Anonym (x) skrev 2014-05-24 18:11:50 följande:
Jag motsätter mig mot att vissa förnekar att det är RETROAKTIVT. Jag vet väl också att det gäller till 8 år. Det gör det ju för alla svennebananer också. Har ni läst artiklarna? Invandrarkvinnor kommer inte ut på arbetsmarknaden för att de drar benen efter sig hemma. Och barnafödandet ÖKAR efter att de anlänt till Sverige så förutom befintliga barn skaffar de fler och kan vara hemma väldigt många år.
En kvinna i mitt kvarter från Somalia har en nyfödd och 3 barn som ser ut att vara 2-3 år allihopa. Fråga mig inte hur det gick till. Men med 4 barn och huckle och förmodligen ingen utbildning tror jag aldrig någonsin att hon kommer komma ut på arbetsmarknaden.
Ja, jag har läst " artiklarna" och har god kännedom kring regelverket om föräldrapenning och barnbidrag. Jag hävdar med bestämdhet att dessa bidrag och förmåner inte lämnas retroaktivt, men jag förstår att vi uppenbarligen definierar själva ordet retroaktivt olika.
Enligt SAOL förklaras retroaktiv på detta sätt: "tillbakariktad, för tid som har gått". Föräldrapenningen och barnbidraget betalas ut för tid i Sverige (sedan föräldern registrerats hos Försäkringskassan) och det betalas med andra ord inte ut för förfluten tid.
Man kan ha hur många olika åsikter som helst om dessa regler och det är en sak. Det är ju ett problem att dessa invandrarkvinnor inte kommer ut i arbetslivet, men att påstå att det är retroaktiv ersättning? Nej!