Inlägg från: realist14 |Visa alla inlägg
  • realist14

Jag fattar inte hatet mot SD

Errol Flynn skrev 2014-06-23 19:30:24 följande:
    Reinfeldt skiter i allt. Han kommer dra från det här landet snart. Lämnar det sjunkande skeppet som den råtta han är.
    I annat fall blir han utkastad med huvudet före.
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-06-24 00:27:21 följande:
    Mm, och det är märkligt att de som ständigt gnäller om att invandrare inte vill anpassa sig till den svenska kulturen så ofta själva totalt saknar förankring i grundläggande svenska tänkesätt och traditioner.

Kasta ut råttan Reinfeldt ur landet med huvudet före

Tongångarna känns igen.
    Och då är det här ändå ett öppet forum - man kan ju undra vad som sägs i mer slutna sammanhang.
    Var det mitt inlägg du syftade på så var det inte så det stod där.
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-06-24 15:02:23 följande:
    Nej, det var samspelet mellan dig och en annan sverigedemokrat jag syftade på, därav avsaknaden av citationstecken.

Errol skrev: "Reinfeldt skiter i allt. Han kommer dra från det här landet snart. Lämnar det sjunkande skeppet som den råtta han är."

Du replikerade: "I annat fall blir han utkastad med huvudet före. "

Errol svarade: "I wish."

Jag är medveten om att det finns en alternativ förklaring till att ni vill kasta ut Sveriges folkvalda statsminister ur landet med huvudet före - att det skulle kunna vara så att det är så det brukar låta bland sektanhängarna, att det kan vara ett slags sverigedemokratiskt läte bara, utan egentlig innebörd på svenska.

Inte desto mindre kan man i så fall uppmärksamma att era läten översatta till svenska har en synnerligen odemokratisk innebörd.
    Och det tog du bokstavligt eller???? Koppla av. Vi raljerade lite. Knappast något dolt mellan raderna i det, med smileysar och allt.....

Vad gäller det andra du skrev som jag då får utgå från också var en släng åt mitt håll, dvs

"Mm, och det är märkligt att de som ständigt gnäller om att invandrare inte vill anpassa sig till den svenska kulturen så ofta själva totalt saknar förankring i grundläggande svenska tänkesätt och traditioner."

Så har jag inte varken gnällt eller påstått något generellt, skulle aldrig göra det,
    Jag kan vara krass och verklighetförankrad, men tramsar och generaliserar gör jag icke.

Har fö inte bestämt mig för vad jag ska rösta på, vill ha bort nuvarande regering, det är det enda jag bestämt vet.
    Om du av mina förhållandevis tama och sansade inlägg, drar slutsatser på det sätt du verkar göra, så säger det mer om dig än om mig.

• realist14
    FDFMGA skrev 2014-06-24 16:48:00 följande:
    Ni raljerade om råttan Reinfeldt som ska kastas ut ur Sverige med huvudet före.

Jaha - och du tror inte att detta säger så mycket mer om er än om Reinfeldt!.

Jag har varit aktiv på det här forumet i så många år att jag tycker att sverigedemokrater har en tendens att raljera på ett sätt som tydligt visar var de står.

Jämförelsevis är ju "råtta" och "kastas ut ur landet med huvudet före" relativt milda uttryck för det sverigedemokratiska språkbruket, åtminstone jämfört med dem som raljerar över vilka som borde avrättas som landsförrädare eller "kulturberikas" av ett gäng invandrare.

Jag tror att sverigedemokraters sätt att raljera är en orsak till att partiet är så illa sett av oss svenskar, särskilt mot bakgrund av att anhängarna själva  är så oerhört snarstuckna.

Tänk dig reaktionen om någon skulle kalla Åkesson för en råtta som borde sparkas ut ur landet med huvudet före.  Ett sånt påstående skulle vara bortmodererat inom några minuter efter en skur av anmälningar.

Får jag fråga varför man raljerar om vem som ska förlora sin rätt att bo i Sverige?
    Ja just det, raljera=skämta.
    Så varför tar du skämt på blodigt allvar och sitter och analyserar det.

Om jag på allvar hade tyckt det så hade jag uttryckt det- på allvar.

Och allvarligt- att uttrycka sig som du exemplifierade, är väl ändå en hyfsat stoor skillnad från det jag skrev.
    Osmakiga tongångar med lite allvarligare budskap, jämfört med ett smiley-försett raljerande...

(skrev aldrig råtta för den delen)

• realist14
    FDFMGA skrev 2014-06-24 17:25:01 följande:
    Vi kommer inte längre.

Det är knappast min uppgift att förklara för sverigedemokrater att partiet har en bakgrund som innebär att deras skämt kan ses som osmakliga av folk utanför partiet.

Inför förra riksdagsvalet gjorde partiledningen en båtresa över Östersjön, med stigande promillehalt blev de allt skämtsammare och sjöng bland annat skämtsamma visor om mordet på Olof Palme.

Ett exempel på hur olika man kan tolka saker och ting, alla uppfattade inte skämtsamheten i ledarnas sång.
    Jäkla tjat om SD....
    Jag har väl ingen skuld i hur de agerar och hur deras anhängare låter.

Håller med dig om att de har en del att putsa på i det gänget dock, finslipade är väl inte ett ord man förknippar med dem direkt.

Riktigt osmakligt om Palme om det var sant, hade bett den personen att fara åt varmare trakter om jag hört det. Gillade honom.

• realist14
    FDFMGA skrev 2014-06-24 17:50:44 följande:
    Ja, det är det väl - fast det här är ju likt en miljard andra trådar en tråd som har SD som tema - men åtminstone ur mitt perspektiv är det bara på nätet det tjatas om SD - i verkliga livet måste det vara månader sen jag pratade om SD.

Av någon anledning förkvävs all annan politisk diskussion av den infantilisering SD-anhängarna står för, samt frekvensen av nya trådar,  med samma tjat om att allt är invandringens fel och att allt blir bra bara alla inser att SD har rätt.
    Tja, tror mer det är svansen som uttrycker det så, och svans har de, och den består inte av det ihopsamlade favoriterna för diplomatposter . Inte de som låter så iallafall.
    Sen tror jag det är rätt många vanliga svenssons, också....kanske de röstar mer i brist på annat...ingen annan som tar de frågorna...

Vad värre är, är väl att frågorna är så känsliga att det knappt går att prat om dem, annat än på forum...för folk har ju åsikter...men som du säger, irl vågar det inte ha det...där har du väl det stora problemet.

• realist14
    FDFMGA skrev 2014-06-24 18:39:46 följande:
    Jag vet inte - tycker snarare att det är tvärtom.

Att det privat går att diskutera allt mellan himmel och jord, inklusive kritik mot invandringspolitiken och att de jag träffar verkligen är uppriktiga, oavsett om det gäller invandring eller den kommunala inkompetensen eller varför privatföretags ledningar proppas igen av nickedockor.

Problemet är väl bara att de lösningar man kommer fram till kanske inte alltid verkar så genomtänkta att de skulle hålla för en kritisk analys - sådär dagen efter.
    Jodå, men vågar folk säga vad de tycker då? Menar inte på tu man hand med nära vänner, då går det kanske, men i fikarummet på jobbet, tex? Hur raka vågar folk vara med tanke på att man får rasistsämpeln direkt.
  • realist14
    Dorian Ertymexx skrev 2014-06-24 22:43:40 följande:
    Lustigt, när andra raljerar om SD blir det höga pip och offerkoftor.
    Jasså, ja det kanske det blir, har inte sett så mycket av det iofs, så få som vågar säga att de röstar på dem. :)
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-06-25 14:10:42 följande:
    Även där är min uppfattning den motsatta. Jag anser att det snarare är så att somliga använder "då får man rasist rasiststämpeln" som ett försvar på en nivå som egentligen omöjliggör all diskussion.

Exempel på det är påståenden som att man inte får sjunga nationalsången längre utan att bli sedd som rasist, att man får inte kritisera invandringspolitiken eller anse att man ska ställa större krav på dem som lever i Sverige, invandrare inräknade, utan att bli kallad rasist.

Min uppfattning är att man kan göra väldigt mycket utan att bli sedd som rasist och att det är på helt andra grunder som folk i allmänhet bedömer att någon har rasistiska åsikter.
    Men de flesta VILL ju prata om problemen. Skulle de då inbilla sig och förstora problemet och på så sätt lägga krokben för den möjligheten?

Tycker när jag läser i diskussionsforum tex att det verkligen inte behövs mycket och att folk är reptilsnabba på att lägga till ord och betydelser som inte ens skrivits..har själv varit med om det i egna trådar här. Det påstås att jag skrivit både det ena och andra fast det inte har stått en stavelse om det. ( titta gärna i tråden "är det rasism att vilja dra ner på invandringen ett tag" som jag skapat, där drar det igång på en gång ) Med samma överkänslighet så övertolkas ofta det skrivna och man hittar rasismen, vill man hitta den så gör man sannolikt det)

Prata om tiggare och invandrare är ju minerad mark, något annat kan du ju inte påstå. (undantag finns som vanligt alltid)

Vad gäller nationalsången och div andra gamla traditioner på tex skolan så vet jag ju att det skett förändringar i en del skolor, en vän berättade nyligen att de tom pratades klädsel på skolan hennes barn gick i, att den skulle anpassas till religiösa grupper....
    Som allt annat så reagerar man inte förrän man fått höra det lite för många gånger och i olika versioner, Engångsfall och undantag retar rimligen inte upp folk på samma sätt, och jag vill påstå att vad gäller anpassning under ruriken -PK, har försök skett på rätt många skolor i landet....om de sen har åtgärdats eller inte överallt vet jag inte men det har varit uppe på tal iaf. Vilket är illa nog.
  • realist14
    de Robespierre skrev 2014-06-25 15:39:35 följande:
    Det florerar så mycket rykten, desinformation och rena lögner att jag kan förstå att sanningen ibland kan ha svårt att synas eller att folk ibland har alldeles för bråttom att tro på det innan man har kollat upp fakta bakom det som skrivs. Det kan ibland vara rent ut sagt förvirrande men det finns ju även ett fåtal som verkar vilja att det skall vara på ett visst sätt. för det stärker deras agenda eller världsbild. När det sedan visar sig vara felaktigt så hoppar man snabbt på nästa sak utan att ta till sig att man hade fel, tolkade det på fel sätt eller faktiskt blev förd bakom ljuset.

När det gäller frågan om tiggare så överväger inställningen till lösningen på problemet något som kan sammanfattas till: Förbjud tiggeri och släng ut dem. Jag kan förstå att man kan tycka att denna lösning är oempatisk och saknar medmänsklighet. När man sen börjar ifrågasätta denna quick fix och går lite på djupet så är vi dock alla överens efter ett tag att den egentliga lösningen ligger på att förbättra förhållandena i hemlandet. Men den reflexmässiga initiala reaktionen som överväger är dock: Förbjud och ut med dom. 

Det där med religion och seder i skolan har varit en het potatis under många år. Folk har berättat i forum att många svenska skolor inte får ha avslutning i kyrkan för att det skulle stöta sig med invandrare med annan religiös åskådning. När man tillsist gjorde en undersökning bland ca 4000st grundskolor så fick man svar från ca 1400st utav dessa och svaret visade sig att vara helt annat än det som vissa ville göra gällande.
    sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/416/8438.pdf

Dessutom har vi i Sverige sedan 70-talet varit mycket drivande i att skapa ett sekulärt samhälle där religionen inte skall ha en lika framträdande och dominant roll i bl.a skolan och utbildningen. Skilsmässan mellan staten och Svenska Kyrkan är ett tydligt exempel på det. Så det faller sig naturligt att skolavslutningar i kyrkan inte har varit lika självklart som under tidigare årtionden.
    Det verkar vara så som du skriver, har en underbar tråd som jag startade där en av de första kommentrerna är ett praktexempel på det. Ibland undrar man....

Ang: den reflexmässiga initiala reaktionen som överväger är dock: Förbjud och ut med dom. 
    Så tror jag att det helt enkelt är så att folk är lite fed up och inte känner att deras rätt någonsin prioriteras. Man kan få intrycket att vi bara ska finna oss i allt. Och lever man i extrem-områdena vad gäller tiggarna,  så är tålamodet rejält mycket mer tärt  än för de människor som har turen att slippa eländet, kanske både på hemmaplan och vid arbetet.
    (dessa är ju i regel lite mer nedlåtande och arroganta mot den frustration som "vi drabbade" har så de är lätta att känna igen.

Tror säkert att ang religion och sedvänjor att många ännu får leva kvar tack o lov..som jag skrev så är jag medveten om att det dessbättre avblåstes på många håll, men det var uppe på tapeten, och vi vet inget om fortsättningen och hur tongångarna blir nästa gång, eller hur.

Ju piggare media är på att hänga ut folk som inte snällt infinner sig i den liberala mittfåran som de bestämt är den enda rätta, ju fler skitnödiga rektorer på alla skolor som är livrädda att gör fel och då är det lätt hänt att galna beslut fattas .
  • realist14
    FDFMGA skrev 2014-06-26 11:00:39 följande:
    Ögnade igenom tråden. Jag tycker inte att den ger stöd till ditt påstående att "rasiststämpeln" tas fram utan anledning.
    Och vilken anledning berättigar att den tas fram då?
  • realist14
    de Robespierre skrev 2014-06-26 11:14:39 följande:
    (Missade att citera dig så jag tar det en gång till så du får en flagga att jag frågar)

Du nämner det där med "rätt":

..inte känner att deras rätt någonsin prioriteras

Vad för rätt menar du då?
    Tror att många (har även hört det på några och och känner bitvis så själv) känner att i många sakfrågor så är det vi som ska "finna oss".

Tiggarna på gatorna - deras rätt att vara här med allt det innebär är viktigare än vår rätt att kunna gå ofredade på gatorna.

Man kan tex inte ställa krav på invandrare att genomgå hälsoundersökniing, deras rätt att inte bli tvingade till något verkar väga tyngre än vår rätt att slippa utsättas för sjukdomar.

Invandrare med psykiska sjukdomar/trauman, som är som levande osäkrade granater i många fall- deras rätt att fritt gå på gatorna innan de fått behandling väger tyngre än vår rätt att känna oss trygga på gatorna.

OSv osv....

Brottslingar, annat kapitel, ( och de kan givetvis vara svenskar också), deras rätt att gå på permis och komma ut i förtid osv osv, all deras rätt väger såå mycket tyngre än offren som utsätts för dem som många gånger knappt blir förvarnade innan brottslingen i fråga släpps ut.

En kriminell pappa tex har RÄTT att träffa sitt barn även om barnet är livrädd och det är uppenbart att hen mår dåligt av det..

En pappa som suttit fängelse för att ha misshandlat mamma o barn, tilldöms egen vårdnad av tingsrätten.

Några exempel- det finns en liten röd tråd där, eller hur.  Man har två sidor- man utnämner den ena sidan  till " offer", den vars rätt alltid ska värnas oavsett , och motsatsen, den andre sidan vars rätt kommer i skymundan, och som får stå tillbaka.

Detta tror jag folk är rejält less på!!!

• realist14
    de Robespierre skrev 2014-06-26 16:17:31 följande:
    Okey. Men min första fråga är vilken koppling tiggarna har till detta? För om vi samlade ihop alla, körde dem till gränsen och utvisade dom så skulle det inte ha någon påverkan på allt det vi är missnöjda med här i livet. Det låter snarare som om vi tömmer ryggsäcken över dem för allt annat orätt i livet. Igår vad det snabbköpskassörskan som fick skit för att Arla hade höjt priset med 50 öre. Idag tiggarna. Fast ilskan i grunden handlar om något helt annat än vad snabbköpskassörskan eller tiggaren varken kan hållas ansvarig för eller på något sätt påverka.

Vet inte något om det där med hälsoundersökningar och ev krav på det. Det jag däremot vet är att de som har möjlighet till att få det ofta utnyttjar den möjligheten.

Traumatiserade personer är nog ett "naturligt" resultat efter ha sett död och förintelse. Konstigt vore annars för det hade varit skrämmande om personen inte visar naturliga och mänskliga reaktioner. PTSD är något som finns överallt i vårt samhälle där personer har utsatts eller upplevt för något fruktansvärt. Och det kräver vård för att man skall bli bättre. Oavsett om det handlar om att man har upplevt krig, varit utsatt för övergrepp eller varit med om en olycka eller en katastrof. Men vi kan aldrig hålla offren skyldiga för det som de har utsatts för.

Jag kan hålla med om att vården inom detta område ofta har övrigt att önska och då menar jag fördelningen, administrationen och resurserna.

Kriminalvården i Sverige är ingen statisk sak. Den måste hela tiden anpassas efter de förändringar som sker i vårt samhälle. Men samtidigt så har vi en "vård" vilket innebär att man inte bara skall förvaras utan även med alla medel få den frihetsberövade att inse det felaktiga val den har gjort och sedan välja den lagliga vägen i samhället. Att bli en god medborgare och betala tillbaka till samhället det "han är skyldig". Till skillnad till en del andra länder där fängelsestraff bara är ett straff och att man låser in personen och sedan tror att den skall vara okey när den kommer ut efter 15-20 år.

Men inget är svart eller vitt här i livet och det sker (och kommer alltid att kunna ske) felbedömningar eller fall som aldrig slutar bra. Som tur var är de få jämfört med de som väljer den smala vägen till sist. Men i slutänden så handlar det om lagar vi själva utformar men kanske mest - hur vårt rättssystem väljer att tolka dem. Om vi inte gillar en lag så påverka en förändring. Om ett dom är åt helvete så påpeka det och försök få nämnden/lagmannen/domare/whatever att bli utbytt. För inget kommer att ske eller förändras så länge vi tyst går vidare utan att protestera och istället tar ut besvikelsen på en oskyldig snabbköpskassörska eller tiggare.

Njae tiggarna var bara en av många frågor. Men många tycker måttet är rågat och känner att de inte har trygghet i närområdet, men man hör inte ett ljud om annat än åtgärder för tiggarnas del, folk i övrigt ska bara finna sig, tiggarna har ju rätt att vara här. Även rätten att använda våra parker och buskar som latriner och även rätt att skräpa ner och kampera på gatorna som om inget...i vilket civilicerat land kan vi göra så utan att åka ut så det dammar??
    Och jag tycker de beter sig rätt illa, så att de ska ha fått ilska över sig oförskyllt håller jag inte med om. Finns skäl att många tycker det är nog nu.

Ca 40 procent av de som kommer tar den frivilliga hälsoundersökningen. Hörde på p4 att man hade någon ide om att göra en berättelse som skulle inspirera resten att göra detsamma...ja su läste rätt, berättelse. Ställa krav kom inte på frågan tydligen, näe det vore väl att vara fööör hård :-/
    Finns en hel del länder där vi inte komemr in utan erfodrderliga vaccinationer och vi kan inte ens ta in ett äpple i vissa...men sjukdomar i lilla sverige, inga problem.

ABsolut, du har rätt, PTS är nog väldigt naturligt.....men det gör det inte mer ofarligt för oss att behöva leva bland dessa som eftersom vi skurit ner på psykvården så in i h knappast kan tillgodose alla dessa, och eftersom det inte finns krav på hälsoundersökning, hur kan de ens upptäckas???

Klart man vill rehabilitera och det är väl vackert med den tanken men det ska inte ske på bekostnad av offrens väl och risken att de får yterligare men för livet vilket har skett flertal gånger. Måste man välja mellan två personers väl, så ska det inte alltid vara förävarens väl som ska gälla.
  • realist14
    de Robespierre skrev 2014-06-26 16:17:31 följande:
    Vet inte något om det där med hälsoundersökningar och ev krav på det. Det jag däremot vet är att de som har möjlighet till att få det ofta utnyttjar den möjligheten.
    Man häpnar.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5853183

Alla asylsökande som kommer till Sverige har rätt till en gratis hälsoundersökning när man kommer. Men de senaste åren har endast 40 procent deltagit. Och det här är ett problem, säger hon.

Därför uppkom idén att skriva radiopjäsen "Amina gifter sig" som följer en muntlig berättartradition bland somalier som präglar deras sätt att söka intresse för vissa ämnen, säger Eva Thyselius som jobbar på Folkhälsomyndigheten och delprojektledare till denna satsning.

? Det vi försöker göra med "Amina gifter sig" är att återskapa denna muntliga starka och fina berättartradition som finns bland somalier. Man är väldigt duktiga där på att sprida information till varandra, men muntligt.

Radioteaterpjäsen ska underhålla men även få fler nyanlända somalier att gå på den hälsoundersökning som många undviker. Eva Thyselius menar att personer som undviker hälsoundersökningen inte får sina hälsoproblem identifierade och får hjälp.

Men det är också ett samhällsproblem, om man inte hittar källan till smittor som kan vara farliga för andra. Att det blir så här är delvis Migrationsverket och Landstingens ansvar, som inte samarbetar som de ska och ignorerar vad den andra gör i frågan, menar Eva Thyselius. Khalid Geire, stand up-komiker från Helsingborg som skrivit manuset ,säger så här till P4 Radio Malmöhus:

? Vi har en väldigt lång och stark tradition i Somalia, det muntliga berättandet. Vill man nå somalier är vår erfarenhet att det är väldigt lätt om man når genom en berättelse eller muntlig form.

• realist14
    de Robespierre skrev 2014-06-30 14:51:01 följande:
    realist14 skrev 2014-06-26 17:59:16 följande:
    Man häpnar.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Alla asylsökande som kommer till Sverige har rätt till en gratis hälsoundersökning när man kommer. Men de senaste åren har endast 40 procent deltagit. Och det här är ett problem, säger hon.

Därför uppkom idén att skriva radiopjäsen "Amina gifter sig" som följer en muntlig berättartradition bland somalier som präglar deras sätt att söka intresse för vissa ämnen, säger Eva Thyselius som jobbar på Folkhälsomyndigheten och delprojektledare till denna satsning.

Det vi försöker göra med "Amina gifter sig" är att återskapa denna muntliga starka och fina berättartradition som finns bland somalier. Man är väldigt duktiga där på att sprida information till varandra, men muntligt.

Radioteaterpjäsen ska underhålla men även få fler nyanlända somalier att gå på den hälsoundersökning som många undviker. Eva Thyselius menar att personer som undviker hälsoundersökningen inte får sina hälsoproblem identifierade och får hjälp.

Men det är också ett samhällsproblem, om man inte hittar källan till smittor som kan vara farliga för andra. Att det blir så här är delvis Migrationsverket och Landstingens ansvar, som inte samarbetar som de ska och ignorerar vad den andra gör i frågan, menar Eva Thyselius. Khalid Geire, stand up-komiker från Helsingborg som skrivit manuset ,säger så här till P4 Radio Malmöhus:

Vi har en väldigt lång och stark tradition i Somalia, det muntliga berättandet. Vill man nå somalier är vår erfarenhet att det är väldigt lätt om man når genom en berättelse eller muntlig form.

Man skulle alltid kunna önska sig att alla visste exakt hur saker förhöll sig och metoden du beskriver kan låta märklig. Men om man uppnår positivt resultat så spelar det väl inte så stor roll hur vägen dit så ut. Det är även ett återkommande fenomen att folk som kommer från krigshärjade områden eller totalitära regimer kan ha utsatts för tortyr eller hot om det. En läkarundersökning, eller något som ens påminner om det, kan väcka skräck, ångest eller misstänksamhet vilket tar tid att arbeta bort hos någon med PTSD. Lägg sedan till de som har haft negativa erfarenheter med läkarvård tidigare.

Men jag hör vad du säger Flört
    Skräck och misstänksamhet får de väl stå ut med då....vad tror du en människa känner som blir nerslagen av en sådan person då...skitbra, så har vi två psykfall istf en.....och en nermonterad psykvård. Jippie. :-/ 
  • realist14
    de Robespierre skrev 2014-06-30 16:58:07 följande:
    2013 hade Sverige över 1 miljon registrerade övernattningar från folk från Europa och resten av världen. Om man betänker hur snabbt smitta kan sprida sig idag så är dessa personer också en riskfaktor. Lägg sedan till vårt eget resande till riskländer och det som vi har möjlighet att få med oss hem.
    Menar du de som reser på¨semster till hemländerna?
    Det är väl vaccinationskrav om man åker till vissa länder iaf....hoppas att det gäller även dem.

• realist14
    de Robespierre skrev 2014-06-30 20:38:57 följande:
    Visst är det så. När det gäller Ebola så är blir patienten sjuk väldigt snabbt och så pass sjuk att den knappast orkar förflytta sig ens till närmaste stad på egen hand. Så inkubationstiden är snabb och det smittar bara genom kroppsvätskor. Däremot kanske man bör vara medveten om hur fort en smittsam sjukdom som t.ex MERS, SARS eller liknande kan förflytta sig via folk som reser. Eller som en del forskare säger - Flygplatser är Pandemiernas bästa vän.
    discovermagazine.com/2012/nov/03-airports-are-pandemics-best-friend
    men det finns hopp nu, med radioteaterns hjälp :-/

• realist14
    de Robespierre skrev 2014-06-30 21:10:10 följande:
    Hoppas att jag har rätt när jag säger att du knappast lär se Ebola (eller andra VHF) här i Sverige. Däremot utsätter du dig alltid för en risk när du ger dig ut och reser i Europa och Internationellt. Då mest pga att du korsar vägen med potentiellt smittade personer fast risken är mycket mycket liten.
    Vet inte vilka sjukdomar som avsågs, men jag vill inte ha någon av dem kan jag säga.
Svar på tråden Jag fattar inte hatet mot SD