Särbegåvat barn?
Hej!
Jag har en son på 6 år som börjar förskoleklass till hösten. Om två veckor har jag ett möte med den blivande klassläraren och specialpedagogen från förskolan. Nu behöver jag lite hjälp med hur jag bäst ska använda detta möte för att min son ska få en så bra skolstart som möjligt...
Jag misstänker att min son är särbegåvad enligt de kriterier jag läst på nätet, bl.a. för att han:
lärde sig läsa innan han fyllde 2 och kunde läsa flytande innan fyra års ålder. Förstår engelsk och svensk grammantik på mellanstadienivå Kan plus, minus, gånger, viss bråkräkning, minustal och börjar förstå divition. Han har ett exceptionellt minne. Minns nästan allt han läst och hört och kan återberätta bra. Han kan guida mig till ställen från baksätet i bilen trots att han suttit och lekt med lillebror när han åkte vägen senast... Han vet instinktivt skillnaden mellan rätt och fel och ser konsekvenser tydligt. Är otroligt ivrig att förstå saker och kan fokusera hur länge som helst när han blir inspirerad Är perfektionist och har höga krav på sig själv De svårigheter som förskolan har upplevt, och varför specialpedagogen varit inkopplad är:
Att han "fastnar" och blir helt passiv flera gånger under dagen Han har svårt att avbryta en aktivitet om han inte känner själv att han är klar Han har jättesvårt att hålla koncentrationen och göra sånt som han tycker är tråkigt/rutinmässiga uppgifter som att gå på toa eller klä på sig. Det kan ta mycket lång tid om han är omotiverad. Han behöver tid på sig för det mesta, det kan t.ex. ta lång tid att berätta något och han är noga med att den som lyssnar verkligen förstår vad han menar. Han tycker inte om att göra nya saker och behöver ha koll på helheten, syftet och förväntningarna mm innan han börjar. T.ex. vill han inte spela bandy förrän han förstått alla regler, och när han förstått reglerna vill han inte spela för att kompisarna bryter dom... Han har så höga krav på sig att det kan bli problematiskt med ex. pysselstunder och han behöver mycket bekräftelse på att det han gjort är bra nog. Nu funderar jag hur jag ska framföra detta till skolan/specialpedagogen på ett bra sätt så att de förstår mitt syfte. Känns lite märkligt att be dom specialanpassa undervisningen redan innan han börjat, men jag tror verkligen att det vore bra om han blev utredd. Vi hade kunnat göra det privat, men det kostar rätt mycket så jag vill försöka göra det via skolan i första hand. Det borde han ju ha rätt till, eller vad tror ni? Har ni något tips på vilken väg man bör gå en sån här gång? Jag behöver alla tips jag kan få, för det är svårt att prata om sånt här med andra föräldrar. Det låter mest som skryt...