• Anonym (myran)

får invandrarna verkligen reaktiva bidrag, som barnbidrag med mera?

Som rubriken låter får dem det?
    Alla pratar om det

Sverige delar ut barnbidrag bakåt i tiden för barn som föds utomlands?

• Svar på tråden får invandrarna verkligen reaktiva bidrag, som barnbidrag med mera?
  • Anonym (x)
    jeanette02 skrev 2014-05-24 16:57:31 följande:
    Ja jag tror också att många är äldre än 18. De finns nog flera olika "typer" av ensamkommande flyktingbarn. Där en del kommer från rika familjer i utsatta länder där man har råd att skicka iväg sina barn till en bättre framtid. 
    En del kanske säljer allt de har för att kunna skicka ett barn till något bättre. 
    Sedan finns nog en grupp som kämpat sig hit på ganska otrevliga färdsätt. Så enkelt är det nog inte.
    Eftersom människor är beredda att pressa ihop sig på överfulla båtar och inte veta om man kommer fram el inte så kan man förstå att de inte har så mycket alternativ.

Men ibland känns det lite som att  flyktingar som kommer ända till Sverige trots allt har haft bättre förutsättningar från början. De andra kommer inte så långt som flykting som ända upp till Sverige tror jag. Utan till krigsländers grannländer osv.
    Precis. Vi får inte de mest ömmande fallen, vi får de som har råd att hosta upp 100 000 kr. 25% tar hit anhöriga sen också som vi får äran att försörja också. Ensamkommande....not so much.
    Sverige borde strama åt. Kolla vad som hände ankarbarnet Yara i Karlskrona. Barn ska inte kunna utnyttjas för PUT.
  • jeanette02
    Anonym (x) skrev 2014-05-24 17:05:16 följande:
    Precis. Vi får inte de mest ömmande fallen, vi får de som har råd att hosta upp 100 000 kr. 25% tar hit anhöriga sen också som vi får äran att försörja också. Ensamkommande....not so much.
    Sverige borde strama åt. Kolla vad som hände ankarbarnet Yara i Karlskrona. Barn ska inte kunna utnyttjas för PUT.
    Ja tycker inte heller att barn ska skickas för att man sedan ska kunna komma hit som anhöriginvandrare.
    Däremot känns det ju mer naturligt att en förälder kommer först och börjar språkkurs/jobb och sedan kan ta med man/fru och barn.
  • Modernmom
    Anonym (x) skrev 2014-05-24 16:30:57 följande:
    Det blir retroaktivt eftersom man får det flera år efter att barnen fötts.
    Nej, så här blir det:

1 maj kommer en mamma med ett barn på 7 år till Sverige. Hon får då 480 dagar att ta ut fram till dess barnet fyller 8 år. Eftersom ett är inte är 480 dagar utan 365 hinner hon ta ut 365 dagar Max fram till barnet blir åtta år. Hon kan ju inte ta ut 480 dagar direkt när hon kommer och som med oss andra i Sverige kan man inte ta ut fp för fler barn samtidigt. Så har hon tre barn kan hon självklart inte ta ut tre fp-dagar på samma dag och därmed få ut tre ersättningar under samma period.
  • Anonym (x)
    Modernmom skrev 2014-05-24 17:15:25 följande:
    Nej, så här blir det:
    1 maj kommer en mamma med ett barn på 7 år till Sverige. Hon får då 480 dagar att ta ut fram till dess barnet fyller 8 år. Eftersom ett är inte är 480 dagar utan 365 hinner hon ta ut 365 dagar Max fram till barnet blir åtta år. Hon kan ju inte ta ut 480 dagar direkt när hon kommer och som med oss andra i Sverige kan man inte ta ut fp för fler barn samtidigt. Så har hon tre barn kan hon självklart inte ta ut tre fp-dagar på samma dag och därmed få ut tre ersättningar under samma period.
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/foraldrapenning-bromsar-integrationen_7190163.svd

För barn födda utomlands tilldelas föräldrapenningdagarna retroaktivt.

www.dn.se/ledare/huvudledare/foraldrapeng-som-kvinnofalla/

Nyanlända invandrare kan nämligen få retroaktiv svensk föräldrapenning för barn födda utomlands som är under åtta år.

www.regeringen.se/content/1/c6/18/77/43/e00098e0.pdf
    För barn födda utomlands tilldelas föräldrapenningdagarna ”retroaktivt”.
  • jeanette02
    Anonym (x) skrev 2014-05-24 17:50:04 följande:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/foraldrapenning...

www.dn.se/ledare/huvudledare/foraldrapeng-som.../

Nyanlända invandrare kan nämligen få retroaktiv svensk föräldrapenning för barn födda utomlands som är under åtta år.

www.regeringen.se/content/1/c6/18/77/43/e0009...
    Jo så är det men precis som Modernmom o jag skrivit så gäller det ändå bara fram tills barnet blir 8. Med andra ord det är mycket fp-dagar som man aldrig kan ta ut. Även om det låter som det blir väldigt mycket. Allt beror ju på hur gamla barnen är när man kommer och hur många de är. Man kan heller inte ta samtidigt för olika barn.
    Dessutom delas inte barnbidrag ut retroaktivt för år barnen levt i sitt hemland.
  • Anonym (x)
    jeanette02 skrev 2014-05-24 18:01:13 följande:
    Jo så är det men precis som Modernmom o jag skrivit så gäller det ändå bara fram tills barnet blir 8. Med andra ord det är mycket fp-dagar som man aldrig kan ta ut. Även om det låter som det blir väldigt mycket. Allt beror ju på hur gamla barnen är när man kommer och hur många de är. Man kan heller inte ta samtidigt för olika barn.
    Dessutom delas inte barnbidrag ut retroaktivt för år barnen levt i sitt hemland.
    Jag motsätter mig mot att vissa förnekar att det är RETROAKTIVT. Jag vet väl också att det gäller till 8 år. Det gör det ju för alla svennebananer också. Har ni läst artiklarna? Invandrarkvinnor kommer inte ut på arbetsmarknaden för att de drar benen efter sig hemma. Och barnafödandet ÖKAR efter att de anlänt till Sverige så förutom befintliga barn skaffar de fler och kan vara hemma väldigt många år.
    En kvinna i mitt kvarter från Somalia har en nyfödd och 3 barn som ser ut att vara 2-3 år allihopa. Fråga mig inte hur det gick till. Men med 4 barn och huckle och förmodligen ingen utbildning tror jag aldrig någonsin att hon kommer komma ut på arbetsmarknaden.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (x) skrev 2014-05-24 18:11:50 följande:
    Jag motsätter mig mot att vissa förnekar att det är RETROAKTIVT. Jag vet väl också att det gäller till 8 år. Det gör det ju för alla svennebananer också. Har ni läst artiklarna? Invandrarkvinnor kommer inte ut på arbetsmarknaden för att de drar benen efter sig hemma. Och barnafödandet ÖKAR efter att de anlänt till Sverige så förutom befintliga barn skaffar de fler och kan vara hemma väldigt många år.
    En kvinna i mitt kvarter från Somalia har en nyfödd och 3 barn som ser ut att vara 2-3 år allihopa. Fråga mig inte hur det gick till. Men med 4 barn och huckle och förmodligen ingen utbildning tror jag aldrig någonsin att hon kommer komma ut på arbetsmarknaden.
    Ja, jag har läst " artiklarna" och har god kännedom kring regelverket om föräldrapenning och barnbidrag. Jag hävdar med bestämdhet att dessa bidrag och förmåner inte lämnas retroaktivt, men jag förstår att vi uppenbarligen definierar själva ordet retroaktivt olika. 

Enligt SAOL förklaras retroaktiv på detta sätt: "tillbakariktad, för tid som har gått". Föräldrapenningen och barnbidraget betalas ut för tid i Sverige (sedan föräldern registrerats hos Försäkringskassan) och det betalas med andra ord inte ut för förfluten tid. 

Man kan ha hur många olika åsikter som helst om dessa regler och det är en sak. Det är ju ett problem att dessa invandrarkvinnor inte kommer ut i arbetslivet, men att påstå att det är retroaktiv ersättning? Nej! 
  • Anonym (x)
    Anonym (Fel) skrev 2014-05-24 20:08:22 följande:
    Ja, jag har läst " artiklarna" och har god kännedom kring regelverket om föräldrapenning och barnbidrag. Jag hävdar med bestämdhet att dessa bidrag och förmåner inte lämnas retroaktivt, men jag förstår att vi uppenbarligen definierar själva ordet retroaktivt olika. 

Enligt SAOL förklaras retroaktiv på detta sätt: "tillbakariktad, för tid som har gått". Föräldrapenningen och barnbidraget betalas ut för tid i Sverige (sedan föräldern registrerats hos Försäkringskassan) och det betalas med andra ord inte ut för förfluten tid. 

Man kan ha hur många olika åsikter som helst om dessa regler och det är en sak. Det är ju ett problem att dessa invandrarkvinnor inte kommer ut i arbetslivet, men att påstå att det är retroaktiv ersättning? Nej! 
    Ja....det är ju för tid som gått. Barnen kanske är 2,4 och 6 år gamla när de anländer till Sverige och behovet för mamman att vara hemma och amma är sedan länge passerat. Då får mamman fortfarande föräldradagar som "inte behövs" för att vårda nyfödda spädbarn. Naturligtvis borde de inte få en enda dag för barn över 2 år. Det är ju befängt.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (x) skrev 2014-05-24 20:23:39 följande:
    Ja....det är ju för tid som gått. Barnen kanske är 2,4 och 6 år gamla när de anländer till Sverige och behovet för mamman att vara hemma och amma är sedan länge passerat. Då får mamman fortfarande föräldradagar som "inte behövs" för att vårda nyfödda spädbarn. Naturligtvis borde de inte få en enda dag för barn över 2 år. Det är ju befängt.
    Nej, de tar ju ut föräldrapenning för faktisk tid, inte för tid som har varit. Reglerna kring föräldrapenning ser ut som de gör, oavsett om du är född i Sverige eller Somalia. Med detta resonemang skulle ju inte svenska kvinnor heller få tag ut föräldrapenning för barnet om de är över 2 år eftersom det "inte behövs". 

Nu har ju reglerna nyligen ändrats till viss del gällande att kunna spara dagar efter barnets fyraårsdag. Ändringen är ju också gjord med med anledning av invandrarkvinnorna. 
  • Anonym (seppä)
    Anonym (Fel) skrev 2014-05-24 15:38:00 följande:
    Nej, det gäller varken barnbidrag eller föräldrapenning! 
    Något annan är ren och skär lögn. 

Däremot kan man börja ta ut till exempel föräldrapenning när man kommer till Sverige och registreras hos Försäkringskassan. Man får då tillgång till lika många dagar som en svensk kvinna. Är barnet 7 år när det kommer hit blir det 480 dagar (samma som om barnet är nyfött). Det är dock inte tal om någon retroaktiv föräldrapenning. Stor skillnad! 

Anonym (gbnjm,) har förklarat saken mycket väl. 
    Jag tänkte väl det vore ju väldigt konstigt att dela ut det som en klumpsumma bara sådär.  Men att en förälder har rätt till att ta ut föräldrapenning på lägsta nivådagar är ju egentligen inte konstigt.
    Stor skillnad på att få 81000kr på en gång jämfört med tex 5100kr/månad. Sen får man väl inte ta ut föräldrapenning för två barn samtidigt har jag för mig? Så de kan inte få 5100kr/månad * 5 barn tex. utan får bara lov att ta ut för ett barn i taget precis som en vanlig föräldrapenning?
Svar på tråden får invandrarna verkligen reaktiva bidrag, som barnbidrag med mera?