• Lillusen

övernattning på dagis!!

Vad många föräldrar inte kan acceptera är att när man väljer att sätta sitt barn på förskola så väljar man också att barnet blir en del av ett kollektiv. Det finns ingen som möjlighet att man vid varje tillfälle ska fråga alla föräldrar om allting så skulle INGET bli gjort. Någon tycker inte att man ska vara ute när det regnar någon annan tycker inte man ska vara ute när det är för varmt, någon tycker att man ska åka på utflykter, några tycker inte det osv osv. Därför ska pedagogerna göra precis som dom gjort, erbjuda familjen en aktivitet och ni får ta ställning. Och om du tycker att det är en omöjlighet så säger du nej, det är lika bra att börja träna nu, du kommer få användning av det i tonåren.

• Lillusen
    sextiotalist skrev 2014-05-22 11:07:35 följande:
    Det kan ju vara lämpligt att saker som involverar föräldrarna mer än annars samt på deras fritid, att man förankrar detta innan man pratar med barnen om det.

I dag så anordnade föräldraföreningen xxx skolans dag.  Måttligt kul tycker jag, men sonen har verkligen sett fram emot det, barnen har verkligen peppar varandra. Detta arrangemang påverkade om något min fritid, jag var tvungen att gå tidigare från jobbet, lägga ut en massa pengar och själv stå i klassens aktivitet tills klockan kvart över sex.

Gör föräldraföreningen fel som inte frågar föräldrarna till skolans 1 000 elever? Vad skulle dom gjort om jag sa att jag tyckte att det var en dålig idé , skulle dom ställt in då? Skulle fritids hindrat dom att sätta upp lappar på skolan? Dom skulle kanske hindrat barnen att prata om det? Min son pratade om det hemma långt innan jag såg lappen.

Om jag nu hade valt att jag mäktar inte med det här/jag kan inte gå/ så hade min son blivit grymt besviken, han hade nog gråtit. Skulle jag i så fall anklagat föräldraföreningen och tyckt att dom gjort fel? nej jag hade tyckt samma sak som jag tyckte i dag, att det var ett trevligt arrangemang och jag är glad för att det finns dom föräldrar som orkar engagera sig för att mitt barn ska få något kul, även om jag inte älskar det och även om det inkräktar på min fritid.
  • Lillusen
    Ellie skrev 2014-05-23 19:22:46 följande:
    De skall ju vara på den plats där många tillbringar större delen av sina dagar, tillsammans med de personer som tar hand om dem då. Det händer väl säkert dagligen att barn blir ledsna och gör illa sig. Jag antar att om det är en mindre händelse tröstar personalen som vanligt, men gäller det något större ringer man föräldrarna som vanligt.

Precis, och det sover massor av barn där dagtid, ingen har dött av det. Många föräldrar vill inte tro det men vi känner era barn rätt så väl . När det är dags för övernattning så har jag oftast tillbringat över 7 000 timmar med barnet och då lär man känna den personen ganska så bra. Vi vet redan när vi informerar om det vem som kommer backa ur eller vilken förälder som kommer vara orolig, men det är helt okej att vara orolig och ängslig och vi tar hand om det precis som vi tar hand om liknande situationer under dagtid. Är mamma orolig då ringer jag och säger att nu sover Lisa, det gick jättebra. Är barnet orolig då har jag en kommunikation med barnet och föräldern, någon gång har vi bestämt att barnet är med på aktiviteten och sen åker hem. Någon gång har vi bestämt detsamma men att barnet har med sina saker om den skulle ångra sig. Och det finns inget härligare än att se ett barn övervinna sin rädsla och se glädjen och stoltheten i dess ögon efteråt.
  • Lillusen
    UniqueSnowflake skrev 2014-05-26 23:51:10 följande:
    Det måste vara lika nytt som tvåtusentalet.
    Vi har haft det sen 1984 då förskolan öppnade, skulle nog säga att sånt var mer vanligt på den tiden
Svar på tråden övernattning på dagis!!