• Anonym (^v^)

Kvinna i mansdominerat yrke (partner svartsjuk)

Hej, jag har precis börjat arbeta inom ett mansdominerat yrke (är då kvinna) och min sambo är så FRUKTANSVÄRT svartsjuk. Det jag jobbar med är i princip mitt drömjobb. Jag tycker verkligen om arbetsuppgifterna, man rör sig fritt och sitter inte instängd hela dagarna, kollegorna är trevliga och arbetet är KUL helt enkelt. Man ser fram emot att gå till jobbet faktiskt. Aldrig trivts så bra på en arbetsplats förut.

Min sambo är såklart jätterädd och orolig för att jag ska träffa en annan man eller att andra män ska titta på mig. Jag är inte ett dugg intresserad av att ens titta på någon annan på det sättet, jag älskar min sambo så in i själen. Jag tycker verkligen inte att det finns någon bättre än honom. Han är så himla vacker, talangfull, kreativ, spännande och vårat sexliv är rentutav helt underbart bara. Det finns helt enkelt inte för mig.

Han säger att han känner sig värdelös och jämför sig med männen på mitt jobb, men jag tycker inte alls att dom är märkvärdiga.

Då detta är ett kanonjobb skulle jag verkligen inte vilja byta. Jag vet att jag hade varit väldigt olycklig om jag skolade om mig till något helt annat.. Han har sagt att jag får jobba kvar med det jag trivs, men att jag måste smsa/ringa honom när jag jobbar konstant, så han vet att jag tänker på honom. Han säger att det enda han kan tänka på är att det är massor av män runt mig som förmodligen kommer "försöka".

Vad ska jag göra? Som sagt så ÄLSKAR jag min sambo. Jag vill att han ska förstå det. Det känns jättejobbigt för mig att gå iväg och jobba nu, för jag är så ofokuserad på jobbet och tänker bara på att jag måste ringa/smsa hela tiden och säga exakt allt som händer och vilka/vem jag är med.

Hur kan jag hjälpa min sambo att komma över svartsjukan och få honom att förstå att han kan lita på mig? Jag måste ju kunna få jobba utan att han mår dåligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-21 10:24
    Min sambo tycker att det är upp till mig att hitta en lösning på vårat problem. Han säger att han om jag slutar jobba med det jag jobbar med, så kommer jag att bli ledsen och bitter och han kommer få känna sig som en "bad guy".

Och om jag fortsätter med att jobba med det jag gör, så säger han att han kommer må dåligt hela tiden... Jag vet inte vad jag ska ta mig till!! Särskilt inte när han säger att JAG ska komma på lösningar som han inte går med på. :'(
    Har bett honom att följa med mig till jobbet och allt, men han nekar varje gång. :'(

• Svar på tråden Kvinna i mansdominerat yrke (partner svartsjuk)
  • Anonym (Lindis)

Han behöver terapi och jobba på sin självkänsla helt enkelt. Problemet ligger alltså inte hos dig, utan hos honom.

Att du ska uppdatera minsta lilla sak på arbetstid dessutom är helt orimligt! Du blir ju kvävd. Om det är något som kommer få dig att få upp ögonen för en annan man så är det hans nuvarande beteende som i mina ögon är rent av avtändande. Den stora frågan är - vill han inse att problemet inte är du eller din nuvarande arbetssituation utan hans svartsjuka och låga självkänsla?

Ett förhållande bygger till största delen på tillit. Kan han inte lita på dig så kommer nog tyvärr ert förhållande i framtiden bli väldigt lidande.

Det första ni behöver göra är att kommunicera på ett sätt så att ni båda förstår varandra. Han borde vara stolt och glad för din skull istället.

(Är han arbetslös eftersom han lägger så mycket energi på detta?)

• Ramborg

Var skulle du jobba, tycker han, där du inte riskerar att ha några män som kollegor?

Självklart ska du inte skola om dig, och inte heller hålla på och kommunicera en massa med honom på arbetstid. Sköt jobbet och fokusera på det!

Som Lindis skriver, problemet är inte ditt utan hans.

42.
  • kajsaD

kanske han kan komma över det värsta genom att komma och besöka dig ngn gång. Och se att dina kollegor inte är vargar :) .  Ovanstående har helt rätt - det är han som ar problem och han behöver arbeta med det. Inte kan du ringa och smsa konstant - du arbetar ju.

• Anonym (^v^)

Tack för svaren!!

Anonym (Lindis) skrev 2014-05-21 09:41:23 följande:
    Han behöver terapi och jobba på sin självkänsla helt enkelt. Problemet ligger alltså inte hos dig, utan hos honom.

Att du ska uppdatera minsta lilla sak på arbetstid dessutom är helt orimligt! Du blir ju kvävd. Om det är något som kommer få dig att få upp ögonen för en annan man så är det hans nuvarande beteende som i mina ögon är rent av avtändande. Den stora frågan är - vill han inse att problemet inte är du eller din nuvarande arbetssituation utan hans svartsjuka och låga självkänsla?

Ett förhållande bygger till största delen på tillit. Kan han inte lita på dig så kommer nog tyvärr ert förhållande i framtiden bli väldigt lidande.

Det första ni behöver göra är att kommunicera på ett sätt så att ni båda förstår varandra. Han borde vara stolt och glad för din skull istället.

(Är han arbetslös eftersom han lägger så mycket energi på detta?)

Han har ett heltidsarbete i ett mansdominerat yrke han med. Han har dessutom SJÄLV sagt att "Det vore bra och ha en tjej på arbetsplatsen så resten av grabbarna sköter sig mer" (detta var för ca 1 vecka sedan dessutom?)
    Så han vill ju ha tjejer på sin egen arbetsplats. Fattar inte hur han tänker nu. Det kanske är så männen på mitt arbete också tänker?

• Anonym (^v^)
    Ramborg skrev 2014-05-21 09:44:53 följande:
    Var skulle du jobba, tycker han, där du inte riskerar att ha några män som kollegor?

Självklart ska du inte skola om dig, och inte heller hålla på och kommunicera en massa med honom på arbetstid. Sköt jobbet och fokusera på det!

Som Lindis skriver, problemet är inte ditt utan hans.
    Han föreslår att sjukvården är bra för mig. Jag har i grund och botten en sjukvårdsutbildning, men jag trivs inte i vården och det är verkligen ingenting för mig. Jag klarar inte av ett vårdarbete.

Tack för svaret!
  • Anonym (^v^)
    kajsaD skrev 2014-05-21 09:47:22 följande:
    kanske han kan komma över det värsta genom att komma och besöka dig ngn gång. Och se att dina kollegor inte är vargar :) .  Ovanstående har helt rätt - det är han som ar problem och han behöver arbeta med det. Inte kan du ringa och smsa konstant - du arbetar ju.
    Jag har föreslagit det många gånger, min vän! Det hade varit jättekul om han hade velat hälsa på mig har jag sagt. Och då har han tittat ner i golvet och svängt lite med huvudet och sagt "Mhm.."
    Jag förstår inte riktigt vad jag ska göra då?
  • sextiotalist

Han äger problemet och han kan inte bolla över det till dig.
    Ibland så kan det vara bra om en tredje part får prata med honom. Så mitt förslag är att ni träffar en som ni kan prata med. Det kan förhoppningsvis få honom att inse vilket orimligt krav han ställer på dig.

Jag har alltid arbetat på mansdominerade arbetsplatser och min sambo har aldrig haft några problem med detta. Men mitt ex hade.

• whydoyoucare

Han verkar behöva gå i KBT eller något liknande för att bryta sitt tankemönster. Att han påverkar ditt liv sådär är inte hälsosamt. Någonstans får han ändå acceptera att du jobbar med det du gör. Om du skulle vara otrogen så skulle han knappast kunna hindra dig. Det är onödigt av honom att gå och vara orolig i förväg för vad som KAN hända (oavsett vad du gör, vem du är eller dylikt)... Jag skulle säga att hans beteende får motsatt effekt på dig i längden än den han söker. Ett sådant där beteende gör bara att man kopplar sin partner till någonting negativt och det är DÅ du kan börja fatta intresse för andra.

Han får se till att fixa det där...

• Sockerdockan

Han gör helt fel som försöker lämpa över det här på dig, problemet ligger ju hos honom! Jag tycker du ska kräva antingen familjerådgivning eller att han själv går i terapi. Vad jag inte tycker du ska göra är att skola om dig, helt orimligt och pinsamt krav från hans sida!

• Anonym (Har varit med)

Det är rätt vanligt att kvinnor i mansdominerade jobb ligger runt så jag förstår din partners oro lite faktiskt. 

• Sockerdockan
    Anonym (Har varit med) skrev 2014-05-21 21:51:08 följande:
    Det är rätt vanligt att kvinnor i mansdominerade jobb ligger runt så jag förstår din partners oro lite faktiskt. 
    Schas!
  • Anonym (Har varit med)
    Sockerdockan skrev 2014-05-21 22:14:00 följande:
    Schas!
    freeze!
  • Betty Ballbreaker

Det är inte så enkelt som att "han har ett problem, han får fixa det". Genom att messa och ständigt försäkra din man om att allt är ok, bidrar du till att vidmakthålla svartsjukan. Så sluta genast upp med att ringa och messa din man under arbetstid, annars får han aldrig chansen att på egen hand hamtera sin oro att du ska träffa nån annan! Fortsätter du med dina försäkringar är dessutom sannolikheten stor att svartsjukan förvärras. Jag tycker ni ska ta kontakt med en KBT-terapeut, tror nu har stor chans att få god hjälp av en sådan!

• Anonym (em)
    Betty Ballbreaker skrev 2014-05-22 03:59:00 följande:
    Det är inte så enkelt som att "han har ett problem, han får fixa det". Genom att messa och ständigt försäkra din man om att allt är ok, bidrar du till att vidmakthålla svartsjukan. Så sluta genast upp med att ringa och messa din man under arbetstid, annars får han aldrig chansen att på egen hand hamtera sin oro att du ska träffa nån annan! Fortsätter du med dina försäkringar är dessutom sannolikheten stor att svartsjukan förvärras. Jag tycker ni ska ta kontakt med en KBT-terapeut, tror nu har stor chans att få god hjälp av en sådan!
    Är inte KBT skit? Hört att det är det som erbjuder när de inte har råd att erbjuda riktig terapi?
  • sextiotalist
    VAAAAA
    Jag skulle nog säga precis tvärtom.
    Jag har endast arbetat inom mansdominerade branschen inom hela mitt yrkesliv och du har så fel
  • sextiotalist
    Och jag ska väl tillägga att under mina drygt 25 år inom manlig bransch, så har jag arbetat med alla yrkeskategorier och om jag mött "fördomar" om kvinnor i mansdominerande branscher så har det nog varit tvärtom. Dvs kvinnor inom mansdominerande branscher håller på sig och är inget som man sätter på.
    Jag är mer eller mindre uppvuxen med killar, har haft mer killkompisar än tjejkompisar, läst på en teknisk högskola, kalasat med kollektivarna när jag började arbeta.
    Många av mina gamla studiekompisar som hamnade i byggbranschen har ungefär samma erfarenhet som jag har.
  • efefe
    sextiotalist skrev 2014-05-22 06:22:56 följande:
    Och jag ska väl tillägga att under mina drygt 25 år inom manlig bransch, så har jag arbetat med alla yrkeskategorier och om jag mött "fördomar" om kvinnor i mansdominerande branscher så har det nog varit tvärtom. Dvs kvinnor inom mansdominerande branscher håller på sig och är inget som man sätter på.
    Jag är mer eller mindre uppvuxen med killar, har haft mer killkompisar än tjejkompisar, läst på en teknisk högskola, kalasat med kollektivarna när jag började arbeta.
    Många av mina gamla studiekompisar som hamnade i byggbranschen har ungefär samma erfarenhet som jag har.
    Det är lite skillnad nu från 60 talet kanske.

Men min uppfattning står kvar. 
  • MCUC

Hej,

jag har haft det precis likadant och det grundar sig i dålig självkänsla hos mannen. Du får inte vika dig utan var beredd på månader av helvete. Min man fick mina barn att tala om för mig att jag var egoistisk som inte valde att vara hemma med dem = dålig mor. Tillslut var jag så ledsen att jag pratade med min pappa om det här och han sa att jag fick inte ge mig och han hade rätt. Idag erkänner min man att han var en skitstövel och vi har inga problem idag. Jag lovar att din man inte är beredd att vara ensam försörjare bara för att du ska finnas till hands hela tiden. Om du tex reser i arbetet betyder det att han måste ta mer ansvar hemma och det kan svida.

Idag har jag mer problem med manliga kolleger som ser mig som ett hot - det gör också ont!

• Anonym (olämpligt)

Jag är avd.chef (kvinna) och har endast manliga kollegor (11st).
    Min man kunde komma med gliringar när jag började, då han vet hur killar beter sig i grupp. Men det släppte med tiden, särskilt när man prata om allt annat än det vi gjorde som att X fru kom förbi, och vilka söta barn xx har osv. Så att han fick känslan av att alla killarna har älskade fruar och barn och inte det minst intresserad av mig.

I verkligheten är dom sjukt fula i munnen och kommer med helt opassande "komplimanger", och jag är lika ful tillbaka. Våra skämt och hur vi uppför oss hade skrämt slag i både min man och deras fruar, dock har jag aldrig vart otrogen men vi frestar varandra.. högst olämpligt jag vet, men vi har det underbart roligt och jag älskar att gå till jobbet varje morgon, har under mina fem år aldrig vart sjuk eller vabbat.   

Men jag hade aldrig accepterat att min partner skulle få påverka min karriär negativt. Om han lider av sin svartsjuka så får han jobba på det. Det spelar ingen roll vad du jobbar med om du har en sjukligt svartsjuk partner, jobbar du i butik med bara tjejer så finns ju manliga kunder osv. Ge inte upp för honom!

Svar på tråden Kvinna i mansdominerat yrke (partner svartsjuk)