• Taylor

Starta eget som fotograf?

Jag har ingen formell utbildning inom foto men fotograferar mycket och får beröm för mina fotografier. Nu funderar jag på att starta eget som fotograf och börja ta betalt för uppdrag. Jag tänkte börja arbeta "on location", det vill säga att jag inte har någon studio utan använder mig att naturligt ljus på platser som känns naturliga för fotograferingen. 

Jag är arbetslös just nu och känner att jag inte har något att förlora på att ge detta en chans. Eftersom jag inte ska ha någon studio behöver jag inte heller ta några lån. De vinster jag hoppas få tänker jag till en början investera i ny fotoutrustning. 

Min fråga är: Var ska jag börja? Jag har redan börjat fila på en affärsplan och börjat jobba med en webbsida. Vad blir nästa steg? Har jag möjlighet att få starta eget-bidrag från Arbetsförmedlingen? 

• Svar på tråden Starta eget som fotograf?
  • Ful Anka

Skolfotografering är bästa sättet att börja. Du får all utrustning och utbildning du behöver. Sen är det som vanligt kontakter som gäller.

• ursula

Du får börja med att ansöka om f- skattsedel hos skatteverket.
    Arbetsförmedlingen brukar ha kurser för nyföretagare.Hör med arbetsförmedlingen när nästa kurs äger rum.

• boundforglory

Vad lever du på idag? Beroende på om du har a-kassa så kan du förlora ganska mycket på att starta eget.
    Sen starta-eget-bidrag kan du glömma helt, det får man bara vid väldigt speciella fall.

• sverker11
    Taylor skrev 2014-05-21 12:51:16 följande:
    Jag har ingen formell utbildning inom foto men fotograferar mycket och får beröm för mina fotografier. Nu funderar jag på att starta eget som fotograf och börja ta betalt för uppdrag. Jag tänkte börja arbeta "on location", det vill säga att jag inte har någon studio utan använder mig att naturligt ljus på platser som känns naturliga för fotograferingen. 

Jag är arbetslös just nu och känner att jag inte har något att förlora på att ge detta en chans. Eftersom jag inte ska ha någon studio behöver jag inte heller ta några lån. De vinster jag hoppas få tänker jag till en början investera i ny fotoutrustning. 

Min fråga är: Var ska jag börja? Jag har redan börjat fila på en affärsplan och börjat jobba med en webbsida. Vad blir nästa steg? Har jag möjlighet att få starta eget-bidrag från Arbetsförmedlingen? 
    Jag känner några frilansfotografer/före detta frilansfotografer och är det en sak de är eniga om är det att om man vill äta varje dag skall man inte jobba som frilansfotograf. Om du nu ändå vill prova så skulle jag vilja föreslå att du går in på fotosidan.se och söker i forumet eftersom det är en fråga som brukar diskuteras med jämna mellanrum.
  • Taylor
    sverker11 skrev 2014-05-21 17:04:10 följande:
    Jag känner några frilansfotografer/före detta frilansfotografer och är det en sak de är eniga om är det att om man vill äta varje dag skall man inte jobba som frilansfotograf. Om du nu ändå vill prova så skulle jag vilja föreslå att du går in på fotosidan.se och söker i forumet eftersom det är en fråga som brukar diskuteras med jämna mellanrum.
    Jag förstår att det är svårt att försörja sig på det men det är inte poängen heller. För mig räcker det med att få in någon tusenlapp i månaden efter skatt, åtminstone till att börja med.
  • ursula
    boundforglory skrev 2014-05-21 16:48:23 följande:
    Vad lever du på idag? Beroende på om du har a-kassa så kan du förlora ganska mycket på att starta eget.
    Sen starta-eget-bidrag kan du glömma helt, det får man bara vid väldigt speciella fall.
    Jag känner en som köpte en korvvagn som fick i 6 månader
  • gudsfurste
    Taylor skrev 2014-05-21 17:32:55 följande:
    Jag förstår att det är svårt att försörja sig på det men det är inte poängen heller. För mig räcker det med att få in någon tusenlapp i månaden efter skatt, åtminstone till att börja med.
    guldläge i sommar; fota bröllop.

spamma med annonser på internet & i typ "lokal tidningar" : )
  • Amb112
    Taylor skrev 2014-05-21 17:32:55 följande:
    Vad ska du leva på då? 
    Du får INTE ha eget företag vid sidan om a-kassan! Totalt förbjudet av nån sjukt underlig anledning. Det är ju bara skriva att du har jobbat de dagar du har inkomst från firman. Men icke...
  • Taylor
    Amb112 skrev 2014-05-27 22:24:33 följande:
    Vad ska du leva på då? 
    Du får INTE ha eget företag vid sidan om a-kassan! Totalt förbjudet av nån sjukt underlig anledning. Det är ju bara skriva att du har jobbat de dagar du har inkomst från firman. Men icke...
    Jag har tyvärr ingen a-kassa då jag har studerat innan och det är min sambo som försörjer oss just nu. Jag tänkte försöka starta upp företaget medan jag letar jobb, vilket hittills har gått trögt. Det är därför jag också känner att jag inte har något att förlora på att ge det en chans.
  • netza

Ha det som hobbyverksamhet till att börja med. Om det sedan går bra kan du ju göra om till företag.

• Plooger
    Taylor skrev 2014-05-28 13:30:17 följande:
    Jag har tyvärr ingen a-kassa då jag har studerat innan och det är min sambo som försörjer oss just nu. Jag tänkte försöka starta upp företaget medan jag letar jobb, vilket hittills har gått trögt. Det är därför jag också känner att jag inte har något att förlora på att ge det en chans.
    Jag vet många duktiga fotografer som enbart kan ha det som hobby, så tyvärr är det nog mycket svårt att leva på det. Sök jobb parallellt som du driver fotofirman. Det kan bli en bra hobbyinkomst när du får jobb. Om du är mycket skicklig och har tur kan du lyckas att bli professionell fotograf. 

Tänk på att många f.d. tidningsfotografer blir dina konkurrenter.
  • Kejkej91

Folk är ofta väldigt negativa till att folk vill försöka försörja sig på att fotografera, visst det är svårt men ingenting är enkelt eller kommer gratis här i världen. 

Jag känner två unga personer som arbetar med fotografering, den ena kör vid sidan av sitt deltids jobb och nu har det börjat rulla in bra med jobb för henne efter att hon kämpat på och marknadsfört sig själv genom bloggar, hemsidor osv. 

Den andra slet hårt som frilansare och det var tufft, men nu senast var hon med och fotade i top model och har gjort stora fotograferingar i utländska tidningar.

Man kan säga att det är svårt, men att trycka ner idéer och drömmar är väl bara onödigt, speciellt när TS ändå skriver att hon inte har något att förlora och INGENTING är egentligen omöjligt, man får kämpa för att nå sina drömmar.

• Nixon3

Undersök hur A-kassan ställer sig till dig företag.
    Kommer denna att sänkas ?

Jag varnar dig med mkt kraftiga ord, ha det istället som en fritidsgrej.

Företag är ett helvete och ett slit för varje brödsmula på bordet.

Idag har många sina egna mobiler och tar mkt foto själv, fotografer tenderar till att dö ut.

Svar på tråden Starta eget som fotograf?