LaFontaine skrev 2014-05-23 14:28:39 följande:
Jag berättade det helt enkelt för min ex-man. Vi har inga barn inblandade, men med tanke på att vi bor hyfsat nära varandra tyckte jag att det var bättre att han hörde det av mig än att han såg oss tillsammans på tåget eller så.
Jag utelämnade ganska mycket, men var ändå tydlig med att jag träffat någon och att jag inte avsåg träffa någon annan. Vid den tidpunkten hade vi bokat en resa tillsammans, min nya och jag, men just den delen utelämnade jag.
Min ex-man tog det inte alls bra, men har i efterhand berättat att han var glad att jag berättade, just för att slippa höra det omvägar eller slippa se oss tillsammans utan att veta något.
Anonym (berätta) skrev 2014-05-23 14:25:08 följande:
som flera sagt och du själv tänkt så är det bättre att du berättar än att han hör det på omvägar.
egentligen tycker jag nog att du borde berättat innan han träffade barnen just för att slippa utsätta barnen för hemlighetsmakeriet. detta är nämligen något de känner direkt, det går inte att dölja den typen av känslor för dem.
de kan rent av ha en slag inbyggd lojalitetskonflikt trots att det är öppet mellan er - och pappan vet.
för att släppa tryck på barnen bör du iaf berätta kort ungefär som flera föreslagit. du behöver inte ta några som helst detaljer men tillräckligt så att det är öppet och klart mellan er.
jag skulle säga nåt i förbifarten stil med:
- jo, förresten.. lika bra du får höra det direkt från mig och ingen annan. jag har träffat en kille/man, han var förbi nån gång och träffade barnen också. så du vet om de skulle säga nåt eller så.
Ja, det är nog lite så jag tänkt mig det, vi pratar sällan i telefon utan skickar korta info-meddelanden ang. barnens vardag, så jag tänkte skriva ett e-mail. Kort och med bara det nödvändigaste. Bara för att barnen ska slippa fortsätta involveras i någon slags hemilghetsmakeri. Jag är bara orolig för konsekvenser (trots att jag verkligen har kört renhårigt hela vägen hit), men det har jag varit för allt möjligt när det gäller mitt ex. Tack för bra råd.