• Matte

vagn för både en och två barn

Vår barnvagn har gått sönder rejält igen (Teutonia spirit s3, mkt dålig kvalitet!!!) och vi behöver en ny omgående. Vårt första barn har nyss fyllt 2 och om 7 månader kommer andra barnet. Vad bör vi då köpa för att optimera både kostnad och nytta.
    - En syskonvagn som även går att anv. till enbart ett barn (Förslag?)?
    - En bra singelvagn och hoppas att första barnet kan gå själv/stå på ståbräda då (eller att andra barnet kan åka i selen om ettan vill vila benen). Finns det isf någon sittvagn + mjuklift som ryms att få in under vagnen om man behöver byta mitt ute på en tur? Tycker mjuklift har varit oslagbart till bebis och kommer köra på det igen.
    - Köpa en enkel, billig sittvagnssulky för lite större barn nu och en till vagn när nästa kommer? Är det ändå bra att ha en renodlad sittvagn/sulky för ett större barn?

-någon annan lösning som vi inte tänkt på?

Vi bor i Oslo, inte så mycket snö mao, och reser en hel del. Har hyfsat långt att gå till dagis/tunnelbanor i vardagen med en del långa eller branta backar. När kommer första barnet klara sig utan vagn? HUr mycket pallar en 2.5-3 åring att gå om man härdar de lite?;)

• Svar på tråden vagn för både en och två barn
  • LängtansMirakel

Det skiljer ungefär 2 år (+/- några månader) mellan tre av mina fyra brorsbarn (1,5 år mellan de yngsta). De har aldrig haft någon syskonvagn. Bebisen har legat i vagnen, det yngsta av de äldre barnen har haft ståbräda att åka på vid behov. De har haft en duovagn och en enkel, men ändå ordentlig, sittvagn som använts de gånger då båda föräldrarna varit iväg tillsammans (eller någon annan vuxen som kunnat köra en vagn) och det varit mycket för barnen att gå. Har aldrig varit några problem för deras barn. När de var på Ölands djurpark i två eller tre dagar (barnen var 4, 2 och ett par månader gamla) hade de med sig en sjal som bebisen blev buren i när 4-åringen ville vila och/eller bebisen ville ha närhet. Jag hade inte köpt en syskonvagn till en bebis och en drygt 2,5-åring, möjligen om jag vet att jag är ute och går massor väldigt ofta och det blir för mycket för den stora, annars hade jag kört på ståbräda. Syskonvagnar känns väldigt mycket och klumpigt tycker jag, om det inte verkligen behövs.

• Apotheosis

Bugaboo Donkey och Baby Jogger City Select kan bägge användas både som singelvagn och som syskonvagn, och är dessutom galet snygga. ;)

Svar på tråden vagn för både en och två barn