• Molly123

Dräktig hemlös katt, vad göra??

Hej! Såhär är det : katten har besökt oss sen i vintras och velat komma in hela tiden, vi har trott att det har varit grannens katt som då i vintras nyligen flyttat in, men det var inte deras katt. Hon har jamat och skrikit efter oss så fort vi visat oss och vi har ignorerat henne i tron om att hon har ägare. Katten har varit ute hela vintern utan halsband. I söndags kom hon fram igen och började stryka sig frenetiskt mot mig och min son, ytterdörren stod öppen och hon gick in och började boa, altandörren va också öppen så hon gick in och ut hela dagen och det verkade som om hon försökte få in sina kompisar, blandannat grannes hankatt. Innan dess har hon bott under vårat bord på baksidan. Hursom så märkte vi att hon är dräktig. Och nu har vi låtit henne stanna här då det tycks vara nära till förlossning, hon själv är ganska ung och vi misstänker att hon är förstföderska. Jag har inte sett nån borttappad annons på hela halvåret eller dom senaste dagarna.. Vill häller inte skriva en annons om henne då hon är dräktig och är väldigt fin. Det finns så många Som använder kattungar till orm mat. Vi tror att det är en tants katt som bodde i lägenheten innan dom "nyinflyttade" Hon är också rumsren . Dom andra grannarna på gården har ingen aning om vem ägarna skulle kunna vara. Och dom tyckte att jag skulle ta in katten och ta hand om henne då hon är dräktig. Vad kan hända om jag släpper ut henne? Finns ju rävar och grävlingar. Har häller Ingensomhelst vetskap om hon är försäkrad m.m Vad ska jag göra?? Tänk om det är någons katt iaf :/ Ursäkta för ett långt inlägg

• Svar på tråden Dräktig hemlös katt, vad göra??
  • KatjaKaj

Du kan alltid börja med att ta katten till en veterinär för att kolla om den har något chip i nacken. Veterinärer har en maskin som kan avläsa det. Sen kan du ju alltid vända dig till ett katthem för att se om de kanske kan ta hand om katten eller hitta ett jourhem som kan.

• Birmafröken

Hur ser katten ut och var i landet finns hon? Det finns hur många saknade och efterlysta katter som helst vars ägares högsta önskan är att en eventuell upphittare ger sig tillkänna. 

Eftersom hon är dräktig bör ni ta in henne och hålla henne inomhus tills dess att ungarna är 12 veckor. Sedan bör hon förstås kastreras om hon släpps ut igen. Genom att ta er an katten blir ni dess nya ägare, med fullt ansvar för katten och kattungarna om ingen ursprunglig ägare hittas.

• nemo1

Släpp inte ut henne igen då hon kan lägga ungarna ute. Se till att läsa på om kattförlossningar och ha ett journummer till veterinär om något går galet.
    Gå in under efterlysningar på Blocket och på katthemssidor som har funktionen efterlysta katter och leta. Katten bör även anmälas till polisen på 114 14, dessa ska ha ett register över försvunna/upphittade katter.

Lappa området, ni behöver ju inte skriva exakt hur hon ser ut eller att hon är dräktig. Lägg även en efterlysning på Blocket och samma där, ingen bild men en lätt beskrivning.

• Birmafröken

Jag tycker att det är oerhört väsentligt att lägga ut bild på en upphittad katt. Katten behöver inte vara hemmahörande i närområdet och med bild är det betydligt större chans att katten kommer tillrätta.

Hemlösa katter är inte så eftertraktade att folk ljuger för att få dem.

• Peachpie

Kontakta veterinär och fråga var närmsta katthem finns, veterinärer brukar ha koll på det. Veterinären kan också kolla om katten har chip i nacken eller om den har tatuering i öronen.
    Fråga veterinären om råd hur ni ska ta hand om katten. Annars googlar ni på katthem och kontaktar närmsta katthemmet, nu så fort som möjligt så kan de ge tips om hur ni tar hand om katten och vill ni inte det kan de säkert komma och hämta katten. Ta hjälp av katthemmet, de kanske kan ordna jourhem åt katten tills kattungarna är födda och sen ta hand om honan och ungarna.
    Om ni tar hand om katten själva, håll henne inomhus och se till att hon får bra mat, vatten och vila och ett avskilt ställe att vila på och föda på. Fixa en bädd åt henne och kattlåda och mjuka filtar och handdukar. Bli inte arg på henne om hon föder på nåt annat ställe än i bädden, så om ni inte vill att hon ska föda i er säng eller soffa el dyl, stäng dörren till sovrummet etc. Ta det lugnt och träng inte er inte på men om hon vill bli klappad, klappa och prata lugnt med henne.
    Stackars katten, usch jag lider med katten! Stackars kisse!

• LängtansMirakel

Det är väldigt viktigt att ni anmäler katten som upphittad hos polisen (telefon 114 14). Om ni vill ta hand om katten, antingen tillfälligt tills en eventuell ägare hittas eller överta ägaransvaret så att det blir er katt, brukar polisen vara mer än tacksam för det. De fixar även så att de tillstånd som behövs gör att det ska bli juridiskt fixas (på det viset kan en eventuell ägare inte komma om ett eller flera år och kräva att få tillbaka katten om ni väljer att behålla den). Om ni inte vill ta hand om katten så har polisen skyldighet att ta hand om den (hittegods, även om de oftast gör allt de kan för att slippa). Vanligtvis behålls en katt sju till tio dagar, därefter försöks den i bästa fall omplaceras/lämnas till ett djurhem, i värsta fall? Polisen ska även har möjlighet att kontrollera om katten är chipmärkt, det brukar veterinärer också kunna hjälpa till med utan kostnad (vissa veterinärer tar dock betalt för det?). Även vissa djurhem har chipavläsare.

Väljer ni att behålla katten så se till att hon hålls inomhus tills ungarna är minst tolv veckor gamla då de har åldern inne att lämna sin mamma. Se också till att ge henne ordentligt foder, dräktiga och digivande katter brukar rekommenderas kattungefoder så att de får i sig tillräckligt av allt de behöver både för sig själv och ungarna. Läs även på så mycket du kan om dräktighet och hur det är att ha kattungar.

Lycka till med vilket beslut ni än tar i frågan.

Svar på tråden Dräktig hemlös katt, vad göra??