• JASS

Behålla SGI utan att jobba

Hej!

Jag vill egentligen helt enkelt äta kakan och ha den kvar.

Har tre barn; 7, 3 och 1 år. Har många föräldrapenningdagar kvar. Är nu hemma med det yngsta. 3- åringen går på förskola.

Vill att tredje barnet börjar förskolan januari 2015, men vill inte börja jobba. Vi har råd att leva på min mans lön, men jag vill inte förlora min SGI/FGI. (Den är inte hög, men den är inte på lägsta nivå heller.)

Vet att man måste ta minst 5 dagar i veckan för att få behålla detta. Men barnet kan väl ändå gå en del på förskola?

Tänkte så här:
    Må- ingen fp =barn på förskolan
    Ti- ingen fp = barn på förskolan
    On-heldag fp- lägstanivå= barn på förskolan max 7 h
    To-heldag fp- lägstanivå= barn på förskolan max 7h
    fr-heldag sjukpenningnivå= barnen hemma
    lö-heldag- sjukpenningnivå = barnen hemma
    sö-sjukpenningnivå= barnen hemma

(Det jobb jag gått från är på kontorstider.)

Vad jag förstått kan jag ta på helgen om jag tar en heldag med samma nivå i samband med det= må/fre. Rätt?

Vad jag förstått måste jag umgås med barnen "1/8 av arbetstiden" för att få ta en heldag med lägstanivå-och det gör jag ju om barnen bara går 7 istället för 8 h. Rätt?

Är detta en riktig plan?

Om inte:
    Jag har ingen anställning idag.
    Finns det någon väg att behålla SGI/FGI genom att vara konsult och ha eget företag?
    Jag kan tänka mig att starta ett eget företag om det bövs. Men jag har inga planer på att få företaget att gå med vinst.

Har ni andra förslag på hur jag kan göra?
    Studera? Måste jag då visa på resultat, eller kan jag bara registrera mig?

• Svar på tråden Behålla SGI utan att jobba
  • Försäkringskassan

Hej!

När det gäller att kunna ta ut föräldrapenning som du vill ska det fungera enligt din plan.

Det stämmer som du skriver att man kan ta ut sjukpenningnivådagar på lördag och söndag om man tar ut en sjukpenningnivådag måndag eller fredag och det gör du ju i din plan.

Det stämmer också att man kan ta en hel lägstanivådag om man är med barnet under minst 1/8 av ordinarie arbetstid. Om din normala arbetstid är 8 timmar kan barnet gå på förskolan upp till 7 timmar.

När det gäller att skydda sin SGI under studietid måste man ha CSN under hela studieperioden. Vilka regler som gäller för att ha rätt till CSN bör du koll med dem.

För att skydda sin SGI med eget företag behöver man ha för avsikt att dat aktivt driva företaget för att kunna få en SGI baserad på det.

Även om din SGI skulle sänkas har du rätt till s.k. FGi fram till minsta barnet fyller 2 år. Den kan inte sänkas.

Hälsningar

Bushra, handläggare

Svar på tråden Behålla SGI utan att jobba