• Anonym (Ej mamma)

Barnets mamma ser mig som ett hot!

Hej!

Barnens mamma (kommer att använda mig av termerna biomamma och extramamma för att förtydliga rollerna) ser mig som ett hot och jag förstår inte varför. Jag kommer aldrig att konkurrera ut henne. Hon är mamman till barnen. Inte jag! Kommer aldrig att vara...

Hon bryr sig dock inte om barnen så som hon kanske borde. Hon ger dom inte den uppmärksamheten som dom kräver och vill ha, och det gör jag. För att jag vill! Barnen kommer oftast till mig med alla möjliga frågor. Konstiga, och gulliga frågor. Jag ger dom den uppmärksamheten som jag kommer ihåg att jag själv älskade att få från mamma! Jag tar mig tid och förklarar och svarar på deras frågor.

Det är ofta dom kommer hem till oss vv och är långhåriga. Nästkommande vecka - ja, då är dom ännu mer långhåriga. När pappan säger att dom ska klippas så säger barnen att mamman har sagt att dom får ha långt hår om dom vill! Alltså ska en 4- och 7-åring bestämma hur dom ska se ut i håret (!?!?!?!). Min sambo tog "fighten" med henne och frågade om det stämde. Vilket det gjorde... Hon menar på att "det bara är hår" och det är inte så mycket att bry sig om. Om dom vill ha långt så gör det inte. Han (vi) menar på att det är viktigt att barnen ser välvårdade ut! Så min sambo bestämde att vi skulle klippa dom och sa att "när ni blir äldre så får ni bestämma hur ni ska se ut i håret, inte nu!!". Dom köpte det och jag klippte dom. Vid lämning så sa hon inte ett ljud om att dom var klippta!!! Och det är inte så att man kan "missa det". Hon förstod säkert att jag har klippt dom och varför skulle jag få cred för det? Enda gången dom klippt sig hos en frisör så passade det att säga "vad fina dom var i håret, förresten!". Så töntigt... Detsamma när det gäller naglarna och öronvax. När dom kommer till oss så måste vi (pappan) alltid klippa deras naglar och använda tops i deras öron! Hon bryr sig bara om sig själv!

Häromdagen så bad barnen prata med mig när dom var hemma hos sin mamma och vi Facetime:ade. Dom frågade vad jag gjorde och vad jag hade gjort under dagen osv. Då hör jag att hon skriker och frågar "pratar ni med pappa nu???". Alltså??? Vad är problemet? Jag blev så snopen att jag sa till barnen: jag ska fortsätta laga mat nu, så vi hörs grabbar! Lämnade över telefonen till pappan.

Det känns som att hon mer än gärna poängterar att jag inte har något med barnen att göra. Borde man inte vara glad av att vi har en bra relation? Och att barnen trivs med mig?? Varför känna det här hotet också? För övrigt så hör hon av sig MINST en gång per dag när hon har barnen. Kan vara för att fråga eller berätta helt oviktiga saker, så klart "gällande barnen". Men när hon är barnfri och vi har barnen så hör hon nästan aldrig av sig!! Då lever hon singelliv och har det bra! Varför detta bekräftelsebehovet? Varför ska hon behöva höra av sig så mycket när hon har barnen med inte alls när hon inte har dom? Det känns som att hon hela tiden vill göra sig påmind.

Är det så att det alltid kommer att vara den här (onödiga) konkurrensen mellan "oss"? Jag har, som sagt, inget behov som helst att leka "den andra mamman" eller vara bättre än henne. Jag är redan det, det vet jag. Och det råkar bara vara så... Men tycker det är tråkigt att hon har den inställningen. En gång hävdade hon att jag och min sambo pratade illa om henne framför barnen. Har aldrig hänt!!!

• Svar på tråden Barnets mamma ser mig som ett hot!
  • Påven Johanna
    "Jag har, som sagt, inget behov som helst att leka "den andra mamman" eller vara bättre än henne. Jag är redan det, det vet jag. Och det råkar bara vara så.."

Herregud människa. Vilken tågolycka till inställning. 
    Hur länge har du och pappan varit tillsammans? 

• sextiotalist

Som sambo med en man som har barn sedan tidigare, så tycker jag du är en pinsam del av de kvinnor som flyttar ihop med en man med barn

Deras mamma är deras mamma, hon har kanske inte samma synsätt som ni har (men jag har inte heller samma synsätt som ni har heller)

Du är inte bättre än deras mamma, du är annorlunda ja, men inte bättre

Och för övrigt så tycker jag att barn ska, inom rimliga gränser, få bestämma över sina egna frisyrer

• Nellee

Herrejävlar. Tror inte att hon ser dig som ett hot, snarare någon som lägger sig i saker som du faktiskt inte har något med att göra. Varför ska inte barnen få bestämma sina frisyrer själva?

Don't you black or white me
  • Anonym (Ej mamma)
    Påven Johanna skrev 2014-05-22 11:18:02 följande:
    "Jag har, som sagt, inget behov som helst att leka "den andra mamman" eller vara bättre än henne. Jag är redan det, det vet jag. Och det råkar bara vara så.."

Herregud människa. Vilken tågolycka till inställning. 
    Hur länge har du och pappan varit tillsammans? 

Så du menar att det är okey att deras mamma inte ger dom uppmärksamheten dom vill ha utan väljer mobilen i stället? Och att jag hittar på saker med dom för att jag tycker det är kul, är det fel?? VEM SOM HELST är bättre än vad hon är. Att lämna ifrån sig sina barn på sina veckor och leva singelliv är under all kritik, tycker jag. Och visst tänker man annorlunda, men man ska inte skaffa barn om man inte tänkt ta ett ansvar! Och att föda är inte att direkt att vara en mamma, utan det är jobbet man har från dag 1! Det är att bry sig om sina barn som är det viktiga i att vara mamma! Jag är och kommer aldrig att vara deras mamma. Jag är en annan kvinnlig förebild dom har bara i sina liv. Eller en till kvinnlig förebild...

Vi har varit tillsammans i 3 år.

• sextiotalist
    Anonym (Ej mamma) skrev 2014-05-22 11:25:34 följande:

Så du menar att det är okey att deras mamma inte ger dom uppmärksamheten dom vill ha utan väljer mobilen i stället? Och att jag hittar på saker med dom för att jag tycker det är kul, är det fel?? VEM SOM HELST är bättre än vad hon är. Att lämna ifrån sig sina barn på sina veckor och leva singelliv är under all kritik, tycker jag. Och visst tänker man annorlunda, men man ska inte skaffa barn om man inte tänkt ta ett ansvar! Och att föda är inte att direkt att vara en mamma, utan det är jobbet man har från dag 1! Det är att bry sig om sina barn som är det viktiga i att vara mamma! Jag är och kommer aldrig att vara deras mamma. Jag är en annan kvinnlig förebild dom har bara i sina liv. Eller en till kvinnlig förebild...

Felet du gör är du anser dig vara bättre, pga att hon gör val som du inte skulle göra.
  • Anonym (Ej mamma)
    sextiotalist skrev 2014-05-22 11:20:48 följande:

Som sambo med en man som har barn sedan tidigare, så tycker jag du är en pinsam del av de kvinnor som flyttar ihop med en man med barn

Deras mamma är deras mamma, hon har kanske inte samma synsätt som ni har (men jag har inte heller samma synsätt som ni har heller)

Du är inte bättre än deras mamma, du är annorlunda ja, men inte bättre

Och för övrigt så tycker jag att barn ska, inom rimliga gränser, få bestämma över sina egna frisyrer

Varför är jag pinsam?? Vad gör JAG för fel? Ger barnen uppmärksamhet? Tid? Klipper dom om deras pappa ber mig att göra det??

Nej, vi har inte samma synsätt - det är ganska uppenbart!

Barn vet ingenting om frisyrer i den åldern! Dom vet inte vad som är fräscht eller inte. Dom har som förebild deras morbror som är en blandning av punk och hårdrockare. Han duschar ju knappt... Så det är inte dom bästa referensramarna dom har. "Vi vill se ut som Alex". Eh... nej.

• Anonym (Ej mamma)
    sextiotalist skrev 2014-05-22 11:27:22 följande:

Felet du gör är du anser dig vara bättre, pga att hon gör val som du inte skulle göra.
    Ja, att inte bry sig om sina barn är under all kritik och det spelar ingen roll vem det handlar om. Människor som inte tar ansvar för sina barn är inga bra föräldrar! Det är inte svårare än då. Och än en gång - vem som helst är bättre än vad hon är! Hon bryr sig bara om sig själv!
  • Anonym (Ej mamma)
    Nellee skrev 2014-05-22 11:25:28 följande:
    Herrejävlar. Tror inte att hon ser dig som ett hot, snarare någon som lägger sig i saker som du faktiskt inte har något med att göra. Varför ska inte barnen få bestämma sina frisyrer själva?
    Lägger sig i?? Nu har jag missat något - vad lägger JAG mig i?? Kan du förklara det för mig?
  • Påven Johanna
    Anonym (Ej mamma) skrev 2014-05-22 11:25:34 följande:

Hon kan förstås vara en riktigt skitdålig morsa, det vet inte jag något om. Inte mer än att jag vet att sådan finns. Du och din sida verkar vara den andra sidan av det myntet. Jag vet inte hur du vet vad hon och barnen gör och inte gör (eller ni kanske bor ihop?) när barnen är hos henne, men det spelar för diskussionen mindre roll. 

Om du vill vara en bra förebild så föreslår jag att du slutar att elda under brasan. Begriper du vad jag menar med det?
  • Påven Johanna
    Anonym (Ej mamma) skrev 2014-05-22 11:29:28 följande:

Varför är jag pinsam?? Vad gör JAG för fel? Ger barnen uppmärksamhet? Tid? Klipper dom om deras pappa ber mig att göra det??

Nej, vi har inte samma synsätt - det är ganska uppenbart!

Barn vet ingenting om frisyrer i den åldern! Dom vet inte vad som är fräscht eller inte. Dom har som förebild deras morbror som är en blandning av punk och hårdrockare. Han duschar ju knappt... Så det är inte dom bästa referensramarna dom har. "Vi vill se ut som Alex". Eh... nej.

Uj, du är verkligen irriterande. Tur för oss alla att min ex-man aldrig skulle komma på tanken att ha något att göra med en sådan som du. 

Hur gammal är du?
Svar på tråden Barnets mamma ser mig som ett hot!