• Anonym (nyrelation)

Efter skilsmässa - hur berättar man bäst för sitt ex om sin nya relation?

Jag har skilt mig nyligen och är mitt i prövotiden då vi har barn. Jag drar mig så för att berätta att jag träffat en ny som jag vill dela resten av livet med, att han träffat våra barn redan, för jag vet att det kommer att bli obehagliga reaktioner från mitt ex (trots att hans egna handlingar är orsaken till att jag lämnade efter många års äktenskap). Ni som har gått igenom detta - hur gör man detta på bästa sätt? Vad säger man - och vad utelämnar man när man berättar om detta? 

• Svar på tråden Efter skilsmässa - hur berättar man bäst för sitt ex om sin nya relation?
  • Birgitta02

Varför behöver du berätta? Det lär ju komma fram i alla fall så småningom. Du har ingen redovisningsplikt till ditt ex.

• Anonym (Skulle)

Klart du ska berätta - det är ju ändå en person som kommer vara delaktig i ditt ex barns liv!! jag säger istället - varför skulle du INTE berätta. Bättre att exet får veta av dig än av någon annan. Skulle bara vara saklig och berätta exakt hur det är. Inga detaljjer eller mer onödiga fakta. Men ändå berätta så att exet vet. Det är inte kul om exet på omväg får vet att hans barn har en ny vuxen i sina liv -det hände mig och det vill jag inte att någon annan ska behöva stå inför.

• Påven Johanna

Jag sa som det var, att jag träffat någon som jag kände mig lycklig och glad tillsammans med.
    Senare berättade jag mer om min nya partner, hans barn, jobb, boende och sådana saker. Jag berättade hur vi tänkt oss vårt gemensamma liv (när det blev aktuellt) och att vi skulle flytta ihop i hans våning. Ja, det var väl det.

Men vi är väldigt goda vänner min ex-man och jag och jag träffade min nya man två år efter separationen och inte under betänketiden. Sådant spelar kanske också roll för berättandet och för reaktionerna. 

• Anonym (tagga ner)

Varför har du så bråttom?

• Mouk

Jag fick reda på att mitt ex träffat en ny via sms från henne. "Bara så du inte får reda på det på omvägar så träffar jag en ny."
    Jag svarade "schysst. Lycka till, nu måste jag vända på pannkakorna"
    Varför så mycket drama? Man kan ju inte bestämma vad andra ska vilja. Påverka genom aggression känns lite 1987/anabola.

• Anonym (nyrelation)
    Birgitta02 skrev 2014-05-22 09:52:05 följande:
    Varför behöver du berätta? Det lär ju komma fram i alla fall så småningom. Du har ingen redovisningsplikt till ditt ex.

Tack för svar. Jag tycker egentligen inte heller att jag har någon "redovisningsplikt", speciellt inte efter att min främsta orsak till att lämna var en hel del hänsynslösa svek från hans sida, men jag tycker inte om att barnen måste vara med honom och kanske känna att de hemlighåller saker för min skull. Mitt ex är extremt lättkränkt upplever jag och många andra, så jag är ofta försiktig med vad jag gör, spelar inegn roll vad han själv gjort - bara ingen gör honom något ont - lite så ? tyvärr. Finns bra orsaker att gå vidare i livet utan honom.
  • Anonym (nyrelation)
    Anonym (tagga ner) skrev 2014-05-22 10:25:23 följande:
    Varför har du så bråttom?

Jag vet inte, kanske för att ju längre tiden går och relationen mellan min nye man och mina barn fördjupas så blir det större anledning att han får det berättat för sig. Det har varit så mycket elände redan, så jag är nog eg. bara rädd för att provocera fram något obehagligt beteende hos exet. Samtidigt kändes det som att jag ville att mina barn skulle få veta vem jag träffat (efter min separation för flera år sedan), vi hade träffats drygt ett år innan jag lät honom träffa barnen.
  • Birgitta02
    Anonym (nyrelation) skrev 2014-05-22 21:27:12 följande:

Tack för svar. Jag tycker egentligen inte heller att jag har någon "redovisningsplikt", speciellt inte efter att min främsta orsak till att lämna var en hel del hänsynslösa svek från hans sida, men jag tycker inte om att barnen måste vara med honom och kanske känna att de hemlighåller saker för min skull. Mitt ex är extremt lättkränkt upplever jag och många andra, så jag är ofta försiktig med vad jag gör, spelar inegn roll vad han själv gjort - bara ingen gör honom något ont - lite så tyvärr. Finns bra orsaker att gå vidare i livet utan honom.
    Lättkränkt ex. Jag förstår lite mer då varför du ställer frågan. Barnen skall absolut inte behöva hemlighålla. Svårt det där. Kanske vid överlämning säga att "By the way, bara så du vet så har jag börjat umgås med en man som kanske barnen pratar om. Vet inte hur det blir framöver men just nu umgås vi"... Typ???
  • Anonym (berätta)

som flera sagt och du själv tänkt så är det bättre att du berättar än att han hör det på omvägar.

egentligen tycker jag nog att du borde berättat innan han träffade barnen just för att slippa utsätta barnen för hemlighetsmakeriet. detta är nämligen något de känner direkt, det går inte att dölja den typen av känslor för dem.
    de kan rent av ha en slag inbyggd lojalitetskonflikt trots att det är öppet mellan er - och pappan vet.

för att släppa tryck på barnen bör du iaf berätta kort ungefär som flera föreslagit. du behöver inte ta några som helst detaljer men tillräckligt så att det är öppet och klart mellan er.

jag skulle säga nåt i förbifarten  stil med:
    - jo, förresten.. lika bra du får höra det direkt från mig och ingen annan. jag har träffat en kille/man, han var förbi nån gång och träffade barnen också. så du vet om de skulle säga nåt eller så.

• LaFontaine

Jag berättade det helt enkelt för min ex-man. Vi har inga barn inblandade, men med tanke på att vi bor hyfsat nära varandra tyckte jag att det var bättre att han hörde det av mig än att han såg oss tillsammans på tåget eller så. 

Jag utelämnade ganska mycket, men var ändå tydlig med att jag träffat någon och att jag inte avsåg träffa någon annan. Vid den tidpunkten hade vi bokat en resa tillsammans, min nya och jag, men just den delen utelämnade jag. 

Min ex-man tog det inte alls bra, men har i efterhand berättat att han var glad att jag berättade, just för att slippa höra det omvägar eller slippa se oss tillsammans utan att veta något. 

• Anonym (nyrelation)
    LaFontaine skrev 2014-05-23 14:28:39 följande:
    Jag berättade det helt enkelt för min ex-man. Vi har inga barn inblandade, men med tanke på att vi bor hyfsat nära varandra tyckte jag att det var bättre att han hörde det av mig än att han såg oss tillsammans på tåget eller så. 

Jag utelämnade ganska mycket, men var ändå tydlig med att jag träffat någon och att jag inte avsåg träffa någon annan. Vid den tidpunkten hade vi bokat en resa tillsammans, min nya och jag, men just den delen utelämnade jag. 

Min ex-man tog det inte alls bra, men har i efterhand berättat att han var glad att jag berättade, just för att slippa höra det omvägar eller slippa se oss tillsammans utan att veta något. 
    Anonym (berätta) skrev 2014-05-23 14:25:08 följande:
    som flera sagt och du själv tänkt så är det bättre att du berättar än att han hör det på omvägar.

egentligen tycker jag nog att du borde berättat innan han träffade barnen just för att slippa utsätta barnen för hemlighetsmakeriet. detta är nämligen något de känner direkt, det går inte att dölja den typen av känslor för dem.
    de kan rent av ha en slag inbyggd lojalitetskonflikt trots att det är öppet mellan er - och pappan vet.

för att släppa tryck på barnen bör du iaf berätta kort ungefär som flera föreslagit. du behöver inte ta några som helst detaljer men tillräckligt så att det är öppet och klart mellan er.

jag skulle säga nåt i förbifarten  stil med:
    - jo, förresten.. lika bra du får höra det direkt från mig och ingen annan. jag har träffat en kille/man, han var förbi nån gång och träffade barnen också. så du vet om de skulle säga nåt eller så.
    Ja, det är nog lite så jag tänkt mig det, vi pratar sällan i telefon utan skickar korta info-meddelanden ang. barnens vardag, så jag tänkte skriva ett e-mail. Kort och med bara det nödvändigaste. Bara för att barnen ska slippa fortsätta involveras i någon slags hemilghetsmakeri. Jag är bara orolig för konsekvenser (trots att jag verkligen har kört renhårigt hela vägen hit), men det har jag varit för allt möjligt när det gäller mitt ex. Tack för bra råd.

• Anonym (acc)
    Anonym (nyrelation) skrev 2014-05-23 22:23:44 följande:
    Ja, det är nog lite så jag tänkt mig det, vi pratar sällan i telefon utan skickar korta info-meddelanden ang. barnens vardag, så jag tänkte skriva ett e-mail. Kort och med bara det nödvändigaste. Bara för att barnen ska slippa fortsätta involveras i någon slags hemilghetsmakeri. Jag är bara orolig för konsekvenser (trots att jag verkligen har kört renhårigt hela vägen hit), men det har jag varit för allt möjligt när det gäller mitt ex. Tack för bra råd.

Låter rätt tycker jag!
    Brukar ni kommunicera den vägen så skriv ett mail och berätta, kort och neutralt.

Och du... även om han skulle reagera negativt på nyheten... kom ihåg att du gör faktiskt inget som är fel! Be inte om ursäkt.
  • Anonym (nyrelation)

Och du... även om han skulle reagera negativt på nyheten... kom ihåg att du gör faktiskt inget som är fel! Be inte om ursäkt.[/quote] Tack för den sista meningen. Så ska jag tänka?.

Svar på tråden Efter skilsmässa - hur berättar man bäst för sitt ex om sin nya relation?