Anonym (Kalle) skrev 2014-05-21 12:49:19 följande:
Fast räntan är ju en kostnad för att man lånat på huset, alltså en kostnad för en investering. Har man ingen del av investeringen så ska man inte heller betala något för den.
Jag skulle aldrig betala på ett lån som någon tagit för att köpa ett hus, ett hus som jag inte äger.
Men du betalar ju inte av lånet genom skjuta till pengar för en del av räntan som husägaren betalar.
Jag har svårt att se ett husköp främst som en investering, de absolut flesta köper väl sin bostad i första hand för att bo i huset? Det eftersom det blir billigare än att hyra motsvarande boende, även om man räknar in räntekostnaden i boendekostnaderna. För det är ju så man brukar göra när man jämför. Amortering räknas som sparande, men räntekostnaden som en löpande utgift knuten till boendet - en boendekostnad.
Många som äger hus amorterar inte och räknar aldrig med att kunna köpa loss huset. Då är det ännu tydligare att lånekostnaden motsvarar att hyra, även om man själv tar en risk. Speciellt idag med den bostadsbubbla vi har nu. Samtidigt som det på många håll i landet på lång sikt har varit ett prisfall på bostäder om man räknar in inflationen.