Hur hantera översittare?
Jag är uppriktigt förvånad över en hel del svar här men det kanske förklarar hur det kan utvecklas så försurade relationer och stämningar (främst) på kvinnodominerade arbetsplatser.
Att svara med samma mynt, ironisera, ignorera, frysa ut eller liknande leder bara till en sämre stämning och ännu mer energispill. Detta är en fullständigt vedertagen sanning när det gäller relations/kommunikationsproblem på arbetsplatser (men även inom nära relationer).
Din uppgift TS är att lugnt men väldigt tydligt markera din gräns och ta avstånd från den typen av samtal kollegan drar igång. Du tar ansvar för dina känslor och förklarar tydligt varför du reagerar som du gör.
Ett exempel på formulering:
"- Du, jag vill att du ska veta. Jag uppskattar inte alls när du kommenterar mitt utseende, min kropp, mitt hår eller något jag gör på det här sättet. Varför du säger som du gör har jag ingen aning om men det är kränkande och jag blir irriterad, arg och ledsen. Om du fortsättningsvis har några synpunkter på något om mig, min person, utseende eller annat som inte rör arbetet så får du hålla det för dig själv!
avsluta med:
- Är det något i detta som är oklart för dig?"
Innan du går in i ett sånt samtal är det klokt att du förbereder dig genom att skriva ner ett antal exempel, så noga du kan. Inte för att använda i nån slags debatt - det är inte fråga om rätt eller fel - utan för att faktiskt kunna svara om frågan kommer från henne. typ: jag förstår inte alls hur du menar? Jag har väl inte sagt något sånt?
Då svarar du nåt i stil med:
"- Du kanske inte ens är medveten om det men det har hänt ett antal gånger och jag är trött på detta nu. Tex. så du [tidsangivelse] något negativt om mitt hår. Dagen efter nämnde du att jag var överviktig.. (nån detalj) och listan kan göras längre.
- Om du verkligen inte är medveten om detta så ber jag dig tänka på vad du tar upp och hur när du pratar med mig. Jag ska också mycket gärna "hjälpa dig" genom att reagera tydligt om du skulle råka halka in på det spåret igen.
- Egentligen tror jag dock att du mycket väl vet när du pratar skit.
- Förresten, när vi ändå är inne på detta, du får också väldigt gärna avstå ifrån att prata skit om andra kollegor i mitt sällskap. Jag tycker det är obekvämt och det intresserar mig inte alls."
Orden och formuleringarna är inte de viktigaste i mina exempel ovan - men känslan och utgångspunkten i att du tar ansvar för dig själv, dina känslor och din kommunikation. Du ställer tydliga krav och förväntar dig att din kollega gör detsamma.
Skulle hon fortsätta och återfalla - även med små antydningar (vilket är mest troligt i så fall) - så reagerar du direkt och kväser försöket i sin linda: - Men lägg av, är du igång nu igen? Den tonen och antydningarna kan du väl hålla för dig själv? Vi har ju pratat om detta!
Fortsätter det ändå, dokumentera allt och lyft upp det till chefen som ett arbetsmiljöproblem. Då har du verkligen tagit ansvar och försökt hantera situationen vuxet och moget. Hjälper det inte så blir det chefens sak att gå till botten med.