• lillplutt

Yrkes- eller högskoleexamen?!

Jag har försökt förstå, men det går sådär. Talar om de nya formerna av gymnasieexamen:

www.stockholm.se/ForskolaSkola/Vuxenutbildning/Nya-regelverk-for-vuxenutbildningen-1-juli-2012/

Om jag vill kunna gå på högskola i framtiden, måste jag då ha högskoleexamen? Om jag har yrkesexamen, är jag körd på högskolan då?

Jag gick inte klart gymnasiet så jag går på komvux nu. Beräknar att jag kommer vara klar hösten 2015 så då är det för sent för att kunna få det gamla "slutbetyg".

Har "gamla" betyg med IG-MVG skalan...En person på en kurs sa till mig att jag måste läsa om dessa?!?!

Har försökt kontakta SYO men alla är superupptagna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-22 17:44
    Skrev fel, menade högskoleförberedande examen
  • Svar på tråden Yrkes- eller högskoleexamen?!
  • Hoppfull84

alltså yrkesexamen och högskoleexamen är ju det du får EFTER att ha avslutat utbilding på just yrkeshögskola eller högskola, alltså beviset för att du gått klart din högskole/yrkeshögskoleutbildning.

det som avgör om du kommer in på en högskola/yrkeshögskola är ju om du är behörig i de ämnen som krävs för just den utbildningen, samt att du har tillräckligt höga poäng för att kvala in jämfört med alla andra sökande.

hur man räknar om gamla betyg typp nuvarande poängsystem vet jag inte det måste du nog prata med en studievägledare om.

• coffeeaddict slash workoutaholic

Om du vill kunna läsa på högskola efter att du avslutat din vuxenutbildning så måste du ha 2500 poäng i ämnen varav ett antal är öronmärkta (såsom svenska, engelska, matematik och ett visst antal so-ämnen).
    Man har till 1 juni 2015 på sig att läsa upp ämnen för att få ett slutbetyg. Hinner man inte få sitt slutbetyg till dess så kommer de gamla kurserna "skrivas av" och man får läsa om dessa en gång till och får således en gymnasieexamen (där endast de nya kurserna får vara med). De kurser du redan har ett betyg i (G-MVG) men som stryks borde du kunna tenta av genom att göra prövningar i dessa ämnen (så att du slipper läsa om hela kurserna om du redan har tillräckliga kunskaper i ämnena, då gör du ett stort samlat prov där du kan visa upp dina kunskaper i ämnet och får sedan ett betyg ur den nya betygsskalan, A-F).

• Pathfinder

En högskoleexamen kan du plocka ut när du läst 120 poäng på högskola = 2 år på heltid.

Om du till exempel läser ett kandidatprogram på tre år på högskolan så kan du oftast plocka ut en högskole-examen efter de två första åren.

• lillplutt
    Pathfinder skrev 2014-05-21 17:46:17 följande:
    En högskoleexamen kan du plocka ut när du läst 120 poäng på högskola = 2 år på heltid.

Om du till exempel läser ett kandidatprogram på tre år på högskolan så kan du oftast plocka ut en högskole-examen efter de två första åren.
    Menade högskoleförberedande examen och yrkesexamen, då dom kallar det
  • lillplutt
    Hoppfull84 skrev 2014-05-21 15:47:46 följande:
    alltså yrkesexamen och högskoleexamen är ju det du får EFTER att ha avslutat utbilding på just yrkeshögskola eller högskola, alltså beviset för att du gått klart din högskole/yrkeshögskoleutbildning.

det som avgör om du kommer in på en högskola/yrkeshögskola är ju om du är behörig i de ämnen som krävs för just den utbildningen, samt att du har tillräckligt höga poäng för att kvala in jämfört med alla andra sökande.

hur man räknar om gamla betyg typp nuvarande poängsystem vet jag inte det måste du nog prata med en studievägledare om.
    Yrkesexamen - typ frisör
  • lillplutt
    coffeeaddict slash workoutaholic skrev 2014-05-21 16:17:01 följande:
    Om du vill kunna läsa på högskola efter att du avslutat din vuxenutbildning så måste du ha 2500 poäng i ämnen varav ett antal är öronmärkta (såsom svenska, engelska, matematik och ett visst antal so-ämnen).
    Man har till 1 juni 2015 på sig att läsa upp ämnen för att få ett slutbetyg. Hinner man inte få sitt slutbetyg till dess så kommer de gamla kurserna "skrivas av" och man får läsa om dessa en gång till och får således en gymnasieexamen (där endast de nya kurserna får vara med). De kurser du redan har ett betyg i (G-MVG) men som stryks borde du kunna tenta av genom att göra prövningar i dessa ämnen (så att du slipper läsa om hela kurserna om du redan har tillräckliga kunskaper i ämnena, då gör du ett stort samlat prov där du kan visa upp dina kunskaper i ämnet och får sedan ett betyg ur den nya betygsskalan, A-F).
    Tack för infon. Fyyfan vad dåligt, jag har ju läst påbyggnadskurser på de ämnen jag har g-mvg i.....
  • lillplutt

Ska jag verkligen behöva betala 500kr per prövning (tror jag har typ 10-11 "gamla" kurser vilket då blir runt 5000kr) och dessutom plugga inför alla dessa ämnen för att vår äckliga regering bytt betygssystem?!?!?!

• lillplutt

Prövning av äldre kurser i gymnasieskolan Från och med den 1 juli 2011 gäller nya ämnesplaner med ändrade poängtal för gymnasieskolan. Den som påbörjat utbildning före den 1 juli 2011 får genomgå prövning i kurser enligt den äldre gymnasieförordningen (1992:394). Prövning av äldre kurser får dock göras senast den 30 juni 2016. 

Okej, så jag ska plugga de kurser jag redan pluggat och SEN kan jag fortsätta med vad jag kunde göra NU annars. Kommer ju ta över ett år för mig TILL att bli klar då. Har varit sjuk i flera jävla år och nu tagit tag i skolan till vilken nytta? Jävla byråkrati bara. Är det inte bättre att jag blir klar någon gång och kommer ut i ARBETSLINJEN?! Nää jag ska lägga på mina lån med ungefär 100 000 för enbart gymnasieskolan. Bara för jag varit sjuk och för att det är nytt betygssystem?! Tack, kommer jobba som vårdare resten av livet då.

• lillplutt

Okej är helt förvirrad nu, får väl vänta på syo-tid helt enkelt..Ursäkta min arga ton, det är inte mot någon här. Mitt liv har varit skit och nu när jag försöker komma över ytan vill jag inte bli slagen med ett baseballträ i ansiktet.

"Examensbevis istället för slutbetyg

Slutbetyg (2 301 poäng/2 350 poäng) fasas ut till och med 30 juni 2015 och ersättas av en gymnasiexamen. Du kan alltså idag välja att läsa mot ett slutbetyg om du uppfyller kraven för en sådan, eller en examen om du inte hinner bli klar i tid.

Om du väljer att avsluta din gymnasieutbildning på vuxenutbildningen med en examen kan du välja mellan att få en yrkesexamen eller en högskoleförberedande examen. En examen ska innehålla 2 400 poäng varav 2 250 poäng måste vara godkända.

Du som har "gamla" kurser kan alltså läsa mot en examen, vi "översätter" dina kurser och betyg till det nya systemet. Observera dock att du kan förlora poäng och betyg då, din gamla kurs måste ha en motsvarighet i det nya systemet för att räknas."

• coffeeaddict slash workoutaholic

Alltså, fram till 1 juli 2015 så finns det övergångsbestämmelser, vilket innebär att om du har enstaka betyg (som inte är äldre än 8 år) så får du ta med dessa och blanda dem med dina nya betyg (GY11) och du får då ett slutbetyg som innehåller både gamla och nya kurskoder. Detta bestämdes 2011, så de som hade ett samlat betygsdokument hade alltså 4 år på sig att komplettera upp till ett slutbetyg. Från och med 1 juli 2015 så upphör övergångsbestämmelserna, och man kan inte länge ha med sina lokala betyg i sin gymnasie/komvuxexamen.

Betyg som går att översätta får dock vara med (detta visste jag inte!). Som jag förstår det går ex engelska A 100 poäng att översätta till engelska 5 100 poäng men matematik B 50 poäng går inte att översätta till matematik 2a/b/c 100 poäng tex. Lokala kurser (kurser som inte finns överallt, ex estetiska/specialinriktade kurser) får inte tas med efter 1 juli 2015. Alla kurser som finns att översätta kan man se på skolverket men jag orkade inte läsa ;) din studievägledare vet, så boka ett möte ASAP och se vilka av dina tidigare betyg som går att översätta till nya kurskoder.

Källa: http://www.skolverket.se/regelverk/forordningar/overgangsbestammelser-vuxenutbildningen 

samt:

http://www.grums.se/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv/komvuxslutbetygforsvinner.2576.html

Svar på tråden Yrkes- eller högskoleexamen?!