• QueenBeee

Videon om norska soc som tar barn från en sund familj sprids som en löpeld. Nån som har länk?

Anonym (Hemskt) skrev 2014-05-24 21:21:35 följande:
    Fy f*n vad vidrigt! Klarade inte av att se filmen, stackars STACKARS barn! smile4.gif
    Verkligen. Jag såg videon flera gånger för att få försöka få med mig vad folk sa, vilket då och då var omöjligt första gången. Okej att reagera starkt när man bli fråntagen sitt barn, men barnet verkade bli uppskrämd och orolig som bara den! Hon påverkas ju också rent emotionellt av den stökiga situationen.
  • QueenBeee

Och ja, det var jag som startade tråden. Jag tyckte inte att det fanns någon anledning att vara anonym.

• QueenBeee
    Anonym (?) skrev 2014-05-24 21:28:53 följande:
    Var det inte misshandel inblandat i den historien, att mamman blivit misshandlad men ändå stannat kvar trots att barnen mådde dåligt? Hon hade även vissa psykiska problem som gått ut över barnen?
    Ingen aning. Jag läste runt lite och tyckte jag hittade något om tidigare bruk av narkotika samt att familjen har varit splittrad tidigare.
  • QueenBeee
    Anonym (?) skrev 2014-05-24 21:35:56 följande:
    Har för mig att jag läste om det i aftonbladet eller expressen. Ja, är det så är ju familjen inte så "sund" då. 
    De (familjen) vill ju att videon ska delas så mycket det bara går för att se hur "hemsk" barnevernet (kommer inte på det svenska namnet (socialen?)) är..
  • QueenBeee
    Anonym (Hemskt) skrev 2014-05-24 21:42:17 följande:
    Såg ut som ett fint hem och både förälder och barn såg "hela och rena" ut.

Tror det är ett felaktigt omhändertagande, något jag trodde mest händer här i Sverige! Tragiskt!
    Ja, mitt första intryck var också att allt såg bra ut, men detta är bara 20 minuter av en hel process. Det verkar som att hon blev hämtad mer akut än tänkt, och det måste ju finnas en anledning till att det hände.
  • QueenBeee
    Anonym (IH) skrev 2014-05-24 21:44:36 följande:
    Vad talar för att hemmet är "well functioning". Att det är städat? Obestämd
    Det var ju inte så att det låg en massa kanyler och spritflaskor överallt, om man säger det så, och det verkar först som att familjen var upprörd som om det började där och då utan anledning.
    Sen ser man (åtminstone jag) mer och mer av klippet osv och får en helt annan bild.
  • QueenBeee
    Anonym (Hemskt) skrev 2014-05-24 22:08:19 följande:

Det finns förmodligen en anledning som gör att SOC tycker det är rätt, det betyder inte att det ÄR det dock.

Vad sa dom i filmen? Jag kunde bara se lite, mådde dåligt av den.
    1. Jo, det är sant.

2. Lite allt möjligt.
    I korta drag: Hon som filmade sa inte mycket annat att hon (de) ville ha tillbaka Ana. I slutet innan poliserna gick sa det ha det bra, men hon undrade stort sett hur fan de ska ha det bra efter det där.
    Hennes snyftningar osv gjorde det svårt att höra vad som sades till och från.

Mormodern var egentligen den lugnaste och satt ner och pratade med poliserna om hur de hade ett halvår på sig innan soc kom, men plötsligt fick de höra att soc skulle komma redan nästa dag. Polisen kunde inte säga varför de tog henne, men att situationen blev mer akut, vilket gjorde att de blev tvungna att ingripa tidigare (har jag för mig). Det var visst också en 5-årig pojke med i bilden, och hon frågade förtvivlat hur hon skulle förklara detta för honom när han kom hem.
    Hon pratade också om hur flickan ju hade sina leksaker och nappar osv. där, så hon kunde inte bara bli tagen sådär.

Mamman flippade ur och kallade poliserna och company för rövhål osv. och något med att sätta henne på psyket eller nåt. (Jag minns inte exakt vad hon sa om det och orkar inte höra det igen just nu.) Hon blev visst frihetsberövad/fråntagen sitt privatliv för att hon inte fick gå ut, men hon fick sätta sig på altanen och prata istället.

Poliserna var lugna 99.9 % av tiden. Enda undantaget var när två stycken inte lät henne gå ut.
  • QueenBeee
    Anonym (IH) skrev 2014-05-24 22:16:39 följande:
    Sen undrar jag om det där verkligen är flickebarnets hem. Jag får känslan att mamman har "gömt" sig och barnet hos sina föräldrar exempelvis? Eller är det bara en slump att det finns så många vuxna i hemmet när barnevernet och politien slår till som en blixt från en klar himmel? 
    Det verkar som att barnet och mamman bor hos sin mamma, alltså barnets mormor.
  • QueenBeee
    J1983 skrev 2014-05-24 22:28:24 följande:
    Jag vill påpeka att bara för att en familj bor i villa, har arbete och rena kläder betyder det ej att allt nödvändigtvis är som det ska.
  • QueenBeee
    Anonym (anonym) skrev 2014-05-25 08:43:49 följande:
    Inte hålla i famnen den oklädda mamman hade väl kunnat hålla barnet i famnen innan polisen kom, när hon av något skäl ställde sig och klappa händerna i början på filmen och började skrika och gråta var det inte precis läge att hålla sitt barn medan en hysteriskt gråtande kvinna filmade hela tiden.
    Hon började klappa och sa att de gjorde ett såååå bra jobb av ren sarkasm.
Svar på tråden Videon om norska soc som tar barn från en sund familj sprids som en löpeld. Nån som har länk?