• syss

Sy vetekudde behöver hjälp med mått

Jag har nu bestämt mig för att sy några vetekuddar (har ju så mycket tid över nu). Tänkte sy några stycken och har förstått att lite olika former är bra... men vilka former? Har sett någon som man lägger på axlarna men jag är egentligen mest intresserad av följande användningsområden:

1. Hålla mina heta fötter svala på natten
    2. Kanske kunna använda för att lindra värkar när man kommer så långt
    3. Som hjälpmedel om man skulle ha otur att råka ut för mjölkstockning.

Ska jag sy ett par ganska avlånga eller vad tror ni man måste ju kunna värma dem också, så det får väl inte vara för stora?

Hur stora är era kuddar?

• Svar på tråden Sy vetekudde behöver hjälp med mått
  • Lotta73

Jag har en vetekudde som min kompis sytt till mig den är 55x20 cm. Den är perfekt att ha över axlarna men även över mage och rygg om man har ont. Annars kan man sy en kudde i form som ett hjärta eller kanske en helt rund.

Jag viker min när jag värmer den i mikron. Ett tips är att sy "fickor" i innertyget så att inte allt vetet halkar till en sida när man använder kudden.
    Lycka till!

• syss

Tack vad bra. Kanske skulle satsa på att sy lite olika former. Har precis varit och köpt själva vetet. Köpte 7 kg så det lär väl räcka till några julklappskuddar också.

• Kattis E

Jag har själv en vetekudde som blivit en kär vän när det värker och har sig. Det låter spännande att sy en själv, kan ju vara en bra present att ge bort. Nu till min fråga, vad är det för slags vete som man ska ha i kudden, finns det att köpa på en vanlig mataffär?

• syss

Det är "helt vete" jag köpte hos Lantmännen eller Granngården heter visst själva butikskedjan där kostade det 6kr/kg hur billigt som helst. Om du söker på vetekudde i gamla inlägg tror jag att någon tipsar om Konsums hälsokosthylla där det också lär finnas (säkert lite dyrare men det är ju rätt billigt ändå så det kanske inte gör så mycket).

Jag tänkte satsa på billigt vete och dyrt tyg... ska nämligen ta cykeln till 10-gruppens butik och bli lite 70-tals nostalgisk.

• soffis

vilken bra idé! har ni ngt mönster ni följer eller gör ni bara lite fickor "på känn" där vetet ska vara? Ska man ha ett innertyg som Lotta73 föreslår, eller räcker det med 2 tygbitar som ligger mot varandra?

• Lotta73

I den vetekudden jag har så har min kompis sytt in vetet, själva inner kudden är alltså indelad i 4 olika fack kan man säga...lite svårt att förklara Har man sedan ett yttertyg så går ju detta att ta av och tvätta vilket kan kännas fräscht. Innertyget är av vanlig lakansväv, en billig variant och yttertyget är ett finare och grövre tyg.
    Lycka till, själv har jag köpt ett underlakan till en vanlig säng som jag ska sy om till ett påslakanset till vaggan....

• syss

Sydde en kudde igår. Måtten blev som följer:

24 cm bred
    3 "kanaler" på längden 8 cm breda (3*8=24)
    70 cm lång

70 cm

Jag sydde kanalerna så att det fanns en öppning mellan kanlerna nedtill och upptill på kudden så att man kan transportera om vetet men ändå så att det inte trillar runt. Jag tror att den blev bra. Har inte hunnit testa ännu men ikväll ska jag få svala fötter!!

• soffis

aha, smart att ha ett avtagbart tvättbart yttertyg! tack för tipsen, ska nu snarast bege mig till en tygaffär...

• syss

Nej nu hoppade strecken på min bild runt iallafall jaja hoppas att ni förstår ändå. Jag hade inget innertyg.

• Peztis

Har också sytt egen med 2 x 4 fack, ca 20 x 40 cm totalt, så man kan ha den på magen vid behov elle vika den långsmal till axlarna. Blev jättenöjd! Jag gjorde visserligen ett ytterfodral men man kan faktiskt ta en handduk och vira runt också, ibland blir det lite väl hett direkt från mikron...
    Innan jag fick tag i hela vetekorn (Hälsokostbutiken beställde hem åt mig) så provade jag med bönor (bruna). Effekten var bra, dvs kudden blev varm och höll värmen länge. Tyvärr luktade det bruna bönor och det var mindre trevligt när man hade ont i magen!

Svar på tråden Sy vetekudde behöver hjälp med mått