• Beaniee

Förklara för mig varför du inte vill vara med ditt barn?

Pratade med en vän igår som har delad vårdnad om sin 4-åriga son. Han berättade att mamman vägrade att ta sonen om han var tvungen att göra något under sin vecka där sonen inte kunde följa med. Han fick fixa barnvakt för det var minsann inte hennes vecka att ha sonen. 

Det är inte första gången jag hör om VV-föräldrar som vägrar ta sina barn för att det inte är "deras" vecka. Är folk helt dumma i huvudet eller vad är det för fel på folk? Vill man inte vara med sina barn så mycket som möjligt? 

Är du en av dem som tycker att det är den andra förälders ansvar att fixa barnvakt hellre än att ha barnet hos dig själv?

Berätta hur du tänker för jag förstår verkligen inte!?

• Svar på tråden Förklara för mig varför du inte vill vara med ditt barn?
  • isolande

Jag tror kanske att det många gånger döljer sig mycket annat bakom inställningen "aldrig i livet, det är din vecka". Kanske har partnern tidigare smitit undan ansvar och tullat på förtroenden tidigare? Kanske är det så att partnern i övrigt lägger mycket ansvar på den andra när det gäller annat, typ semesterplanering, skolärenden, osv.

Jag skulle säga att det sällan är så att vederbörande inte vill umgås med sina barn, snarare är det nog så att den försöker hålla på gränser för att den andre faktiskt ska ta sin del av ansvaret för barnet.

• Snuttan80

Jag försöker vara hård med din å min vecka, just för att när jag ställer upp å tar mycket åt deras pappa så otnyttjar han det bara mer å mer.

• Beaniee
    isolande skrev 2014-05-22 14:12:48 följande:
    Jag tror kanske att det många gånger döljer sig mycket annat bakom inställningen "aldrig i livet, det är din vecka". Kanske har partnern tidigare smitit undan ansvar och tullat på förtroenden tidigare? Kanske är det så att partnern i övrigt lägger mycket ansvar på den andra när det gäller annat, typ semesterplanering, skolärenden, osv.

Jag skulle säga att det sällan är så att vederbörande inte vill umgås med sina barn, snarare är det nog så att den försöker hålla på gränser för att den andre faktiskt ska ta sin del av ansvaret för barnet.
    Ja det finns säkert underliggande orsaker MEN den som blir lidande bli ju barnet. Istället för att få vara med sina föräldrar får barnet passas av någon annan. Väldigt egoistiskt av den föräldern som vägrar ta barnet pga principer.
  • Beaniee
    Snuttan80 skrev 2014-05-22 14:24:43 följande:
    Jag försöker vara hård med din å min vecka, just för att när jag ställer upp å tar mycket åt deras pappa så otnyttjar han det bara mer å mer.
    Men vill du inte ha dina barn så mycket som möjligt?
  • Beaniee
    Beaniee skrev 2014-05-22 14:27:06 följande:
    Men vill du inte ha dina barn så mycket som möjligt?
    Jag skulle se det som en bonus om jag fick mer tid än vad jag annars hade fått. 
  • Snuttan80

Självklart vill jag det, men när jag ställer upp för mycket så utnyttjar pappan det och det blir mest strul. Svårt å förklara, tänkte mest att det kan va nått liknande för den tjejen du skrev om

• Duckan

Jag är inte VV-förälder, men har en god vän som är det. Hon tar mer än gärna emot sitt barn på pappans veckor för att underlätta samt få träffa sonen. De har en väldigt god relation på det stora hela efter separationen vilket kanske underlättar.

• isolande
    Beaniee skrev 2014-05-22 14:26:37 följande:
    Ja det finns säkert underliggande orsaker MEN den som blir lidande bli ju barnet. Istället för att få vara med sina föräldrar får barnet passas av någon annan. Väldigt egoistiskt av den föräldern som vägrar ta barnet pga principer.
    Ja, men det är ju inte den som håller på veckans fel, eller hur? Det är ju den som skaffar barnvakt under sin vecka som är boven isf. Den jäveln som är egoistisk är den som lägger sina barnovänliga aktiviteter under den veckan han /hon har fullt barnansvar.
  • Snuttan80

Det va typ det jag menade, desto mer jag ställde upp, för att jag vill ha mina barn, desto mer planerade han in på sin barnvecka, blev bara fel.

isolande skrev 2014-05-22 14:46:02 följande:
    Ja, men det är ju inte den som håller på veckans fel, eller hur? Det är ju den som skaffar barnvakt under sin vecka som är boven isf. Den jäveln som är egoistisk är den som lägger sina barnovänliga aktiviteter under den veckan han /hon har fullt barnansvar.

• Beaniee
    isolande skrev 2014-05-22 14:46:02 följande:

Oavsett vad man ska göra som kräver att man har barnvakt är det befängt och sitta och hålla på sina veckor av princip för att man upplever att man blir utnyttjad...öhh hallå? Utnyttjad genom att få vara med sina barn då eller? 
    Är det en uppoffring att ha sina barn? 

Det behöver inte vara egoistiska saker, man kanske behöver jobba över, det är något möte, vad som helst. Är det inte normalt att man som förälder då vill ha sitt barn hos sig istället för hos en barnvakt? 

Svar på tråden Förklara för mig varför du inte vill vara med ditt barn?