Jag arbetar som boendestödjare! Fråga mig vad ni vill!
Precis som rubriken lyder! Kbk! - Kör bara kör!
Precis som rubriken lyder! Kbk! - Kör bara kör!
Utifrån vad du berättar kan jag garantera att man med hjälp av en gemensam planering ihop med boendestödet och din pojkvän kan lösa en god struktur i vardagen :) Hoppas det går bra för honom och att han blir nöjd med insatserna! Det finns hjälp att få när man har den här typen av problematik man måste bara våga ta för sig. Vi är som "lägst" utbildade undersköterskor som läst någon form av inriktning på psykiatri/funktionshinder. Dom kallas för Habiliteringsassistenter. Mest är vi Aktiveringspedagoger som läst minst 400YH poäng Inom Rehab/gravfunktionsnedsättning. Det sistnämnda är min utbildning och jag är en av pedagogerna i vårat boendestöd. Läste 1 år till usk och hoppade sedan på aktpedagog utbildningen som tog mig 2 år att läsa.
Som jag har förstått det övergår man mer och mer till samma titulation ute i landet. Stödbiträde, stödassistent och stödpedagog, i nämnd ordning beroende på utbildning. Tanken är att stärka yrkesgruppen som i stort sett har samma arbetsuppgifter och få ordning på vad vi "kallas".
Som jag har förstått det övergår man mer och mer till samma titulation ute i landet. Stödbiträde, stödassistent och stödpedagog, i nämnd ordning beroende på utbildning. Tanken är att stärka yrkesgruppen som i stort sett har samma arbetsuppgifter och få ordning på vad vi "kallas".
Mina föräldrar är pensionärer i ganska dåligt skick och de har boendestöd. Det som oroar mig är att boendestöden (2 pers) mest verkar komma dit och sitta och prata med mina föräldrar. Jag har åtskilliga gånger försökt hjälpa mina föräldrar att ge praktiska uppgifter till stöden, men till svar får vi "Det är inte vår uppgift att städa". Nej ok. Mina föräldrar blir inte hjälpta av att dom kommer förbi och småpratar.Så min fråga är:
Vad är er uppgift?
Stödbiträde är motsvarande grad som vårdbiträde, har man ingen utbildning eller är under utbildning står det Stödbiträde på anställningsformuläret. Boendestöd är i första hand ingen städfunktion men kan absolut vara med och försöka motivera till städning och kan gott bistå med en del hjälp/stöd. Boendestödjare kan vara otroligt olika. Min väninna är väldigt handlingskraftig men hon har kollegor som på sin höjd masar sig till kunden och lyfter en kaffekopp.
Mina föräldrar är pensionärer i ganska dåligt skick och de har boendestöd. Det som oroar mig är att boendestöden (2 pers) mest verkar komma dit och sitta och prata med mina föräldrar. Jag har åtskilliga gånger försökt hjälpa mina föräldrar att ge praktiska uppgifter till stöden, men till svar får vi "Det är inte vår uppgift att städa". Nej ok. Mina föräldrar blir inte hjälpta av att dom kommer förbi och småpratar.Så min fråga är:
Vad är er uppgift?
Hej
Kommunen ger mig grymma problem. Jag går under LSS också utöver vad det nu finns mer, j-ävligt grymt oklart hela tiden och chockar mig så att jag blivit rädd för "vad kommer nu för regel som bryter ner min tillit och ger rädsla för allt vad "hjälp" heter" AS,PTSD,ETPS
En helt sjukt avgörande del för mig är att jag måste ha någon som kan åka/köra min bil som är anpassad efter mina handikapp. Jag har kraftiga ryggskador sen 16 år tillbaks. har inte kunnat sitta alls utan att omedelbart få utstrålningar som ger kramp mm. OP i Uppsala i höstas men inte bättre än så länge.
Jag behöver hjälp att köra till och från men kan då åka utan att mina smärtor blir förvärrade. Jag kan köra kortare sträckor när jag får chansen att kroppen håller, sommar - tillräckligt med hjälp så att jag slappanar av och kan göra mer själv de gånger som jag behöver/vill. Åka färdtjänst till någonstans där jag då MÅSTE ligga mer än korta satunder. Bår på affären? Jag måste och komma ut, se saker, känna - kan inte fungera psykiskt även med mat om jag inte är med och ser.
Hittills, Lunds kommun, sägs det att ingenting existerar och ingen får åka eller köra min bil.
Jag är för "frisk" för personlig assistent.
Finns det ingen plats för en människa som mig? Kan du ge mig hopp?
Jag bodde i en annan kommun längre upp i landet tidigare där de körde min bil om jag inte kunde, hemtjänst privat.
Det fungerar som så att vi utgår ifrån en genomförandeplan där det står specifikt vad som skall göras ihop med den här personen. Tex, Tisdag 10:00 ska Tove hem till Ove (brukaren) och handling står på schemat. Då går man tillsammans och gör detta. Vi stöttar brukaren att skriva tex matlista och att handlingen blir av och att rätt varor packas ner. Står det städ på schemat hjälper man till genom att bara nämna att idag städar vi och då kan du dammsuga så dammar jag (för att peppa). Vi ska bara vara en hjälpande han och inte göra sakerna åt brukarna utan försöka hjälpa dom att bli så självständiga som möjligt. Boendestöd skiljer sig från hemtjänst där man praktiskt taget gör allt åt brukaren. Det är heller ingen omvårdnad utan allt är ett stöd i vardagen enbart. Din pojkvän behöver verkligen inte skämmas, detta är ett så härligt arbete med mycket frihet och den kärleken och tacksamheten man får för det man gör är obeskrivlig. Bra lön är det ju inom LSS också.
Hej får boende stöd rätt skälla ut brukaren den har sakt fula saker i dag så fick min sambo en jäkla utskällning börja gråta rätt så känslig
Jag undrar vad det innebär att en Boendestödjare inte ska vara "vårdande"?
Hej! Vad är det för grundlön en boendestödjare har?
Krävs någon utbildning/erfarenhet?