Butterscotch skrev 2014-05-26 12:36:52 följande:
Det var inte meningen att vara dryg - jag menade bara att det faktiskt är bra att man får lära sig nya saker ibland. Morsdag kanske kan bli ett nytt ord, men med någon annan innebörd då? Mors dag finns ju som etablerat begrepp (hur man uttalar det lägger jag mig inte i, men i skrift tycker jag att det är rimligt att alla skriver likadant).
Ok, tack ska du ha, jag ber om ursäkt för missförståndet och att jag blev lite putt i så fall.
Men nu är ju morsdag inte ett nytt ord, det har använts mycket länge. Jag tycker att det inte spelar så stor roll om namnen inte är identiska i olika delar av landet. Jag önskar alltså inte att alla i hela Sverige ska säga och skriva morsdag, men där begreppet är etablerat och till och med självklart finns det ingen anledning att ändra.
Dessutom: För mig är morsdag INTE "mors dag". Det är en speciell dag när man ska fira mor, men det är inte mors dag lika lite som nyårsdagen är nyårs dag. Jag tror att vissa till och med brukar gratulera på morsdagen, alltså i bestämd form. Jag skulle kunna säga mordagen men det låter fel utan -s- på samma sätt som nyårdagen skulle låta.