• Schrewelius85

driva in skuld privat

Har fått ett plåster på halsen som säger att jag är skyldig Hen pengar. 3000kr precis. Jag är inte skyldig några pengar, finns heller inget som säger att jag är det. Pengarna har jag fått. Nu hotas de med att gå till kfm för o driva in skuld. Nån som varit med om nåt liknande? Vad krävs o vad behövs? Jag kommer såklart neka isf men nånsin varit med om detta?

• Svar på tråden driva in skuld privat
  • Stårschan

Kontakta Kronofogdemyndigheten själv i förebyggande syfte och hör vad de har att säga om din situation. Vet du med dig att du har torrt på fötterna så har du den som anser att du är skyldig honom pengar inget att komma med.

• zZzZz

Det går att använda kfm för att kräva in privat skuld, fast det behövs nog dokumentation, och liknande för att bevisa att det existerar, kontakta kfm i förebyggande syfte, och.Bestrid och Bestrid... 

Lycka till M :) 

• Blåbäret0

Lång process!

Skulle personen gå vidare att kräva skulden ska de först helst skickat ut en "faktura" till dig med 30 dagars betaltid, om de inte fått in pengar då kan ska de skriftligen kräva in skulden genom kfm.

Då skickas det ut papper till dig som du måste skriva på, sen får du papper om ärendet och om du vill bestrida och varför.

Sedan håller pappersgången på ett tag fram och tillbaka, med 14-30 dagars svarstid, sen kfm som ska hantera ärendet. Om du nekar och han inte har bevis blir det avslag på hans krav.

Efter det får han välja att gå vidare eller inte till tingsrätten, men det finns inte en enda jurist som skulle ta på sig en sådan låg summa! Riskerna är för höga, och jag hade svårt att hitta jurist att ta sig an mitt ärende som gällde 30.000 tillochmed!

Så med andra ord sitter du nog rätt tryggt, om han inte har bevis på att en skuld finns vill säga, eller är galen på något vis.

Så gick det till för några år sedan iallafall! Finns mer info på kfm hemsida.

Lycka till!

Svar på tråden driva in skuld privat