• Ivan52x53

Vilka är det som prioriteras när man söker till gymnasiet?

Hej!

Vilka är det som prioriteras av de som har sökt till samma gymnasium? Är det de med högst meritpoäng som prioriteras?

Jag har 290 meritpoäng, och jag har sökt till ett gymnasium där medianen av de som har sökt är 277.5.

• Svar på tråden Vilka är det som prioriteras när man söker till gymnasiet?
  • missan75

Om det finns 32 platser på Sam-Sam på den skola du vill gå (lek med tanken att det är Sam-Sam du vill gå) så kommer de 32 in med högsta betyg.

• missan75

Var medianen 277,5 i preliminärvalet 277,5 kommer du med stor sannolikhet in i slutvalet.

• Ivan52x53
    missan75 skrev 2014-05-23 20:13:40 följande:
    Var medianen 277,5 i preliminärvalet 277,5 kommer du med stor sannolikhet in i slutvalet.
    Tack! Det är skönt att veta. Jag har räknat mina poäng för den här terminen och det visar sig att jag kommer få runt 300p. Solig
  • missan75
    Ivan52x53 skrev 2014-05-23 20:18:37 följande:
    Tack! Det är skönt att veta. Jag har räknat mina poäng för den här terminen och det visar sig att jag kommer få runt 300p. Solig
    Bra jobbat! Verkligen.

Men har ni ingen studie och yrkesvägledare på din skola?
  • sarahjohansson
    Ivan52x53 skrev 2014-05-23 17:18:36 följande:
    Hej!

Vilka är det som prioriteras av de som har sökt till samma gymnasium? Är det de med högst meritpoäng som prioriteras?

Jag har 290 meritpoäng, och jag har sökt till ett gymnasium där medianen av de som har sökt är 277.5.

Gymnasium (alltså inte universitet?). Det heter inte meritpoäng. Meritpoäng är det du får i gymnasiet och du kan max få 2,5 i meritpoäng som läggs på ditt snittbetyg.
    I gymnasiet så kommer de med högst poäng in (dina 290). Det ser bra än så länge, men det gymnasiet jag kom in på hade 270 i preliminär, och 295 vid den riktiga intagningen. Så det kan höjas rejält. Men samtidigt valde några att inte ta platsen i klassen och därför droppade det in folk ända ner till 285 poäng. Så det kommer lösa sig!

Jag antar nu att du inte sökt någon musik/teater-linje för där kommer du inte in genom poängen utan snarare hur mycket talang du har.
  • missan75
    sarahjohansson skrev 2014-05-23 21:09:51 följande:

Gymnasium (alltså inte universitet?). Det heter inte meritpoäng. Meritpoäng är det du får i gymnasiet och du kan max få 2,5 i meritpoäng som läggs på ditt snittbetyg.
    I gymnasiet så kommer de med högst poäng in (dina 290). Det ser bra än så länge, men det gymnasiet jag kom in på hade 270 i preliminär, och 295 vid den riktiga intagningen. Så det kan höjas rejält. Men samtidigt valde några att inte ta platsen i klassen och därför droppade det in folk ända ner till 285 poäng. Så det kommer lösa sig!

Jag antar nu att du inte sökt någon musik/teater-linje för där kommer du inte in genom poängen utan snarare hur mycket talang du har.
    Jag förmodar att du är ganska ung? Men trots detta är det en rätt otrevlig egenskap att känna sig tvungen att rätta folk när man förstår dem, även om de använder sig av fel och och/eller uttryck.
  • Ivan52x53
    missan75 skrev 2014-05-23 20:57:52 följande:
    Bra jobbat! Verkligen.

Men har ni ingen studie och yrkesvägledare på din skola?
    Tack!

Jo det har vi, men hon är väldigt svår att få tag på :/
    sarahjohansson skrev 2014-05-23 21:09:51 följande:

gyantagningen.se står det "meritvärde : 290p", därför trodde jag att det var samma sak.

Ja, jag har hört att medianen höjs under andra omgången, jag tror att jag är ganska säker just nu med mina 300p+.  Jag har sökt till Na Na förresten.
  • sarahjohansson
    Ivan52x53 skrev 2014-05-23 21:50:03 följande:
    Tack!

Jo det har vi, men hon är väldigt svår att få tag på :/

gyantagningen.se står det "meritvärde : 290p", därför trodde jag att det var samma sak.

Ja, jag har hört att medianen höjs under andra omgången, jag tror att jag är ganska säker just nu med mina 300p+.  Jag har sökt till Na Na förresten.

Jag tror du kan vara lugn. Det låter som att det kommer gå alldeles utmärkt.
Svar på tråden Vilka är det som prioriteras när man söker till gymnasiet?