man som har tre barn varannan vecka. Han bor i ett hus, vet dock inte hur stort lån han har och om han har ett lån överhuvudtaget.
    Hur stor andel tycker ni att jag ska betala?
    Vi ska förstås prata om det innan men jag vill höra först vad ni tycker är rimligt så jag vet..

• Svar på tråden Hur delar vi kostnaderna för boende?
  • Lindsey Egot the only one

Äger han huset ska han stå för amortering ifall han nu amorterar på huset. Sedan får ni komma överens om vilka ytor du ska betala hyra för. Du kommer antagligen inte ha tillgång till barnens rum och då ska de räknas bort även om de inte bor hemma vv. Du ska betala hälften av de du nyttjar då han också nyttjar det men som inneboende kanske 3000kr som hyra inkl värme, el och vatten. Inte mer. Eftersom du inte kan nyttja allt i huset.

• Isbit

Betalar man verkligen hyra till sin sambo?

• Isbit

• Anonym (Kalle)

Om han äger huset, så är kostnaderna för ägandet hans. Dvs lånet, om det finns något, ska han betala.

Däremot de löpnade utgifterna, sopor, värme osv ska ni dela på. Hur ni delar bestämmer ni själva.

• Påven Johanna
    Isbit skrev 2014-05-21 09:26:16 följande:
    Det är väl rimligt att dela på boendekostnaderna. Vad man kallar det spelar mindre roll. 
  • Anonym (jämställt)
    Isbit skrev 2014-05-21 09:26:16 följande:
    Som vuxen betalar man för sina egna boendekostnader. Enklaste sättet att administrera det när man är sambos och den ena äger bostaden är med en hyra. Om du inte gillar order kan du kalla det något annat, Arne till exempel.
  • Anonym (jämställt)
    Isbit skrev 2014-05-21 09:42:14 följande:
    Jag betalar ingen hyra
    Grattis. Betalar du något annat (Arne?) eller är du ojämställd och lever på din man?
  • Anonym (hus)

Om jag bara ska betala de löpande utgifterna, ska jag ta hälften tycker ni? Eller mindre eftersom han har 3 barn varannan vecka. Barnen är 10-14 år om det spelar någon roll...

• Isbit

Nej jag betalar ingenting. Jg är föräldraledig

• Bunny on speed

Jag anser ju att en del av räntan även kan betalas av den inflyttade. Inte amorteringen, men räntan. Hade sambon hyrt lägenhet hade man ju inte kommit från den kostnaden, och tycker det blir "orättvist" att de inflyttade bor så mycket billigare än den som har huset.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Kalle)
    Bunny on speed skrev 2014-05-21 12:44:03 följande:
    Jag anser ju att en del av räntan även kan betalas av den inflyttade. Inte amorteringen, men räntan. Hade sambon hyrt lägenhet hade man ju inte kommit från den kostnaden, och tycker det blir "orättvist" att de inflyttade bor så mycket billigare än den som har huset.
    Fast räntan är ju en kostnad för att man lånat på huset, alltså en kostnad för en investering. Har man ingen del av investeringen så ska man inte heller betala något för den.

Jag skulle aldrig betala på ett lån som någon tagit för att köpa ett hus, ett hus som jag inte äger.

• Anonym (jämställt)
    Anonym (Kalle) skrev 2014-05-21 12:49:19 följande:
    Fast räntan är ju en kostnad för att man lånat på huset, alltså en kostnad för en investering. Har man ingen del av investeringen så ska man inte heller betala något för den.

Jag skulle aldrig betala på ett lån som någon tagit för att köpa ett hus, ett hus som jag inte äger.

Men du betalar ju inte av lånet genom skjuta till pengar för en del av räntan som husägaren betalar.

Jag har svårt att se ett husköp främst som en investering, de absolut flesta köper väl sin bostad i första hand för att bo i huset? Det eftersom det blir billigare än att hyra motsvarande boende, även om man räknar in räntekostnaden i boendekostnaderna. För det är ju så man brukar göra när man jämför. Amortering räknas som sparande, men räntekostnaden som en löpande utgift knuten till boendet - en boendekostnad.

Många som äger hus amorterar inte och räknar aldrig med att kunna köpa loss huset. Då är det ännu tydligare att lånekostnaden motsvarar att hyra, även om man själv tar en risk. Speciellt idag med den bostadsbubbla vi har nu. Samtidigt som det på många håll i landet på lång sikt har varit ett prisfall på bostäder om man räknar in inflationen.
  • Rebba

ja ni bestämmer ju det tillsammans.

men om ni tjänar ungefär lika  mycket skulle jag säga hälften av alla fasta utgifter förutom kanske räntan eftersom han får alla pengar för huset om han säljer.

• Anonym (jämställt)
    Rebba skrev 2014-05-21 14:00:42 följande:
    ja ni bestämmer ju det tillsammans.

men om ni tjänar ungefär lika  mycket skulle jag säga hälften av alla fasta utgifter förutom kanske räntan eftersom han får alla pengar för huset om han säljer.
    Får han tillbaka räntan när han säljer?
  • Rebba
    Anonym (jämställt) skrev 2014-05-21 14:11:53 följande:
    Får han tillbaka räntan när han säljer?
    nej men räntan är ju en kostnad får lånet. jag skulle ju dela lånet om jag var sambo med någon
  • Kasperina
    Anonym (hus) skrev 2014-05-21 12:32:55 följande:
    Om jag bara ska betala de löpande utgifterna, ska jag ta hälften tycker ni? Eller mindre eftersom han har 3 barn varannan vecka. Barnen är 10-14 år om det spelar någon roll...
    Om du betalar hälften av de löpande utgifterna kan du ju se det som att du betalar lite hyra med
Svar på tråden Hur delar vi kostnaderna för boende?