Nyutbildad sjuksköterska, trivs inte alls
Jag tog examen som sjuksköterska i år och har nu jobbat drygt två månader på en vårdavdelning på sjukhus. Det gick okej i början, men efter dubbelgången blev klar och jag börjat gå själv har känslan av att jag vantrivs vuxit fram dag efter dag. Avdelningen i sig är jättebra, en av de bästa chefer jag haft, kollegorna är snälla och trevliga, och avdelningen i sig är bland de lugnare på sjukhuset som jag förstått det. Att jag trivs beror alltså inte på yttre omständigheter på det sättet, utan hur det känns för mig, med yrket.
Dels är det ansvaret; det är inte en så fysiskt tung avdelning jag arbetar på, men de är ändå väldigt sjuka i vissa fall och att ha ansvaret för upp till åtta av dem på en kväll känns tungt. Dels är det stressen; när tre patienter ska iväg inom en och en halv timme på morgonen, två ska ha infart, tre ska ha blodprov och mediciner med mera så känns det tungt. Självklart hjälper kollegor till så att allt löser sig, och jag "klarar det", men stressen är inte rolig. Dels är det intresset och motivationen; under hela utbildningen från och till har det inte känt som att jag valt rätt utbildning. Dels av ovan nämnda skäl, men även att jag känner att jobbet inte är roligt i sig. Visst finns det spännande moment, men just nu känner jag inte att viljan att lära mig mer finns där.
Stressen och känslan för ansvaret blir såklart bättre med tiden, det säger alla. Dock har vi det tredje problemet att yrket inte känns helt rätt.
Vantrivseln har yttrat sig att jag vissa stunder haft svårt att släppa jobbet när jag kommer hem. Vissa dagar har jag gått med ångestklump i magen och någon enstaka natt har jag drömt om jobbet och haft svårt att sova. Någon enstaka gång har jag varit så nedstämd att jag gråtit lite när jag pratat om det med nära.
Jag har pratat med min chef om detta, som visade sig vara precis hur förstående som helst. Jag blev erbjuden alltifrån ledighet till reducerad arbetstid, och till och med tidigare avslut på den sexmånaders visstidsanställning jag nu som sagt är 2 ½ månad in på. Dock så vill jag inte ge upp direkt ifall det skulle vara någon "nybörjar"-ångest jag känner, även om det är väldigt tungt just nu.
Om jag skulle bestämma mig för att säga upp mig så vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på. Just nu känns det som att jag vill gå tillbaka till handels och jobba där medan jag funderar på vad jag vill göra i livet. Jag hade drygt fem år i butik innan utbildningen och även fast det inte var drömjobbet var det "helt okej". Samtidigt känns det lite som ett svek, dels mot mig själv som lagt ned tid och pengar på att plugga, dels mot alla som trott på mig och sagt att "sjuksköterska känns helt rätt för dig".
Jag har även gått i tankarna på att pröva på något helt annat inom utbildningen, till exempel att arbeta på vårdcentral, även om jag är inte helt hundra på det än. Under utbildningen har jag arbetat som undersköterska på somrarna. Kände inte alls denna stress/ångest, antagligen pga att ansvaret såklart inte var lika stort. Samtidigt kändes jobbet inte så jätteroligt i sig, så att vården "inte är rolig" har väl legat där hela tiden också.
Att jag utbildade mig till SSK från första början berodde på att jag bytte arbetsplats inom handels, från dagligvaruhandel till detaljhandel, och fick där endast vara kvar under provanställningen. Då tänkte jag "plugga är bra, jag tar något där man får ta hand om människor, eftersom hjälpa människor var roligt i butik", utan att ha riktigt bra koll på exakt hur det var att vara SSK, förutom att man höll på med medicinerna.
Det ska också sägas att jag har problematik i botten med lågt självförtroende och ibland inte den bästa självkänslan, troligtvis pga blivit retad en del i mina yngre skoldagar och aldrig riktigt känt mig inkluderad. Jag är lite lätt introvert, även om jag kan vara rätt så social emellanåt i rätt sällskap. Jag har haft några perioder med lätt depression ett par gånger i livet, men återhämtat mig från detta.
Detta spelar antagligen in på hur jag känner nu, ihop med att jag som sagt inte upplever yrket som roligt och känner mig så engagerad som jag borde känna mig.
Finns det fler i samma situation som mig? Jag vet att det förekommit ett par trådar här på forumet om detta tidigare, men kände ändå att min situation ändå gick att ta upp i en egen tråd. Reflektioner och tips mottas tacksamt.