Anonym (Teori) skrev 2014-05-27 10:14:32 följande:
Det är likadant med ensamma kvinnor i min erfarenhet. De är inte så snygga själva, men pratar med avsmak om att det varit "bara fula" män på t.ex. ett dansställe...
Jag har en teori om det. Jag tror att människor som är ensamma länge - varken har partner eller ett aktivt socialt liv - dels ersätter partnern med fantasier (och ska man ändå ha en drömpartner, så tar man förstås det snyggaste, typ någon kändis!). Samt att de inte deltar i det normala sociala spelet mellan kvinnor och män, och därför aldrig upplever det där att man plötsligt kan bli kär i någon för att HAN är HAN. Även om han inte är bildskön efter en mall.
De kommer längre och längre ifrån verkligheten, och fantasierna blir bara mer och mer överdrivna och overkliga.
Ja, en del kvinnor som varit singlar länge blir också orealistiskt kräsna. Jag var på en möhippa en gång där brudens singelväninnor, kvinnor mellan 35 och 45, klagade på det dåliga utbudet. De vill ha män som tränar, men inte för mycket. Han ska ha håret kvar, ha ett bra och välavlönat jobb, men absolut inte skryta om det. Han ska vara vältalig och kunna prata om sina känslor, men inte vara för mjuk och mesig. Han måste ha en hög akademisk utbildning (för de hade de och det går ju inte att prata med folk som har lägre utbildning). Sen var det en massa intressen som det var bra om drömmannen hade också. Inte konstigt att de var singlar, tänkte jag (som också var singel men utan dessa krav). Hon hade haft tur, bruden, menade de, som hittat en man.