• Sara83

1-åring blir brun om händerna

Vår 14-månaders kille är ute och leker ganska mycket på dagarna. Han är inte ute när solen är som starkast, han har heltäckande kläder och keps/solhatt och vi smörjer in om det behövs i tex ansiktet. Händerna däremot vill vi inte smörja in då han ofta "äter" på dem och då skulle få i sig solskyddskrämen. Nu är det bara maj och han är redan rätt så brun om händerna. Han har aldrig bränt sig, men blir sakta men säkert brunare och brunare.. Hur gör ni andra med småttingar som är ute mycket? Är det någon som vet om det är farligt att få i sig solskyddskräm? Eller går krämen in så pass mycket i huden att han inte skulle få i sig något?

• Svar på tråden 1-åring blir brun om händerna
  • Mamman02
    Sara83 skrev 2014-05-21 09:14:20 följande:

Vår 14-månaders kille är ute och leker ganska mycket på dagarna. Han är inte ute när solen är som starkast, han har heltäckande kläder och keps/solhatt och vi smörjer in om det behövs i tex ansiktet. Händerna däremot vill vi inte smörja in då han ofta "äter" på dem och då skulle få i sig solskyddskrämen. Nu är det bara maj och han är redan rätt så brun om händerna. Han har aldrig bränt sig, men blir sakta men säkert brunare och brunare.. Hur gör ni andra med småttingar som är ute mycket? Är det någon som vet om det är farligt att få i sig solskyddskräm? Eller går krämen in så pass mycket i huden att han inte skulle få i sig något?

Har aldrig smörjt mina små barn på händerna, just för att de åker in i munnen.
    Men eftersom han blir brun och inte röd, så skulle jag inte vara orolig!
  • tundra

Suger han på handryggen? Det är ju där man ev bränner sig.

Skulle inte vara orolig om han har en grundfärg som i sig skyddar lite iom att han varit ute och gradvis byggt upp den utan att bränna sig.

Håller ni er i halvskuggit med jämna mellanrum och inte är ute när det steker som varmast så tycker inte jag att händerna är ngt att oroa sig för.

Att däremot plötsligt gå från långärmat till kortärmat skulle kräva solskydd. Där har ju huden verkligen inget skydd.

• Flickan och kråkan

Jag har tre barn. Vi är noga med att skydda med kläder och smörja delar som sticker ut, men har aldrig smörjt händer. Yngsta är snart 11 månader och börjar få lite småbruna händer nu han med. Inget av mina barn har någonsin bränt händerna trots att de är riktigt solkänsliga blekfisar.

• Flickan och kråkan

Man är väl generellt mindre känslig om händerna eftersom de i stort sett alltid sticker ut större delen av året. Solen är ju framme andra årstider än sommaren också så de får väl ett mer långsamt, jämt, naturligt solskydd skulle jag tro. Det är ju bara i snötider med vantar som de inte exponeras för uv-strålning.

• Natulcien

Så länge han inte bränner sig är det ingen fara.
    Vår son på 3,5 år har heller aldrig bränt händerna, trots att vi aldrig har smörjt dem. Händerna är ju så "vana" vid UV-strålning eftersom utsätts dagligen, förutom under vantsäsongen.
    Jag själv har heller aldrig smort in mina händer, trots att jag "pressade" en hel del i unga, dumma år... Obestämd

• luspudel

Det är ju inte direkt farligt att få färg.... Man behöver få sol på naken hud också, i lagom dos förstås.

• nozpa

Både vår 14 månaders och snart 3 åring har bruna händer. Aldrig smörjt in dom.

• Sara83

Tack ni som svarat! Det är kanske en fånig grej att gå och fundera på, men är man förstagångsförälder så är man.. :)

• The Fugly
    Sara83 skrev 2014-05-21 14:09:55 följande:

Tack ni som svarat! Det är kanske en fånig grej att gå och fundera på, men är man förstagångsförälder så är man.. :)

Vi har alla varit där :)
  • nozpa
    The Fugly skrev 2014-05-22 13:47:59 följande:
    Vi har alla varit där :)
Svar på tråden 1-åring blir brun om händerna