När slutade ditt barn med napp?
Nappen - många barns bästa kompis, men en dag är det dags att sluta. När har det varit dags för ditt barn? Hur har ni gjort när ni skulle lägga nappen på hyllan?
Nappen - många barns bästa kompis, men en dag är det dags att sluta. När har det varit dags för ditt barn? Hur har ni gjort när ni skulle lägga nappen på hyllan?
Dottern slutade helt med napp vid 1 år o 9 månader! Vi började fasa ut nappanvändandet under flera månader o hon lärde sig att somna utan napp på kvällen (jag bara slutade ge henne den o hon accepterade det). Det gick jättesmidigt att bara sluta med napp, så vi behövde aldrig "lämna napparna på Skansen" eller dyligt!
Sonen var 2,5år och lämnade napparna till tomten på julafton i utbyte mot en stor paket med bilar. Gick hur bra som helst, förväntade mig en massa skrik men han gnällde lite bara och när vi sen förklarade att napparna hade han ju gett till tomten så gick det bra.
Bara ett av mina barn har haft napp, men han ÄLSKADE den. Vi hade börjat jobba på att förbereda honom på att ge den till tomten när han var ca 2,5, men så fick han magsjuka och kräktes med nappen i munnen. På något sätt kopplade han ihop kräket med att ha napp överhuvudtaget, så han ville aldrig använda den igen. Mycket smidigt.
Vi struntade i napp åt de yngre barnen. Onödig pryl! De äldsta däremot hade napp hur länge som helst. Flera år ...
Båda barnen slutade runt 2½ års ålder. Innan dess fick dom bara ha nappen när dom skulle sova/vila eller var riktigt ledsna.
Den äldsta var hos moster och sina kusiner en helg och där glömde dom helt bort nappen. Även han själv så när vi hämtade hem barnen igen på söndagen fortsatte vi utan napp - han var ledsen en liten stund varje kväll i 3 dagar men sen gick det bra. Hade han bara sin mjukis-kanin så var han nöjd.
Den yngsta skulle inte sluta med napp enl sig själv för den var ju jättegod. Men vi passade på när vi varit hos farfar i Finland, då sa vi att vi glömt napparna på Muminbåten (vi åker alltid med Tallink Silja) så Mumin och Lilla My fick ta hand om dom. Den kvällen vrålade han i 30 minuter och var jätteledsen men efter det gick det hur bra som helst bara Trasan (snuttetrasa från Go´boken) fanns till hands.
4 månader sen vägrade han ta nappen
3 år
Ganska precis på 3-årsdagen bestämde vi att det fick vara nog.
Älsta strax innan 4, då hon fick en lillebror - och då kunde ju inte hon vara liten längre ;)
Lillebrorsan lite tidigare, den fasades liksom naturligt ut av honom själv...
Min dotter hade en speciell Årsperiod tror jag. Hon vägrade napp helt (fick kväljningar) som bebis så vi struntade i napp. Sen en dag när hon var 1,5 hade hon hittat en kvarglömd napp i en låda på sitt rum och kom med den i munnen. Eftersom hon just då sov jättedåligt fick hon testa napp på kvällen och sov hela natten så hon fick fortsätta på nätterna.
Vid 2,5 års ålder träffade vi en jämnårig kompis som stolt berättade att hon lämnat sina nappar till djurungarna på djurparken. På väg hem talade dottern om att hon inte heller behövde sina nappar längre för hon var lika stor som I. De låg sedan i en påse med en teckning/brev till djurungarna innan vi kunde ta oss till Kolmården en vecka senare. Inte ett gnäll om dem sen!