Inlägg från: skpklm |Visa alla inlägg
  • skpklm

Terminalglasögon - Nödvändigt?

Jag fick  (med stöd av min optiker)  terminalglasögon.  Att titta på skärmen med progressiva glasögon fungerade inte alls för mig;  bakåtlutad nacke =  värk.

• skpklm
    athanatos skrev 2014-05-25 19:56:03 följande:
    Vanliga läsglasögon alltså?
    Läsglasögon -  varför tror du det?   Arbetsgivarens ergonom mäter avståndet du har på din arbetsplats/dina arbetsplatser från ögonen till skärmen etc.
  • skpklm
    athanatos skrev 2014-05-25 20:02:35 följande:
    Det är väl läsglasögon man har om man ser dåligt på nära håll?
    Läsglasögon kan du köpa lite var som helst,  väldigt billigt -  ingen optiker har gjort synundersökning och anpassat dem till dig.   Trodde de används när man vill läsa en pocketbok med liten stil etc.
  • skpklm
    athanatos skrev 2014-05-25 20:07:50 följande:
    Men vad är det för skillnad då att läsa i en bok eller att läsa på en skärm?
    Fråga din optiker eller din ergonom!
  • skpklm
    athanatos skrev 2014-05-25 20:10:42 följande:
    Varför blir du så sur och skriker?

Skriker?  Googla på terminalglasögon -  de kallas också bildskärmsglasögon.   Arbetsgivaren är skyldig att betala dem  om man arbetar ett visst antal timmar per dag framför bildskärm.
  • skpklm
    athanatos skrev 2014-05-25 20:16:58 följande:
    Du använder utropstecken, då skriker man. Det är ohyfsat språk.
    Hittar ingen bra fakta om terminalglasögon, verkar faktiskt vara vanliga läsglasögon.
    Att skriva med stora bokstäver är att skrika på nätet.

En snabb googling gav mig direkt den information jag sökte -  konstigt att du missade den.
  • skpklm
    Catbride skrev 2014-05-25 20:20:29 följande:

Vanliga läsglas kan fungera till skärm, om du inte har något synfel på långt håll, utan bara är ålderssynt. Samt om du inte har några krav på att kunna se på andra avstånd. Behöver du däremot kunna se blanketter på 40 cm håll, tangentbord på 55 cm, skärmen på 75 cm och dessutom kunden som kommer in genom dörren 2 meter bort så ger "färdig-brillor" alldeles för kort skärpedjup.
    Plus kunna gå ut på golvet med kunden och leta fram böcker i hyllorna,  gå upp- och ner för trappor med kund och en trave böcker...   Jag hade de progressiva i "senilsnöre"   för de promenaderna...
  • skpklm
    Maramina skrev 2014-05-25 21:56:03 följande:
    Det är inte terminalglasögon. Terminalglasögon är något som enbart är anpassade för att användas vid just terminalarbete, inte något annat. Dvs inte för att läsa papper, se på folk som kommer in genom dörren etc. Däremot har man synfel som kräver att man även behöver glasögon vid andra arbetsuppgifter, tex de som du nämner, ska arbetsgivaren stå för dessa. Förutsatt att dina egna glasögon inte fungerar till detta så har du rätt till progressiva glasögon, alternativt sk bifokala glasögon (sådana där gammaldags med "läsruta"). Är ditt synfel sådant att dina egna glasögon fungerar även i ditt arbete så behöver inte arbetsgivaren betala för dina glasögon (om det inte finns krav på skyddsglasögon vill säga, men det är en helt annan fråga). Gör arbetsgivaren det ändå så kan det bli tal om en skatteförmån och därmed bli förmånsbeskattat om Skatteverket upptäcker det.
    Nu var det inte jag som skrev om att läsa papper etc.  

Jag fick terminalglasögon för datorarbetet 
    och använde mina privata progressiva på golvet.

Kanske de sista glasögonen arbetsgivaren betalade var en variant av bifokala.
  • skpklm
    Maramina skrev 2014-05-25 22:11:02 följande:
    Här finns i alla fall bra information vad det gäller lagar/förordningar (arbetsmiljöverkets hemsida): www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_524.... och www.av.se/dokument/afs/AFS1998_05.pdf

Och så hur en optiker förklarar det hela: www.synoptik.se/glasogon/foretagsservice/bild...

Och som svar på TS fråga:
    Det betor på. Du bör rådfråga en optiker. Men innan du gör det, kontakta din arbetsgivare och fråga om de har några särskilda rutiner om man misstänker att man behöver synhjälpmedel/terminalglas. Många företag har avtal med en viss optiker och kräver att man går till denne för att få synundersökning och eventuella glasögon bekostade av arbetsgivaren. Det är ju dumt att behöva betala för något som arbetsgivaren egentligen skulle ha stått för
  • skpklm
    sextiotalist skrev 2014-05-26 06:23:55 följande:
    Jag tror tom att det står i de allra flesta kollektivavtal
    Tror att min optiker visade mig att det står i ArbetsMiljöLagen;  AML;  att det är fastställt hur många timmars terminalarbete i veckan som berättigar arbetstagaren till terminalglasögon  (min mellanchef vägrade mig det först).
  • skpklm
    Maramina skrev 2014-05-26 22:17:38 följande:
    Inte i arbetsmiljölagen (den är bara översiktligt om arbetsgivarens ansvar, detaljerna hittar man i olika förordningar, "Arbetsmiljöverkets förordning om...", även förkortat och mer känt som AFS) men däremot i förordningen/AFS:en jag länkade till. Jobbar man minst en timme om dagen vid terminal så har man rätt till synundersökning och vid behov terminalglasögon som arbetsgivaren står för.
    Du har rätt,  det var förstås en AFS.
Svar på tråden Terminalglasögon - Nödvändigt?