Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

Hur bantar man en lat fet katt ?

guchi skrev 2014-05-26 08:25:42 följande:

Hon får kalorisnål Royal Canin, hon måste äta den sorten då hon har  haft/har problem med kristaller.
    Fast jag kunde ju gå ut med henne en timme om dagen eller så. Då får hon iaf. röra på sig lite.

Exakt vilken Royal använder du? Vad åt katten innan? Bästa sättet är att enbart ge blötmat, tex Mjau i tetra.
  • nemo1
    Fjäderfämjöl, ris, veteglutenfoder*, majsmjöl, lignocellulosa, majsglutenfoder, Mineraler, animaliskt fett, animaliskt protein (hydrolyserad), fiskolja, sojaolja, frukto-oligosackarider, torkat ägg, hydrolyserade skaldjur (källa till glukosamin), tagetesmjöl (källa till lutein).

Hela 21.3% kolhydrater=socker=fetma Och endast 11% fett, en katt bör få i sig 20-22% fett via maten då de utvinner sin energi därifrån. En katt blir inte tjock av fett utan av just kolhydrater.

Med dessa ingredienser får du aldrig katten att gå ner i vikt. Du svarade inte på vad du gav katten för mat innan detta foder?
    En katt med urinvägsbesvär ska ha i sig vätska vätska och åter vätska för att ständigt spola igenom urinvägar och blåsa och på så vis minska risken för sten.
    Blötmat innehåller enbart animaliskt protein och just vätska, precis som deras naturliga bytesdjur. äter en katt enbart torrfoder så måste de dricka minst 1/2 dl/kg kroppsvikt och dag, vilket väldigt få katter gör.
  • nemo1
    guchi skrev 2014-05-26 19:03:11 följande:
    Ja alltså hon har inte problem med kristaller sedan hon ätit veterinärfodret som gör henne fet (vet detta) men utan det fodret blir hon sjuk. Innan åt hon vanlig burkmat pussi och liknande och lite torrfoder. Hon dricker och kissar bra, har alltid två stora vattenskålar framme.
    Ett stort problem är att kristaller bildas redan 30-60 min utanför kattens kropp vid urinprovtagningen så analyseras inte provet omedelbart så ger det en falsk "diagnos". Vad hade din katt för problem då du sökte veterinär, vad var symtomen?
  • nemo1
    guchi skrev 2014-05-26 21:24:27 följande:

Förstår inte vad du vill få sagt i din första mening.
    Tråden handlar inte om struvitkristaller utan om att min katt är överviktig.

Fast nu ville du veta hur du skulle få ner din katt i vikt och det får du inte med det fodret du ger. Jag menar att katten kanske äter ett foder den inte behöver. De flesta katter har normalt lite kristaller och vid en urinprovtagning som inte analyseras direkt så har det hunnit bildas en massa kristaller.

Om katten äter fodret i onödan så ger det enbart negativ effekt då katten blir tjock av ett sånt foder. Ge enbart blötmat så ska du se att katten tappar vikt. Den vätskan katten då får i sig ser till att spola rent i blåsan och minskar på så sätt risken för sten. Och självklart så ska man aktivera sina katter.
  • nemo1
    Lavskrikan skrev 2014-05-28 17:50:41 följande:

Min kisse har också blivit fet av det fodret. Ett jävla dilemma för har man haft problemet med kristaller en gång vill man aldrig mer se det. Fruktansvärt vilken plåga för katten. Jag blandar och titrerar långsamt ned mängden urinfoder medan jag ökar på dietfoder.
    Tyvärr är denna värld alltid full av folk som vet precis vad som är bäst för just dig, självutnämnda veterinärer i en vetenskap som inte är exakt utan varierar med individer. Det gäller väl att testa olika möjligheter och se vilket som hjälper.
    Vad ger du för dietfoder?
  • nemo1
    guchi skrev 2014-05-28 19:07:04 följande:

Fodret hon får är just mot kristallerna (mycket plågsamt för katten minsann) fast i dietvariant. Nu får hon 1/4-1/3 mindre och det märks, hon är efter mig hela tiden, kurrar, stryker på benen och spinner. Men icke sa nicke, hon får vara hur hungrig hon vill fram tills natten. Hennes magsäck kommer att krympa.

Det enda hon leker med är cat nip leksaker. Det var ett tag sen hon hade det, hon dräglar så förbaskat och bits.

Jag frågade "lavskrikan" vad hon gav för dietfoder. Vad din katt får vet jag ju redan.

Jag hävdar fortfarande att du aldrig kan få ner katten i vikt med det foder du ger. Det kommer att sluta med fettlever istället när du ger katten så lite foder att den går och skriker efter mat.
    Det som gäller vid urinvägsbesvär är vatten vatten vatten, tom Agria har gått ut på sin hemsida och informerar om att ge sina katter blötmat istället för torrfoder. Ge katten endast blötmat, fri tillgång så ska du se att du får en frisk slank katt.
  • nemo1
    guchi skrev 2014-05-28 20:36:09 följande:

Jag svarade på vad lavskrikan citerat.

1/4 mindre foder är inte svält så fettlever lär hon inte få. Hon både äter och dricker ordentligt. Fodret hon får kan jag inte upphöra att ge henne eftersom kristallerna kommer tillbaka om jag gör det. Det var bla, det lavskrikan och jag skrev om.

Kristaller bildas då ph värdet ändras vilket det gör av tex spannmål, vilket fodret du ger har massor av. Leta på nätet eftersom du inte tror jag har fog för vad jag skriver. Din katt dricker säkerligen inte så mycket som den behöver, dvs 1/2 dl/kg kroppsvikt och dag, minst. Blötmat enbart och du slipper det dyra veterinärfodret.
  • nemo1
    guchi skrev 2014-05-29 08:06:57 följande:
    Har du förslag på blöt dietmat som är gjort för att hålla kristallerna borta ?

När man ger bra blötmat behövs ingen "dietmat". En bra blötmat innehåller animaliskt protein och vatten, ingenting annat. Många av de stora fodermärkena har tyvärr blandat i tex spannmål och socker/salt.
    Mjau är en av de bästa likaså Bozita.
Svar på tråden Hur bantar man en lat fet katt ?