• Anonym (fundersam)

Kallar alla sina styvbarn/föräldrar för bonus?

Min son kallar min sambo för Anders. Och min sambo kallar min son för Kalle. Det har aldrig varit tal om någon bonus hit eller dit, trotts att vi bott tillsammans i 3 år. Vi benämner dom inte ens styv/bonus när vi talar OM varandra. Ändå så har Anders och Kalle en väldigt nära relation (Kalles pappa är inte så aktiv i föräldrarskapet). Hur vanligt är det att man kallar sina bonusar för bonusar?

• Svar på tråden Kallar alla sina styvbarn/föräldrar för bonus?
  • Detoxtjejen

Jag har reagerat över ordet, mest pga att många verkar tycka att barn från tidigare relation mest är skit och absolut inte nån bonus...

• Anonym (fundersam)
    Detoxtjejen skrev 2014-05-27 06:08:29 följande:
    Jag har reagerat över ordet, mest pga att många verkar tycka att barn från tidigare relation mest är skit och absolut inte nån bonus...
    Ja, det har jag också faktikst. Trådar som "Jag hatar min bonus" låter fel. "Jag hatar mitt bihang" är kanske bättre? I vilket fall så ser jag inte direkt meningen med en definition? Det är inte hans pappa men det är obetydligt.
  • Detoxtjejen

Dessutom hette det ju plast och inte bonus fram till för något decennium sedan; lite mer rättvisande? Jag tycker styvmor/far/barn är helt ok. Det som finns i relationen är så mycket viktigare.

• Anonym (a)

Jag kallar min sambos barn för bonusar just för att jag ser det som en bonus inte ett bihang:) men om man känner att det är ett bihang skulle jag vell säga att bonus är fel ord.

• Anonym (...!)

Min son började säga bonuspappa om min kille själv. Han tyckte att det var pinsamt att säga mammas kille ;) Efter det säger vi bonusbarn/bonuspappa också. Jag säger också våra barn om barnen. Min dotter kallar min kille för XX pappa. Hon kallar sin bonusmorsa för mamma XX.

För min kille är det en jättebonus att ha fått två barn på köpet :)

• Anonym (fundersam)
    Detoxtjejen skrev 2014-05-27 06:20:27 följande:
    Dessutom hette det ju plast och inte bonus fram till för något decennium sedan; lite mer rättvisande? Jag tycker styvmor/far/barn är helt ok. Det som finns i relationen är så mycket viktigare.
    Ja, om jag benämnder det som något så säger jag styvbarn/styvpappa, men det är sällan det också. Oftast pratar jag bara om dom som "min partner" "min son" och deras relation som "mammas partner" eller "partners barn". Fast Anders brukar kalla Kalle för sin lille grabb när han pratar om honom med folk som inte känner oss =). Han är ju ansvarig, han hämtar och lämnar i skolan, aktiviteter, gör frukost, läser läxor. Allt som jag gör. Så han är ju egentligen lika mycket förälder. Att han inte är pappa förminskar inte hans roll i Kalles liv, i mina ögon.
  • Anonym (...!)
    Anonym (...!) skrev 2014-05-27 06:24:31 följande:
    Min son började säga bonuspappa om min kille själv. Han tyckte att det var pinsamt att säga mammas kille ;) Efter det säger vi bonusbarn/bonuspappa också. Jag säger också våra barn om barnen. Min dotter kallar min kille för XX pappa. Hon kallar sin bonusmorsa för mamma XX.

För min kille är det en jättebonus att ha fått två barn på köpet :)
    Kanske ska tillägga att jag är väldigt noga med att dom inte får säga bara pappa om min kille, han är inte deras pappa. Samma sak när barnen började kalla mig för mamma XX, då sa jag i från. Jag är mamma, mitt ex är pappa. Vill dom säga mamma/pappa till våra nya ska ett namn med in där :)
  • Detoxtjejen
    Anonym (...!) skrev 2014-05-27 06:26:18 följande:
    Kanske ska tillägga att jag är väldigt noga med att dom inte får säga bara pappa om min kille, han är inte deras pappa. Samma sak när barnen började kalla mig för mamma XX, då sa jag i från. Jag är mamma, mitt ex är pappa. Vill dom säga mamma/pappa till våra nya ska ett namn med in där :)

Det där är också lite intressant, för kan inte en styvfar faktiskt bli en pappa om han finns med hela uppväxten och ikläder sig en förälders roll? Det förutsätter förstås att den riktiga pappan dragit sig ur...
  • Detoxtjejen
    Anonym (a) skrev 2014-05-27 06:22:54 följande:
    Jag kallar min sambos barn för bonusar just för att jag ser det som en bonus inte ett bihang:) men om man känner att det är ett bihang skulle jag vell säga att bonus är fel ord.

Precis så borde ju alla barn i icke-kärnfamiljer få ha det!
  • Insanejane77

Vi säger förstås varandras förnamn till varandra men jag blir omnämnd som låtsasmamma och jag kallar min makes dotter för just så, min mans dotter eller bonusdotter.

Svar på tråden Kallar alla sina styvbarn/föräldrar för bonus?