Inlägg från: blomblad |Visa alla inlägg
  • blomblad

Stor hund med D höfter :/

Någon som har erfarenhet av hundar (framförallt modell större, ca 50kg) med sämre höfter? Röntgade min ögonsten för ett tag sen och han fick D på båda sidor. Han är extremt smärttålig vilket gör att jag måste vara ännu mer försiktig för överansträngning med honom, han säger liksom inte till om det gör ont.. Jag har fått höra att man kan gå promenader som vanligt och någon cykeltur i veckan utan problem, såklart individuellt också. Och cykla vill jag gärna göra ibland då han fullkomligt älskar att springa. Men något drag eller jakt blir det inte tyvärr.. Berätta gärna all erfarenhet ni har! Har era hundar varit friska och mått bra trots höfterna? Kunnat vara med på det mesta? Gett något speciellt foder? Min äter specifics fiskbaserade så jag tänker att det är en fördel iallafall. Det har han ätit 1 av sina 2 år i livet :)

• Svar på tråden Stor hund med D höfter :/
  • blomblad

Har pratat med en annan veterinär som säger lite det ni senare som skrivit säger. Det är en bedömningsfråga man som ägare får göra.. En hund som aldrig får göra det den älskar är ingen lycklig hund. Men självklart är det dumt att överbelasta. Men man kanske kan ge smärtstillande det sista året/åren. Ah jag vet inte... Än så länge tar vi det lugnt med honom.

Han blev sövd när han röntgades. Däremot hade veterinären lite svårt att ta bilder just på höfterna, hon tog om dom ett par gånger innan hon bad en annan veterinär om hjälp att få ihop knäna liksom mot varandra. Den första var inte starkt nog. Så hon sa att det blev en OK bild men skulle skriva en notis till SKK (eller vilka det nu är som tittar på bilderna?) att hon haft problem och att de skulle kolla passningen på första bilderna men bifogade även den bilden när hon fick hjälp så de såg att han kunde få ihop benen tillräckligt.

Svar på tråden Stor hund med D höfter :/