Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Terminalglasögon - Nödvändigt?

athanatos skrev 2014-05-25 15:20:39 följande:
    Är inte terminalglasögon en 80-talsgrej då man var livrädd för bildskärmar? Aldrig hört talas om någon som har det idag.
    Här är vi många som har det. Terminalglasögon har inget med rädslan för bildskärmar utan är ett hjälpmedel. Jag har haft det i 10 år, dvs aldrig under 80-talet
  • sextiotalist

Terminalglasögon, som arbetsgivaren står för, är slipade och anpassade till att användas för terminalarbete.

• sextiotalist
    athanatos skrev 2014-05-25 20:22:54 följande:
    Galet, min pappa är väldigt närsynt, han växlar mellan sina vanliga och läsglasögon. Inget krångligt alls.
    Och vadå måste arbetsgivaren betala för såna glasögon? Finns det inget sätt att komma undan det?
    Jag tror tom att det står i de allra flesta kollektivavtal
  • sextiotalist
    athanatos skrev 2014-05-25 20:16:58 följande:
    Du använder utropstecken, då skriker man. Det är ohyfsat språk.
    Hittar ingen bra fakta om terminalglasögon, verkar faktiskt vara vanliga läsglasögon.
    OT, nej det är inte att skrika när man använder utropstecken.
    Och nej, det är inte vanliga läsglasögon. Jag har specialslipade terminalglasögon, jag kan använda vanliga läsglasögon när jag sitter vid en skärm, men det fungerar vid enstaka tillfällen, jag märker direkt en skillnad mellan att använda läsglasögon mot att använda terminalglasögon

• sextiotalist
    Maramina skrev 2014-05-26 06:46:08 följande:
    Nej, inte i kollektivavtal utan i arbetsmiljöverkets förordning som jag länkade till tidigare. Förordningarna är underordnade arbetsmiljölagen och är inte som en lag, men så gott som. Det som står i dom måste arbetsgivare följa, annars kan de riskera att bli dömda för att begå arbetsmiljöbrott.
    Än bättre, jag var osäker. Har bara arbetat på företag med kollektivavtal
Svar på tråden Terminalglasögon - Nödvändigt?