• Nipus81

Ärligt, vände ni ert barn framåt innan 4 års ålder i bilen?

Bilbarnstol el bältesstol. Framåt- eller bakåtvänd? Tycker mig se många som lämnar sina >4åringar på dagis att barnen sitter framåtvända i bilen men det är inte så många som "pratar högt" om detta eftersom rekommendationen är något annat.
    Tänkte att man kan kryssa för om ni vände ert barn framåt innan 4 års ålder eller inte och vilka tankar man har om det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ärligt, vände ni ert barn framåt innan 4 års ålder i bilen?
  • Sisisisi
    mammalovis skrev 2014-05-27 22:09:42 följande:
    En Maxicosi mobi. Nja, den får väl inte enkelt plats någon annanstans, då den har stödbenet och om den ska monteras enligt pilarna, men jag kan ha fel. Sambon trycker bak sätet längre bak och kör alla längre sträckor. Kör jag, så kan det nog funka. I dagsläget klättrar jag över babyskyddets bas och sitter inträngd i mitten när vi har bonussystern med, så det bästa vore väl en stol som gick att fästa i mitten också.

Okej, den har kortare rygg än många andra stolar och tar större plats eftersom den ska monteras enligt pilarna som du skriver.

Testa britax maxway och axkid minikid så får du en stol som funkar till 5-6 år och kan ta liten plats. Låter som att det bästa vore en stol i mitten för er :)

Jag skulle helst ha den minsta i mobin och den stora i den andra stolen så det bästa vore ju om ni skulle få plats med mobin i mitten och en annan bakom passageraren så även 3-åringen får mycket benplats.
    Keep your child rear facing for as long as possible!

• mammalovis

Tack för tipsen, alltid skönt med andras erfarenheter. Enda kravet är ju att vi får en stol till, inte att äldsta nödvändigtvis behåller sin.

• Helenisen
    Sisisisi skrev 2014-05-27 21:07:08 följande:
    Barn sitter ju oftast med böjda ben när de leker ändå och brukar tycka att det är skönast även i bilen. Men de brukar börja klaga när vuxna ofta säger att barnet sitter trångt. Jag har inte sett ett enda barn under 110 cm som sitter trångt. Sen kan det börja bli lite trångt men med rätt stol som är bra monterad så kan barnet sitta bekvämt tills det är ca 120 cm. Vill man att ens barn ska åka så säkert det går så länge som möjligt så går det :) Vill man inte det så finns det alltid nåt att skylla på om man inte vill säga rakt ut att man inte bryr sig så mycket.

Jaha, så om min dotter var 113cm lång och vägde 19 kg när hon var tre, samt att bältena i stolen satt längre ner än hennes axlar och huvudet stack upp ovanför kanten på bilstolen skulle jag ändå åkt runt med henne så? (Längesedan nu, ca 10 år sen) Var och testade en massa olika stolar då, men ingen var större än den vi hade, nån Britax-nånting, minns inte riktigt nu. Givetvis hatade jag mitt barn och ville henne ont, så min egen bekvämlighet var såklart orsaken att vända henne framåt....
  • Sisisisi
    Helenisen skrev 2014-05-27 23:14:33 följande:
    Jaha, så om min dotter var 113cm lång och vägde 19 kg när hon var tre, samt att bältena i stolen satt längre ner än hennes axlar och huvudet stack upp ovanför kanten på bilstolen skulle jag ändå åkt runt med henne så? (Längesedan nu, ca 10 år sen) Var och testade en massa olika stolar då, men ingen var större än den vi hade, nån Britax-nånting, minns inte riktigt nu. Givetvis hatade jag mitt barn och ville henne ont, så min egen bekvämlighet var såklart orsaken att vända henne framåt....

Men om du testat olika stolar och ingen passat så har du väl ändå försökt och gjort det du kunnat?? Vissa barn har ju ovanligt lång överkropp, så är det ju bara.

Förresten får 1/3 av huvudet komma över kanten. Det är först när öronen når kanten som stolen är urvuxen. För oss har dock bältet hamnat för långt under axeln innan dess.

• piska

Min kille är 2 kurvor över på längden och får absolut inte plats bakåtvänd längre. Nu fyller han 4 snart och vi åker bil max några gånger per år.

• Sisisisi
    piska skrev 2014-05-28 07:12:26 följande:
    Min kille är 2 kurvor över på längden och får absolut inte plats bakåtvänd längre. Nu fyller han 4 snart och vi åker bil max några gånger per år.

Har han oxå ovanligt lång överkropp så öronen kommer över kanten?

Mina barn låg oxå +2 men kunde åka bakåt tills några månader efter att de fyllde fem år.

• piska

Nej, han har väldigt långa ben. Jag hade säkert kunnat använda en annan bilstol men jag har inget körkort så vi åker bil kanske 4 gånger per år, så det känns inte aktuellt. Kan tillägga att han bara åkt framåt en gång och det var när vi märkte att han inte fick plats bakåt.

• BinaBurner

Tycker att det är lite konstigt att så många hävdar att barnen inte får plats med benen. Tänker man att barnet måste sitta med raka ben? Eller är det barnet som tycker sig sitta trångt? Svägerskan vände sin son ett par månader innan han fyllde fyra, just för att de tyckte att han satt så trångt med benen. De har likadan bil som oss och vår son är lika lång men han sitter fortfarande bakvänd utan problem. Vi tar alltid av skorna. Om vi åker långt ser vi till att han får några bensträckare.

• Mumin80
    mammalovis skrev 2014-05-27 21:54:39 följande:
    Spännande att se hur ni röstat, då vi befinner oss i valet och kvalet. Storasyster är 3,5 år och lillasyster behöver ny stol. I sambons bil har vi satt en framåtvänd stol, men där åker hon inte så ofta. Den bakåtvända stolen kräver bordskniv för att få banden under metalldelarna till framsätet, vilket ändå tar en halvtimma så inte läge att flytta så enkelt. Det finns säkert extra band att köpa till, men sambon har sällan med min dotter ...

Tanken är att lillasyster får ny stol när skattepengarna kommer, dilemmat är väl bara att överhuvudtaget få in en stol bakom förarsätet, då vi har airbag utan nyckel fram. Jag vill ha barnen bak, så det vore intressant att veta vilken stol som funkar bakom förarsätet i en Ford Mondeo upp till 5-6 år som en del skriver.
    En ford mondeo borde väl inte vara några problem med vilken stol som helst nästan?  

Vi körde tills för någon vecka sedan en ford focus (alltså mindre än en mondeo...), jag sitter oftast ganska långt bak när jag kör, och vi hade en Britax Hiway bakom förarsätet och en Britax Twoway bakom passagerarsätet, utan att 4,5-åringen eller 2-åringen skulle ha några problem. 

Nu har vi dessutom bytt tll en ÄNNU mindre bil (citroen c3 picasso), där jag har förarsätet maximalt långt bak och Hiwayen maximalt långt fram, vi har inga problem annat än att stödbenet är för kort (å andra sidan sitter stolen med bälte, fästremmar och fastklämd mot förarstolsryggen). Och som sagt, vi funderar på att sätta in en Twoway istället på samma plats, vilket inte borde vara nåt problem eftersom twowayen bakom passagerarsätet funkar bra utan någon trängsel framför. 

Men sen skulle jag nog inte köra mer än en timme eller så utan bensträckare. 
  • Aileen Allannah
    piska skrev 2014-05-28 07:12:26 följande:
    Min också. Han fyller också fyra om några månader, och får faktiskt väldigt bra plats i en av de mindre stolarna, Britax Hi-way. Så vaddå absolut inte?
Svar på tråden Ärligt, vände ni ert barn framåt innan 4 års ålder i bilen?