• 199X1019

Hjälp att tolka provsvar!

Hej! Jag och min man har försökt att få barn ett bra tag och jag gjorde en fertilitetsutredning och det var inga fel på mig, efter många om och men fick jag med honom på att lämna ett prov: Provet såg ut så här nu när vi fick hem svaren. Är det några med mer erfarenhet som kan förklara lite? Vad betyder till exempel plusset bakom "viskositet"? Eftersom han gjorde provet kl 07.00 på morgonen så var han väl inte jättekåt och satsen blev lite mer trögflytande och mängden blev en bråkdel av av den brukar vara när vi har sex.

På mig var det inga fel och som jag tolkar hans svar så är det inget alarmerande där heller, eller? Har vi bara prickat fel dagar och haft otur under alla dessa månader. Nu har vi använt oss av ett riktigt digitalt ÄL-test för första gången och jag är på BIM+2 utan några mensförvarningar, så vi hoppas fram till att vi står och stirrar på det där jävla minuset återigen. :(

Som sagt, jag hade varit jättetacksam för lite feedback på provresultatet. Tack! :)

Det som står längst ner är rena rama grekiskan för mig/oss. :)

• Svar på tråden Hjälp att tolka provsvar!
  • 199X1019

Ingen? Folket här brukar ju vara hur kunniga som helst. Jag får väl helt enkelt hitta på mer intressanta rubriker. :)

• Kasperina

Jag är ingen expert men tycker det ser ut att vara ok även om antalet rörliga är nära under gränsen. Grejen med att vara oförklarligt barnlös är ju att det inte finns någon känd förklaring, vilket inte är samma sak som att ingenting är fel de flesta som får diagnosen får barn så småningom. Har ni gjort utredningen inom landstinget eller privat hos en fertklinik? Har ni gjort den via landstinget rekommenderar jag att ta kontakt med en privat klinik. Har ni gjort den privat, fråga hur dectycker ni ska gå vidare. Kliniker i tex danmark gör en del tester som svenska läkare ännu inte anammat men många blivit hjälpta av

• 199X1019

Vi har gjort utredningen privat och lite längre ner på pappret står det "normalt spermaprov" och läkaren sa lite snabbt över telefon att det var "ett vanligt spermaprov utan konstigheter". Nu har vi två ÄL innan nästa möte där de kan förklara bättre men man går ju och grubblar och tolkar. Sköterskan pratade om att vi haft otur med tajming och att det trots allt är runt 25% chans att sätta det om man väl prickar rätt dag. Man tycker ju att någon av alla dessa gånger borde suttit men men... Just nu tar de blodprover på mig. Imorgon ska jag ta ett gravtest eftersom jag, som sagt, gått över och ingen mens i sikte men man får väl stå och stirra på det där vidriga minuset igen, och sen kommer väntan på nästa försök och så håller det på. Alla runtomkring en, till och med tjejer med spiral blir på smällen och här står vi. Min man vill helst av allt undvika IVF för att det mest jobbiga landar på mig men mest för att han vill att det ska funka som naturen tänkt det men fortsätter det så här så blir vi tvingade till det. :(

• 199X1019

Det är väl bara att vänta. Tids nog får man väl en hyfsad förklaring av utredande läkare.

Svar på tråden Hjälp att tolka provsvar!