• Anonym (Mamman)

Bonusarnas mamma är så ego på barnbidraget. Blir så frustrerad

Nu är det ju så att båda föräldrar har rätt till barnbidrag så vi har sökt för att få för ett av barnen så får hon för det andra. Men nu vill hon stt vi betalar för kläderna hemma hos henne oxå!! Förut har hon haft barnbidragen båda två men då har vi stått för alla kläder, mat utom jacka och skor. Men nu när vi ska dela rättvist så ska det ändras för hon vill inte betala för ett av barnen hemma hos sig förutom ytterkläder som självfallet vi betalar. Det som retar oss här hemma är att när hon från. I bärjan när hon hade barnbidragen så var hon singel och vi tyckte det var rätt att hon skulle va mer pengar, vi tog även hand om klippning och glasögon och mobil. Men sedan när hon själv blev sambo och hade en mansom tjänar vansinnigt med pengar och även själv tjänar mer än de flesta så ville hon inte ändra på den ekonomiska fördelningen, inte ens då vi fick barn jag blev arbetslös och var hemma med dem och vi var precis som hon varit i ekonomisk ofördelaktighet! Sådan dubbelmoral, skitfrustrerande. Skönt att skriva av sig.

• Svar på tråden Bonusarnas mamma är så ego på barnbidraget. Blir så frustrerad
  • Anonym (kurredutt)

Vi har samma problem. Alkis biomamma som aldrig köper dom nåt utan super upp pengarna och vägrar skriva över dom hit för då tappar hon ju den inkomsten. Vi ska tydligen betala allt.

• Anonym (delat)

Ts: det kanske är bättre att söka för delat barnbidrag för bägge barnen, som ni har rätt till om ni har dom ungefär lika mycket som mamman vill säga.
    Att ni ska handla kläder hem till henne är inget ni behöver gå med på.

• Anonym (Kattfot)

Hej TS!
    Förklara gärna lite mer. Hur gamla är barnen, hur är umgänget/boendet fördelat och hur fördelas kostander för exempelvis barnomsorg och försäkringar om de fortfarande har det.

• Anonym (Mamman)

Vi har dem vv och vi betalar hälften av alla större saker. Barnen är nu 10 och 13 år. Känner igen mej i det kurredutt skrev, den lilla bonusen får gå i trasor som är nedärvda, sedan drar deras mamma iväg på solsemestrar flera g per år utan dem, det har hon tydligen råd med! Fast hon har det gott ställt så hon prioriterar fel tycker jag bara, alla är vi väl olika. Men jag köper gärna mer kläder åt dem så det blir mer som för mina egna barn. Jag gillar dessutom att shoppa åt dem vilket ingen av deras föräldrar.

• NummerTvå

Dela på båda barnbidragen lika.

Sedan kan föräldrarna sätta sig ner och gemensamt försöka komma överens om standarden på de gemensamma inköpen och därefter göra en fördelning efter deras respektive försörjningsförmåga.

Om inte det funkar kan din karl eventuellt ansöka om underhållsstöd/bidrag eftersom exet verkar ha en bättre ekonomi för tillfället.

• Anonym (Lina)

Ja lös det genom att dela på båda barnbidragen och så köper ni alla kläder dom har hos er och mamman det dom har där så är problemet löst! Sen kommer ju nästa problem om barnen vill ta med sig kläderna mellan hemmen (fullt förståeligt tycker jag) och de inte kommer med tillbaka..

• Anonym (Mamman)

Fast vi vill i te betala för kläderna hos henne, vi har provat att flänga med kläder sinsimellan och det funkar väldigt dåligt! De blir väldigt mycket bråk. De senaste åren har mamman inte betalat något hos oss för barnen, vi vill bara fortsätta som vanligt men att vu har hälften av bb och betalar det ytterkläder dvs samma som hon har gjort men ,vrigt är det som det var för henne. Jag fattar inte varför det ska göras skillnad när mamman är den som måste dela bidragen och har det bättre ställt! Då ska man minsann ändra vad som varit. Tycker det är så dåligt och oempatiskt, speciellt då de har jättebra ekonomi men inte alls investerat i barnen.

• Anonym (delat)

Ni behöver ju inte betala för kläderna hos mamman!
    Skicka inte med kläder till mamman om det inte funkar att ni få tillbaks det!

Fortsätt som ni har gjort innan.
    Ni kan ansöka om delat barnbidrag för bägge barnen utan hennes godkännande. Vilket är betydligt bättre än att ni har ett helt barnbidrag för ett av barnen.

• Anonym (va)

Fattar ingenting. Det är väll barnens kläder?? får inte barnen ha sina kläder var de vill? Hur kan vuxna bestämma vart barnen får använda sina kläder?
    Har man köpt något till barnen så är det väl barnens att bestämma över.

• Anonym (delat)
    Anonym (va) skrev 2014-05-23 22:39:55 följande:
    Fattar ingenting. Det är väll barnens kläder?? får inte barnen ha sina kläder var de vill? Hur kan vuxna bestämma vart barnen får använda sina kläder?
    Har man köpt något till barnen så är det väl barnens att bestämma över.

Jo så kan det funka hos separerade par som kommer överens... men inte när man inte kommer överens, eller inte får tillbaks några kläder alls så att barnens garderober är överfulla hos den andra förälder och tomma hos de som kanske köper kläderna...

Är barnen dessutom små så är det föräldrarna som får se till så att barnen har de kläder dom behöver när dom byter hem....

Så en väldigt dum kommentar som inte har här att göra. I din värld så är väl allt svart och vitt. Alla ska komma överens för barnens bästa...så är inte verkligheten i en del fall!
  • Anonym (va)
    Anonym (delat) skrev 2014-05-23 22:45:52 följande:

Jo så kan det funka hos separerade par som kommer överens... men inte när man inte kommer överens, eller inte får tillbaks några kläder alls så att barnens garderober är överfulla hos den andra förälder och tomma hos de som kanske köper kläderna...

Är barnen dessutom små så är det föräldrarna som får se till så att barnen har de kläder dom behöver när dom byter hem....

Så en väldigt dum kommentar som inte har här att göra. I din värld så är väl allt svart och vitt. Alla ska komma överens för barnens bästa...så är inte verkligheten i en del fall!
    Men det handlar om en 10 och 13 åring. Har själv en 12 och 16 åring, för mig är det obegripligt att vuxna kan bestämma över vilka kläder dom får använda var och de är tillräckligt stora för att packa själva.

Barnbidraget är på 1050 kr är det verkligen värt att bråka om?
  • nymedlem
    Anonym (va) skrev 2014-05-23 23:01:40 följande:
    Men det handlar om en 10 och 13 åring. Har själv en 12 och 16 åring, för mig är det obegripligt att vuxna kan bestämma över vilka kläder dom får använda var och de är tillräckligt stora för att packa själva.

Barnbidraget är på 1050 kr är det verkligen värt att bråka om?
    Håller med!

13 åringen kanske kan få sitt barnbidrag själv? 10 åringens bidrag kan mamman eller pappan få så får den föräldern handla alla kläder till detta barn. Kan det lösa problemet?
  • Anonym (Lina)

Tänker att man också kan resonera olika angående det du skriver ts om att de har de bra ställt för att sambon tjänar bra. Kanske de inte har gemensam ekonomi, utan hon kanske står för barnens kostnader själv? Jag skulle inte vilja att min ekonomi påverkar huruvida min sambo får barnbidrag osv eller inte för hans barn, då vi gjort upp det så att han själv bekostar allt som rör dom. Så vad sambon tjänar kan ju vara ovesäntligt... Bara en tanke :)

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Lina) skrev 2014-05-24 18:18:46 följande:
    Tänker att man också kan resonera olika angående det du skriver ts om att de har de bra ställt för att sambon tjänar bra. Kanske de inte har gemensam ekonomi, utan hon kanske står för barnens kostnader själv? Jag skulle inte vilja att min ekonomi påverkar huruvida min sambo får barnbidrag osv eller inte för hans barn, då vi gjort upp det så att han själv bekostar allt som rör dom. Så vad sambon tjänar kan ju vara ovesäntligt... Bara en tanke :)

Absolut, kan säga att jag vet att de har gemensam ekonomi.
    nymedlem skrev 2014-05-24 11:28:03 följande:
    Håller med! 13 åringen kanske kan få sitt barnbidrag själv? 10 åringens bidrag kan mamman eller pappan få så får den föräldern handla alla kläder till detta barn. Kan det lösa problemet?

13 åringen får inte sitt bidrag själv, det har föräldrarna gjort upp! Han är ett barn och inte alls redo för ett sådant jätteansvar so. Det innebär. Däreo t vill han gärna shoppa med mej. Ni har nog mer mogna 13 åringar än våran, han har precis börjat åka buss själv och duscha på eget initiativ ibland. Alla är vi olika.
Svar på tråden Bonusarnas mamma är så ego på barnbidraget. Blir så frustrerad