• Unis

Vilka program kan jag ta bort som gör datorn seg?

Min dator är så seg och undrar vilka program jag kan ta bort som drar ner hastigheten och som är onödiga?

Jag har googlat  men det är på teknisk engelska som jag inte förstår mycket av.

Cyber Link
    Express Gate
    ASUS DVD
    ATK Genevic Function Service
    ATK Hotkey
    ATK Media
    Cyber Link Label Print
    Cyber Link Power 2Go
    NB Probe
    Språkpaket för MS.NET Framework 3.5 SP1
    Cisco EAP-FAST Module
    Cisco LEAP Module
    SIS VGA Utileties
    Synaptics Pointing Device Driver

Tacksam för er hjälp.

• Svar på tråden Vilka program kan jag ta bort som gör datorn seg?
  • sportpappa

De program du listat är det program som kör eller är det bara såna som är installerade som du inte känner igen?

Om programmen inte kör så påverkar de inte prestandan såvida inte din hårddisk börjar att bli full.

Om du vill få upp farten på din dator så se till att så få program som möjligt är igång samtidigt. Kolla i aktivitetshanteraren vilka som kör direkt efter att du startat om din dator. Fundera på om du verkligen behöver ha de programmen igång och om du behöver dem alls.
    Inaktivera autostart på de program du inte behöver starta automatiskt.
    Utöka minnet på din dator. Då kan du ha fler program igång samtidigt. Jag utökade mina 4 GB till 16 GB den här veckan. 16 GB var max för moderkortet så det var lika bra att köra på det.

• Unis
    sportpappa skrev 2014-05-24 22:44:30 följande:
    De program du listat är det program som kör eller är det bara såna som är installerade som du inte känner igen?

Om programmen inte kör så påverkar de inte prestandan såvida inte din hårddisk börjar att bli full.

Om du vill få upp farten på din dator så se till att så få program som möjligt är igång samtidigt. Kolla i aktivitetshanteraren vilka som kör direkt efter att du startat om din dator. Fundera på om du verkligen behöver ha de programmen igång och om du behöver dem alls.
    Inaktivera autostart på de program du inte behöver starta automatiskt.
    Utöka minnet på din dator. Då kan du ha fler program igång samtidigt. Jag utökade mina 4 GB till 16 GB den här veckan. 16 GB var max för moderkortet så det var lika bra att köra på det.

Ja det är det jag inte vet om dom körs. Det är program som är installerade och som jag inte känner igen, eller dom har nog alltid funnits där, rättare sagt och som jag inte vet vad dom fyller för funktion.

Hur vet jag då om dom körs eller inte?

Nu har jag varit inne och tittar på vilka program som finns i Autostart och det är följande:

Power DVD
    Language Application
    Cyber LinkMediaLibrayServe
    StartMenApplication
    H Control User
    ATKOD2
    SIS Tray
    HD Audio Control
    Synaptics Pointing Device Driver
    D Media
    Asus Service Saver
    Realtek Voice Maker

Vad är allt det här för något? .Kan det vara alla dessa som gör att det är segt?  Det är särskilt segt när jag går in på webbsidor, jag får vänta länge innan sidan visas. Så något måste vara orsaken.
    Om hårddisken är full har jag ingen aning om..?

Tack snälla du, jag hoppades att just du skulle svara och ville hjälpa mig.

• Binary

Power DVD  ================ Mediaverktyg, troligen dvdspelare
    Language Application ======== Ingen aning, men troligen ett språkpaket till annan mjukvara
    Cyber LinkMediaLibrayServe === Tillbehör till den första, mediebibliotek
    StartMenApplication ========== Startmeny, kan även vara tillägg till startmenyn
    H Control User ============== Ser ut som en registerdel, kan kan inte vara "HKEY CONTROL USER"?
    ATKOD2 =================== Tillägg till chipset, bör inte tas bort
    SIS Tray ===================  Verktyg för Ljud eller grafik av Inteltyp. Bör inte tas bort
    HD Audio Control ============ Kontrollverktyg för integrerat ljudkort
    Synaptics Pointing Device Driver= Pekplattan på din laptop, närmare bestämt drivrutin och kontroll
    D Media =================== Aldrig sett, möjligen felaktigt namn?
    Asus Service Saver ========== Du verkar ha en Asus Laptop. Asus har tjänster som du kanske använder
    såsom backup och liknande funktioner

Realtek Voice Maker========== Realtek är en chiptillverkare som ofta levererar chip till integrerade ljudkort, detta ser ut att vara ett tillägg.

Nåväl. Det enda som jag skulle ge mig på att ta bort i samlingen är cyberlink grejerna, men det är för att jag använder VLC som spelare, och redigerar filmer i andra mjukvaror.

Med detta sagt, så är jag inte säker på att det är just programmen som gör datorn seg, utan troligen
    en kombination mellan registernycklar som ligger och skräpar, fragmenterad disk och möjligen annat
    skräp, som tillexempel toolbars till webbläsare med mer.

Vad, lite mer exakt är det för en dator om man tittar till specifikationer (se nedan)
    Processor (typ och hastighet)
    Minne (mängd och om möjligt, hastighet)
    Grafikkort (fabrikör, AMD eller Nvidia, samt om det har dedikerat eller delat minne)
    Vilken variant av windows kör den? (XP, Vista, 7 eller 8)

sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • sportpappa

Om det är mest när du surfar som det är segt så är det nog mer relaterat till din webbläsare eller din uppkoppling.
    För att fixa webbläsaren så börjar du med att ta bort alla addons och extensions. Jag rekommenderar att du kör Firefox som webbläsare om du inte redan gör det. Den är snabb och lättviktig så länge man inte trycker in massa addons. 

Vad har du för uppkoppling? Är du ensam på den uppkopplingen?
    Gör ett hastighetstest och se vilken hastighet du har: www.speedtest.net/

Svar på tråden Vilka program kan jag ta bort som gör datorn seg?