• Anonym (Torrisen)

Olivolja mot klåda och svamp i Underlivet.

Jag tänkte med denna tråd fråga er som använder olivolja i underlivet mot svamp hur ni gör det??
    Räcker det med att smeta in utanpå eller för ni in på något sätt oxo?

En till fråga.
    Olivoljan. Är det något speciellt märke som är bra?

Jag provade nu zetas olivolja och den sved rätt mycket.
    Kanske är det så att jag faktiskt är för torr, kliig så jag tål ingenting just nu..

Skriver oxo denna tråd för att det just är ett rent helvete att få svamp så huskurer är guld värda då man sen kan avstå andra frätande svampmedel..

• Svar på tråden Olivolja mot klåda och svamp i Underlivet.
  • Anonym (c)

Hur länge har du haft problem?

• Anonym (KAF)

Kan säga att olivolja inte funkade för mig utan gjorde besvären värre. Möjligen att jag reagerade mot olivoljan och huden blev irriterad av det. För mig var det barnolja som hjälpte, men vet att många argumenterar emot det. Tycker dock att det är viktigt att veta att det inte finns någon "sanning" om svamp utan det är olika för alla vad som hjälper. Hjälper inte olivolja för dig utan det fortsätter svida: prova barnolja eller det jag numera använder i underlivet: mandelolja.

Jag använde barnolja (för din del olivolja) inför varje dusch och även efter några toabesök varje dag. Alltid enbart utanpå. Torkar mig fortfarande mycket försiktigt med toapapper så att inte slemhinnorna irriteras av det (väljer heller inte billigt, raspigt papper).

Använd inte trosskydd eller bindor i onödan heller.

Många blir hjälpta av att utesluta socker och kolhydrater, men det har jag aldrig behövt göra.

Se också till att gå till läkaren för bättre mediciner om du får svamp ofta!

Detta från någon som hade tio svampinfektioner på strax över ett år, men sedan fyra år tillbaka enbart haft svampinfektion vid antibiotikabehandling och efter förlossning (bindor i fyra veckor är inte bra).

• Anonym (Torrisen)

Rapsolja är bättre för mig men som sagt provar helt utan smörj nu och det blir då inte mer kliigt iallafall trots jag blir torrare..
    olivoljan sticker lite på resten av kroppen oxo då jag smörjer.

• Anonym (KAF)

Oljorna tar ju inte bort klådan utan de använder man i förebyggande syfte. Just det att du är torr ökar risken för skador på slemhinnorna och därmed plats för svampen att ta fäste. Man använder alltså oljorna även mellan svampinfektionerna.

• sötare
    Anonym (KAF) skrev 2014-05-23 16:39:00 följande:
    Oljorna tar ju inte bort klådan utan de använder man i förebyggande syfte. Just det att du är torr ökar risken för skador på slemhinnorna och därmed plats för svampen att ta fäste. Man använder alltså oljorna även mellan svampinfektionerna.
    Det fungerar olika. för mig fungerade det mot klåda.
  • Anonym (KAF)

Härligt att det kan vara så!

Men likväl tror jag att det är viktigt att betona att man bör använda olja i förebyggande syfte också. Under förutsättning att man har återkommande besvär då.

• mamaleona

Testa på bulgarisk naturell yougort istället - kleta in en binda samt blygdläpparna me denna till natten - fungerar suveränt mot svamp ofta. Hälsn en bm

• sötare
    mamaleona skrev 2014-05-23 21:31:39 följande:
    Testa på bulgarisk naturell yougort istället - kleta in en binda samt blygdläpparna me denna till natten - fungerar suveränt mot svamp ofta. Hälsn en bm
    naturell fil kan oxå funka. Det rådet fick min svärmor av sin bm :) och enligt min svärmor så har hon aldrig hafft problem igen :)
Svar på tråden Olivolja mot klåda och svamp i Underlivet.