• Geelda

Någon med barn som har hörselnedsättning?

Min dotter är sex år idag. När hon var sex månader visade hon ingen reaktion på ena sidan på boeltestet, jag kan inte komma ihåg om de kollade en gång till...i alla fall, hon var sen med att sitta, krypa och gå. Hon har problem med talet än idag. Hon lyssnade inte alltid på sitt namn på dagis, gick mycket runt för sig själv och roade sig själv. Hon har haft mycket stora koncentrationssvårigheter och varit hyperaktiv. När hon var tre år upptäckte man att hon hade nedsatt hörsel med vätska bakom trumhinnorna och hon fick rör. Har sedan dess fått nya rör tre gånger till p g a vätska, på båda sidorna. Hon har inte medverkat så bra till hörselundersökningarna så det är svårt att säga hur bra hon egentligen hör men jag upplever idag att hon hör bra. Det har också lossnat mycket med talet, äntligen, och hon är mycket lugnare och mer koncentrerad. Men hon är fortfarande efter sin åldersgrupp, ligger väl ungefär två år efter. Nu har jag börjat fundera på om det är hennes öron som orsakat hennes problem hela tiden? Läste att hörselskadade barn är sena att gå bl a. Man har funderat kring någon diagnos hos henne men inte utrett ännu, t o m funderat på försenad utveckling. Vi har aldrig märkt att hon haft någon öroninflammation. Funderar på om det kan vara så att hon alltid hört dåligt och att det är det som ställt till det? Och jag får så dåligt samvete över att vi missat det! Finns det någon mer med barn med hörselnedsättning som haft liknande symptom men "kommit ikapp" sedan?

• Svar på tråden Någon med barn som har hörselnedsättning?
  • Sense

Hej! Har en dotter på 8 år med precis samma historia som din dotter. Nu misstänker man utvecklingsstörning... Hur har det gått för er?

Svar på tråden Någon med barn som har hörselnedsättning?