• ZannaP

Adhd diagnos som vuxen

Jag är en 26 årig kvinna. Arbetar, har vänner osv. Ambitiös , trevlig och allt det där. Men... Alltid haft något i mig, en rastlöshet, tomhet .. Flytt från saker.. Sökt psykolog flertal ggr, men bara fått antidepressiva som inte hjälpt.

Nu i våras blev jag trött på att gå upp och ner som en berg och dalbana i skallen. Jag sökte "riktig" hjälp. Och fick igång en utredning. Efter ett första utlåtande får jag troligtvis diagnosen adhd. Känns läskigt men samtidigt skönt, som en slags upprättelse... Skall efter sommaren få definitivt svar samt bestämma om jag vill medicinera eller ej.

Min fråga är: hur har ni som fått vuxen diagnoser ställt er till er diagnos? Vilka berättade ni det för??
    Medicinerar ni? Gruppterapi? Hur fungerade det för er??

Jag är singel just nu men dejtar, skall jag berätta eller inte? Hur öppen bör man vara?

• Svar på tråden Adhd diagnos som vuxen
  • someone86

Berätta så tidigt som möjligt - alltså första tillfället när det känns rätt. Så slipper du tänka på det framöver.

Sen är det faktiskt upp till dig om du ens vill berätta, det är trotsallt din privat sak.

Går själv på medicin, därför berättar jag ofta tidigt så de förstår varför jag blir väldigt trött när jag missat att ta påfyllning i tid. Effekterna på mig är att jag blir lugn på insidan, tänker på vad jag säger, äter lite mindre och blir mycket kåtare.

Svar på tråden Adhd diagnos som vuxen