• Anonym (Gruff!)

Fattar folk inte att mörkhyade kan bränna sig?

Jag blir så störd!
    Häromdagen så hämtade jag min son från fritids och han hade vart ute i solen hela dagen och han såg lite röd ut på armarna. Så när jag såg honom sa jag oj har du bränt dig idag. Jag glömde att skicka med solkräm. Varpå hans fritidsledare säger nä men nn bränner väl inte sig? Han är ju mörk. Jo han kan bränna sig! Varpå jag säger att även de med mycket mörk hud kan  bränna sig när de har vart påklädda hela vintern och plötsligt ger sig ut i solen. Nä det kunde inte denna fritidsledaren ta till sig. 
    Efter det har jag skickat med solkräm till skolan/fritids som sonen kan använda. 
    Men idag så säger sonen att fritidsledaren har sagt att det behövs inte för att min son tål solen. (Han har använt ändå)
    Åh vad arg jag blir!
    Klart att alla hudtyper kan bränna sig! Varför fattar inte folk det?

• Svar på tråden Fattar folk inte att mörkhyade kan bränna sig?
  • Anonym (negma)

Absolut, visst är det så! Jag är mörkhyad och bränner mig lättare än min vita man.
    Det har alla svårt att förstå.

• IsDimma

Jag visste inte heller det för något år sen. Men nu har jag lärt mig och smörjer in även dessa barn på jobbet.

• Anonym (Gruff!)

Men att fritidsledaren envisas med att han inte kan bränna sig stör mig enormt trots att jag berättat att både min man , son och diverse släktingar bränner sig när de är i solen. Typ som att jag ljuger. 

• Anonym (tjena)

Fast mörkhyade får ju inte malignt melanom så då spelar det väl egentligen ingen roll om de bränner sig?

• JTo
    Anonym (tjena) skrev 2014-05-24 21:52:23 följande:
    Fast mörkhyade får ju inte malignt melanom så då spelar det väl egentligen ingen roll om de bränner sig?
    men alltså... det gör ju ont att bränna sig?
  • Anonym (duh)

Även mörkhyade kan få hudcancer, de är inte immuna mot hudcancer bara för att de har brun hudfärg.
    Sen så kan även den mörkaste, svartaste människan bränna sig. Bara för att huden inte blir röd betyder inte att man bränt sig! Hunden blir svart/gråaktig och kan utvecklas till hudcancer!
    Många som inte vet det, t.o.m. mörkhyade själva, det är därför så många av dem får hudcancer för att de tror att de inte behöver skydda sig.

• Anonym (Gruff!)
    JTo skrev 2014-05-24 21:54:40 följande:
    men alltså... det gör ju ont att bränna sig?
    exakt
  • Anonym (duh)
    Anonym (tjena) skrev 2014-05-24 21:52:23 följande:
    Öh, de får de visst, skojar du? Gud vad pinsamt..
  • Anonym (duh)

Finns det verkligen människor som på riktigt tror att mörkhyade är immuna mot HUDCANCER/malignt melanom!? 

• Phalaenopsis

Tja, risken är 30 gånger större om man är ljushyad, men visst går det att få malignt melanom om man är mörkhyad. Däremot är övriga hudcancertyper mycket ovanliga. Inte kul att bränna sig oavsett.

Svar på tråden Fattar folk inte att mörkhyade kan bränna sig?