• Anonym (dödsångest)

    Sjukt orolig för efterkontroll, cancer

    Jag vet inte vart ja ska ta vägen, orkar inte sköta mitt jobb eller liv längre när efterkontrollerna är nära.


    Dödsångesten är så hemsk att ja inte ens orkar gå upp ur sängen längre, även om ja hade en ganska bra prognos redan från början så är oron knappt hanterbart. Ja fick cancer väldigt tidigt, redan vid 18 års ålder. Är idag 20 och blivit opererad och allt ser bra ut.


    Jag vågar inte prata med mina föräldrar eller flickvän om de då jag inte vill få dom oroliga, stackarna har fått mått dåligt redan nog mycket över mig nu känns de som. Känns speciellt mycket nu för de är snart exakt 2 år sen ja fick min diagnos, så sommaren är lite extra jobbig just nu, vill inte uppleva samma sak som förra året.. 


    Är det någon mer här som går igenom samma sak och har sin efterkontroller snart som skulle vilja dela några ord är ja tacksam!


     

  • Svar på tråden Sjukt orolig för efterkontroll, cancer
  • Anonym (007)

    Hej vännen.
    Tråden har på något vis halkat bort för uppdateringar för mig så jag har inte sett den.
    Så jäkla trist besked du fick.
    Men tänk på att vården har gått så ofantligt mycket framåt då det gäller cancer de sista åren.
    För var nästan all cancer en dödsdom och nu klarar dom upp massor faktiskt.
    Va tur att dom hittade tumörerna i alla fall, och att det var två "singlar".
    Dom kan ju kapa i levern nuförtiden och låta den växa till sig igen.
    Jag tänker massor på dig och vill att du ska få må så´gott du kan.
    Kram. Hjärta

  • Anonym (dödsångest)
    Anonym (007) skrev 2015-01-25 09:04:11 följande:

    Hej vännen.
    Tråden har på något vis halkat bort för uppdateringar för mig så jag har inte sett den.
    Så jäkla trist besked du fick.
    Men tänk på att vården har gått så ofantligt mycket framåt då det gäller cancer de sista åren.
    För var nästan all cancer en dödsdom och nu klarar dom upp massor faktiskt.
    Va tur att dom hittade tumörerna i alla fall, och att det var två "singlar".
    Dom kan ju kapa i levern nuförtiden och låta den växa till sig igen.
    Jag tänker massor på dig och vill att du ska få må så´gott du kan.
    Kram. Hjärta


    Ja, det var en tråkig start på det nya året. Gjort en titthålsoperation samt pet-scan nu, röntgen visade dock 2 nya tumörer som inte syntes på den första operationen, alltså har jag kanske 2 små samt 2 väldigt små. Men det skulle inte spela någon roll, operationen blir av i början av februari, läkarna verkar positiva så det är ganska så skönt :) Samt att det endast är i levern är ju ett stort +, så det blir väl cellgiftbehandling igen efter jag kommit på benen igen, och hoppas att jävelskapet inte kommer tillbaka, vill vara tonåring nu igen Oskyldig


    Kul att du fick tag på tråden igen! Solig

  • Anonym (007)
    Anonym (dödsångest) skrev 2015-01-25 11:49:35 följande:

    Ja, det var en tråkig start på det nya året. Gjort en titthålsoperation samt pet-scan nu, röntgen visade dock 2 nya tumörer som inte syntes på den första operationen, alltså har jag kanske 2 små samt 2 väldigt små. Men det skulle inte spela någon roll, operationen blir av i början av februari, läkarna verkar positiva så det är ganska så skönt :) Samt att det endast är i levern är ju ett stort +, så det blir väl cellgiftbehandling igen efter jag kommit på benen igen, och hoppas att jävelskapet inte kommer tillbaka, vill vara tonåring nu igen Oskyldig


    Kul att du fick tag på tråden igen! Solig


    Jag är glad jag hittade dig. 
    Hoppas att operationen och allt annar går så lindrigt som möjligt för dig.
    Det är inte en lek förstås, men det kan ju få gå bra ändå.
    Nu ska jag hålla hårt i tråden så jag inte tappar bort dig igen.
    Håller tummar och tår för dig.
    Har en egen efterkontroll nu i Februari, så du får hålla en tumme för mig. 
  • Påven Johanna
    Anonym (007) skrev 2015-01-25 12:36:44 följande:
    Jag är glad jag hittade dig. 
    Hoppas att operationen och allt annar går så lindrigt som möjligt för dig.
    Det är inte en lek förstås, men det kan ju få gå bra ändå.
    Nu ska jag hålla hårt i tråden så jag inte tappar bort dig igen.
    Håller tummar och tår för dig.
    Har en egen efterkontroll nu i Februari, så du får hålla en tumme för mig. 
    Jag håller mina också! 
  • Anonym (007)
    Påven Johanna skrev 2015-01-25 14:39:05 följande:
    Jag håller mina också! 
    Solig
    Ju fler tummar desto bättre soppa! Eller. 
  • Anonym (dödsångest)
    Anonym (007) skrev 2015-01-25 12:36:44 följande:
    Jag är glad jag hittade dig. 
    Hoppas att operationen och allt annar går så lindrigt som möjligt för dig.
    Det är inte en lek förstås, men det kan ju få gå bra ändå.
    Nu ska jag hålla hårt i tråden så jag inte tappar bort dig igen.
    Håller tummar och tår för dig.
    Har en egen efterkontroll nu i Februari, så du får hålla en tumme för mig. 
    Håller tummar år tår för dig! Solig
  • Påven Johanna
    Anonym (007) skrev 2015-01-25 12:36:44 följande:
    Jag är glad jag hittade dig. 
    Hoppas att operationen och allt annar går så lindrigt som möjligt för dig.
    Det är inte en lek förstås, men det kan ju få gå bra ändå.
    Nu ska jag hålla hårt i tråden så jag inte tappar bort dig igen.
    Håller tummar och tår för dig.
    Har en egen efterkontroll nu i Februari, så du får hålla en tumme för mig. 
    Hur gick det för dig på din efterkontroll? Bra hoppas jag!
  • Anonym (dödsångest)

    Hallå! Det var ett bra tag sen jag uppdaterade här, jag lever faktiskt än otroligt nog!
    Hur läget ser ut just nu så är jag cancerfri, börjar med min första cytostatikakur imorgon, men det kan jag förklara lite längre ner i inlägget.

    Jag opererades i Linköping, otroligt bra sjukhus och läkare. Fick 3 av Sveriges bästa kirurger så det var skönt att veta att man hade riktiga proffs runt om sig.
    Tumörerna som visade sig vara 2 st var egentligen 4 st, 2 av dom satt i levern och 2 satt väldigt nära bukspottskörteln eller om dom faktiskt satt i självaste organet (var lite oklart det där och ville helt ärligt inte veta, så länge det är borta tänkte jag)

    Gick igenom en s.k whippleoperation, där dom tog bort en del av min tolvfingertarm samt minskade magsäcken lite, tog levern på 3 ställen samt lite av bukspottkörteln.
    Återhämtningen på sjukhuset tog upp till en månad, kändes som en evighet. 
    Idag sitter jag här och är nästan helt återställd förutom konditionen som inte är helt på topp, vilket inte är alls konstigt!
    Riktigt besviken på Uppsala som verkade ge upp hoppet om mig direkt, ville endast sätta mig på cellgifter direkt, men de accepterade inte läkaren på mitt hemsjukhus och jobbade som en dåre att få mig till Linköping, fixade dessa underbara kirurgen som såg ett ljus i tunneln! Tack vare honom skulle jag inte fått ännu en chans att överleva detta fanskap till sjukdom. 
    Imorgon är det dags för denna satans cytostatikan igen, kommer att bli upplagt som så att jag tar tablettform morgon/kväll i 14 dagar sen flytande form var 3e vecka. Förhoppningsvis så ska jag inte få allt för många biverkningar, tablettform verkar vara rätt snälla när det gäller det.
    Antar jag ej kommer få allt för höga doser då allt blir uppdelat på 6 månader som förra gången.
    Nu vet ni att jag är vid livet ännu iallafall, ska försöka uppdatera er lite mer ofta hur allt går! 

  • Mickan76

    Härligt att du mår ok ts! Vilken lycka att din läkare inte gav sig så att du blev opererad! Hoppas att cellgiftsbehandlingen blir så fri från biverkningar som bara är möjligt nu. Kram!

  • Anonym (dödsångest)

    Jag tror inte ja klarar av detta i ett halvår,mår så sjukt jävla dåligt efter första kuren.. Tror jag fick varenda biverkning av tabletterna, varenda nerv i kroppen drar ihop sig, fingrar och fötter tappar jag känsel i.. Kräkningar och illamående, såhär vill jag inte leva. Kan inte ens va ute i luften utan att nerverna börjar sticka på mig, har man rätt till annan behandling om man inte klarar av detta? Har aldrig sett så mycket tabletter mot biverkningar, ska ta 8 kortisontabletter samt 4 olika sorter till för illamåendet..

Svar på tråden Sjukt orolig för efterkontroll, cancer