mammalovis skrev 2014-05-27 21:54:39 följande:
Spännande att se hur ni röstat, då vi befinner oss i valet och kvalet. Storasyster är 3,5 år och lillasyster behöver ny stol. I sambons bil har vi satt en framåtvänd stol, men där åker hon inte så ofta. Den bakåtvända stolen kräver bordskniv för att få banden under metalldelarna till framsätet, vilket ändå tar en halvtimma så inte läge att flytta så enkelt. Det finns säkert extra band att köpa till, men sambon har sällan med min dotter ...
Tanken är att lillasyster får ny stol när skattepengarna kommer, dilemmat är väl bara att överhuvudtaget få in en stol bakom förarsätet, då vi har airbag utan nyckel fram. Jag vill ha barnen bak, så det vore intressant att veta vilken stol som funkar bakom förarsätet i en Ford Mondeo upp till 5-6 år som en del skriver.
En ford mondeo borde väl inte vara några problem med vilken stol som helst nästan?
Vi körde tills för någon vecka sedan en ford focus (alltså mindre än en mondeo...), jag sitter oftast ganska långt bak när jag kör, och vi hade en Britax Hiway bakom förarsätet och en Britax Twoway bakom passagerarsätet, utan att 4,5-åringen eller 2-åringen skulle ha några problem.
Nu har vi dessutom bytt tll en ÄNNU mindre bil (citroen c3 picasso), där jag har förarsätet maximalt långt bak och Hiwayen maximalt långt fram, vi har inga problem annat än att stödbenet är för kort (å andra sidan sitter stolen med bälte, fästremmar och fastklämd mot förarstolsryggen). Och som sagt, vi funderar på att sätta in en Twoway istället på samma plats, vilket inte borde vara nåt problem eftersom twowayen bakom passagerarsätet funkar bra utan någon trängsel framför.
Men sen skulle jag nog inte köra mer än en timme eller så utan bensträckare.