• Anonym (???)

KNALLröd mellan skinkorna, vad??

Hej, min son på 2 år har fått extremt röda utslag mellan skinkorna. De är inte knottriga utan han har bara blivit helt röd mellan skinkorna. Står han upp vanligt syns det inte men så fort skinkorna säras så syns det. 

Han verkar inte besvärad men det ser verkligen jätte hemskt ut.. det är verkligen inte rosa-rött utan riktigt rött, som om jag målat honom med rött läppstift!

Någon som vet vad detta kan bero på?

Jag SKA besöka läkare också..

• Svar på tråden KNALLröd mellan skinkorna, vad??
  • DraussenIstFeindlich

Blöja i det här varma vädret är ju tufft mot huden, blir konstant varmt och fuktigt där emellan skinkorna. Lufta så mycket ni bara kan, låt honom gå utan blöja så mycket det bara går. Sen finns det en salva som heter Inotyol som är bra vid fukteksem, torkar liksom ut det på ett skonsamt sätt. Sen kan ju hans avföring påverka också, om han bajsar ofta så är det ju starka syror i bajset som också irriterar. Blir värre om dom ätit typ stark eller syrarik mat...

• Anonym (???)
    DraussenIstFeindlich skrev 2014-05-25 11:32:05 följande:
    Blöja i det här varma vädret är ju tufft mot huden, blir konstant varmt och fuktigt där emellan skinkorna. Lufta så mycket ni bara kan, låt honom gå utan blöja så mycket det bara går. Sen finns det en salva som heter Inotyol som är bra vid fukteksem, torkar liksom ut det på ett skonsamt sätt. Sen kan ju hans avföring påverka också, om han bajsar ofta så är det ju starka syror i bajset som också irriterar. Blir värre om dom ätit typ stark eller syrarik mat...
    Det beror iallafall inte av blöjan.. jag har testat med zinksalvor och det blir inte ett dugg bättre. Så det måste vara något annat :/
  • Anonym (Jina)

Är det röda väldigt avgränsat mot resten av huden? Då kan det vara en svampinfektion.

• DraussenIstFeindlich
    Anonym (???) skrev 2014-05-25 11:33:40 följande:
    Det beror iallafall inte av blöjan.. jag har testat med zinksalvor och det blir inte ett dugg bättre. Så det måste vara något annat :/

Zinksalva är inte särskilt bra i mitt tycke! Som sagt, jag tipsar om Inotyol. Fungerar jättebra för hela familjen och är såklart ofarligt att pröva om man är osäker på anledning till rodnaden.
  • Anonym (???)
    Anonym (Jina) skrev 2014-05-25 11:34:47 följande:
    Är det röda väldigt avgränsat mot resten av huden? Då kan det vara en svampinfektion.
    Ja, det är som om man lägger ett vitt papper mot ett rött. det röda tonar liksom inte ut..
  • DraussenIstFeindlich
    Anonym (???) skrev 2014-05-25 11:35:59 följande:
    Ja, det är som om man lägger ett vitt papper mot ett rött. det röda tonar liksom inte ut..

Misstänker du svamp så borde du inte behandla förrän läkare har konstaterat det, för svampdödande salvor är ju väldigt starka... Så det ska man ju inte "pröva sig fram" med. Men det vet du säkert redan, ville bara ha det sagt. Just in case. :)
  • Anonym (Jina)
    Anonym (???) skrev 2014-05-25 11:35:59 följande:
    Då är det nog svamp. Låt rumpan lufta så mycket som möjligt och kontakta BVC imorgon!
  • Utvandraren
    DraussenIstFeindlich skrev 2014-05-25 11:39:07 följande:

Misstänker du svamp så borde du inte behandla förrän läkare har konstaterat det, för svampdödande salvor är ju väldigt starka... Så det ska man ju inte "pröva sig fram" med. Men det vet du säkert redan, ville bara ha det sagt. Just in case. :)
    Svampdödande salvor? När jag fick svamp så använde jag zinksalva. Det är väl inte starkt eller?
  • Nyfikna72
    DraussenIstFeindlich skrev 2014-05-25 11:35:27 följande:
    Zinksalva är inte särskilt bra i mitt tycke! Som sagt, jag tipsar om Inotyol. Fungerar jättebra för hela familjen och är såklart ofarligt att pröva om man är osäker på anledning till rodnaden.

Märkligt uttalande, vad är inotyol för typ av salva då menar du? Läs på tuben vad den innehåller....... Jag tycker också inotyol är bra men faktum kvarstår ju att det är en zinksalva det också.
  • DraussenIstFeindlich
    Utvandraren skrev 2014-05-25 11:52:26 följande:
    Svampdödande salvor? När jag fick svamp så använde jag zinksalva. Det är väl inte starkt eller?

Nej, tänkte inte på zinksalva... Vi fick utskrivet Daktar och nån annan som jag inte minns vad den hette, och det var väldigt petigt med hur mycket och ofta man fick använda den eftersom den var stark.
  • Utvandraren
    Nyfikna72 skrev 2014-05-25 11:57:45 följande:

Märkligt uttalande, vad är inotyol för typ av salva då menar du? Läs på tuben vad den innehåller....... Jag tycker också inotyol är bra men faktum kvarstår ju att det är en zinksalva det också.
    Såg din kommentar och tittade på fass
    Innehållsdeklaration

- De aktiva substanserna är: ichtammol, zinkoxid och titandioxid.

1 g salva innehåller 15 mg ichtammol, 150 mg zinkoxid och 50 mg titandioxid.

- Övriga innehållsämnen är: ullfett, vitt vaselin, flytande paraffin, lavendelolja och renat vatten

• DraussenIstFeindlich
    Nyfikna72 skrev 2014-05-25 11:57:45 följande:

Haha, oj! Hade ingen aning om att den var zinkbaserad... Jag baserade min uppfattning på den salvan som man kan köpa i typ matvarubutiker som det bara står zinksalva på, och den har jag aldrig gillat. Därav mitt ganska korkade uttalande! :P
  • Moschi

Dactacort tror jag alla menar här inne. Är en svamp salva med lite cortison i..

• NLAL

Inotyolen är superbra mot röda rumpor tycker jag! Man behöver bara smörja någongång sen är det borta. :)

• Anonym (???)

Kan det inte vara streptokocker? läste att de kan se likadant ut nu..

Svar på tråden KNALLröd mellan skinkorna, vad??