Kvinna i mansdominerat yrke (partner svartsjuk)
Hej, jag har precis börjat arbeta inom ett mansdominerat yrke (är då kvinna) och min sambo är så FRUKTANSVÄRT svartsjuk. Det jag jobbar med är i princip mitt drömjobb. Jag tycker verkligen om arbetsuppgifterna, man rör sig fritt och sitter inte instängd hela dagarna, kollegorna är trevliga och arbetet är KUL helt enkelt. Man ser fram emot att gå till jobbet faktiskt. Aldrig trivts så bra på en arbetsplats förut.
Min sambo är såklart jätterädd och orolig för att jag ska träffa en annan man eller att andra män ska titta på mig. Jag är inte ett dugg intresserad av att ens titta på någon annan på det sättet, jag älskar min sambo så in i själen. Jag tycker verkligen inte att det finns någon bättre än honom. Han är så himla vacker, talangfull, kreativ, spännande och vårat sexliv är rentutav helt underbart bara. Det finns helt enkelt inte för mig.
Han säger att han känner sig värdelös och jämför sig med männen på mitt jobb, men jag tycker inte alls att dom är märkvärdiga.
Då detta är ett kanonjobb skulle jag verkligen inte vilja byta. Jag vet att jag hade varit väldigt olycklig om jag skolade om mig till något helt annat.. Han har sagt att jag får jobba kvar med det jag trivs, men att jag måste smsa/ringa honom när jag jobbar konstant, så han vet att jag tänker på honom. Han säger att det enda han kan tänka på är att det är massor av män runt mig som förmodligen kommer "försöka".
Vad ska jag göra? Som sagt så ÄLSKAR jag min sambo. Jag vill att han ska förstå det. Det känns jättejobbigt för mig att gå iväg och jobba nu, för jag är så ofokuserad på jobbet och tänker bara på att jag måste ringa/smsa hela tiden och säga exakt allt som händer och vilka/vem jag är med.
Hur kan jag hjälpa min sambo att komma över svartsjukan och få honom att förstå att han kan lita på mig? Jag måste ju kunna få jobba utan att han mår dåligt...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-21 10:24
Min sambo tycker att det är upp till mig att hitta en lösning på vårat problem. Han säger att han om jag slutar jobba med det jag jobbar med, så kommer jag att bli ledsen och bitter och han kommer få känna sig som en "bad guy".
Och om jag fortsätter med att jobba med det jag gör, så säger han att han kommer må dåligt hela tiden... Jag vet inte vad jag ska ta mig till!! Särskilt inte när han säger att JAG ska komma på lösningar som han inte går med på. :'(
Har bett honom att följa med mig till jobbet och allt, men han nekar varje gång. :'(